University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Contemporary Visual Arts in the Sociocultural Perspective

General data

Course ID: 3402-WSPWPS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Contemporary Visual Arts in the Sociocultural Perspective
Name in Polish: Współczesne sztuki plastyczne w perspektywie socjokulturowej
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses
general courses

Mode:

Classroom
Self-reading

Short description: (in Polish)

Przedmiot wprowadza studenta w wybrane społeczno-kulturowe zagadnienia i nurty współczesnych sztuk plastycznych.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny

1. Wstęp: Strukturalność i antystrukturalność sztuki współczesnej

2. Abstrakcja kontra przedstawienie

3. Akcje, happeningi, performanse

4. Akcje, happeningi, performanse – cd.

5. Ciało i body art

6. Instalacje i akcje

7. Sztuka poza galerią

8. Instalacje wideo

9. Sztuka wideo

10. „Inny” jako temat dzieła sztuki

11. Modernizm

12. Postmodernizm

13. Koniec, śmierć sztuki

14. Spisek sztuki

15. Podsumowanie

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Victor Turner 2005, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 15 – 46.

Victor Turner 2010, Proces rytualny. Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa, s. 115 – 195.

Paweł Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa UW, Warszawa, s. 284 - 291

Wasyl Kandyński 1996, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, s. 37 – 55, 107 – 121.

Kazimierz Malewicz 2006, Świat bezprzedmiotowy, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, s. 65 – 99.

Marvin Carlson 2007, Performans, PWN, Warszawa, s. 133 – 175.

Opisy akcji:

Tadeusz Kantor 2005, Panoramiczny happening morski, w: T. Kantor, Metamorfozy. Teksty o latach 1934 – 1974, Ossolineum, Cricoteka, Wrocław-Kraków, s. 361 – 363.

Zbigniew Warpechowski, 039. Champion, 040 Champion of Golgotha, 041 Champion of Golgotha, w: Z. Warpechowski, Zasobnik, Autorski opis trzydziestu lat drogi życia poprzez sztukę performance, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, s. 44 – 49.

[lit. zalec.: Susanne Rennert, On sunny days, count the waves of the rhine. On windy days, count the waves of the rhine. Wczesne lata Name June Paika w Nadreni (1958 – 1963), w: A. Kubicka-Dzieduszycka, K. Dobrowolski (red.) 2009, Nam June Paik. Driving Media z serii: „Widok. Wro media art reader” nr 2, s. 12 – 30.]

Natalia LL, Body art i performance, w: Natalia LL (red.), Natalia LL Texty. Teksty Natalii LL. O Natalii LL, BWA, Bielsko-Biała, s. 88 – 95.

Krystyna Duniec 2006, Mięso i krew, w: „Dialog” nr 11, Listopad 2006, s. 88 – 96.

Łukasz Chotkowski, Performans autobiograficzny Mariny Abramović, w: „Dialog” nr 11, Listopad 2006, s. 97 – 111.

Kinga A. Gajda, Piękne inaczej, w: „Dialog” nr 11, Listopad 2006, s. 112 – 117.

Kijewski 85 – 89 (Marek Kijewski, rozm. Joanna Sokołowska) w: E. Gorządek (red.), Marek Kijewski. Drżę więc cały, gdy mogę was ozłocić, CSW, Warszawa 2008 (kat. wyst.), s. 13 – 41.

Artur Żmijewski, Z Wiaderkami świńskim truchtem. Z Katarzyną Kozyrą rozmawia Artur Żmijewski, w: A. Żmijewski, Drżące ciała, Rozmowy z artystami, Krytyka Polityczna, Warszawa, s. 186 – 194.

Lars Movin, Mistrz zen sztuki wideo: między minimalizmem a przesadą, w: A. Kubicka-Dzieduszycka, K. Dobrowolski (red.) 2009, Nam June Paik. Driving Media z serii: „Widok. Wro media art reader” nr 2, s. 52 – 73.

Bill Viola 2007, Przejście, w: M. Brewińska (red.), Bill Viola, „Zachęta”, Warszawa, s. 19.

Bill Viola 2007, Kwintet zdumionych, w: M. Brewińska (red.), Bill…, op. cit., s. 33.

Paweł Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa UW, Warszawa, s. 119 – 146.

Jean - Francois Lyotard 1996, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Wyd. Baran i Suszyński, Kraków, s. 47 – 61.

Jean - Francois Lyotard 1996, Filozofia i malarstwo w epoce eksperymentu, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm…op. cit., s. 62 – 80.

Ryszard W. Kluszczyński 2004, Awangarda w ponowoczesności, w: „Kultura Współczesna” nr 1 (39) 2004, s. 126 – 137.

Wolfgang Welsch 2004, Narodziny filozofii postmodernistycznej z ducha sztuki modernistycznej, w: R. Nycz (red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, Universitas, Kraków, s. 429 – 461.

Jean Baudrillard, Spisek sztuki, Sic!, Warszawa, s. 35 – 84.

Literatura dodatkowa

Maria Brewińska 2007, Świadomość medium, w: M. Brewińska (red.), Bill…, op. cit., s. 73 – 101

Jean Clair 2007, De imundo. Apofatyczność i apokastaza w dzisiejszej sztuce, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, Przedmowa i Rozdział 2, s. 8, 17 – 28;

Zygmunt Bauman 2000, Ponowczesność, czyli o niemożliwości awangardy, w: Z. Bauman, Ponowczesność jako żródło cierpień, Sic!, Warszawa, s. 155 – 164.

Anna Buszko, Teozoficzne treści teorii sztuki i malarstwa Pieta Mondriana, Biuletyn Historii Sztuki R.LVI, 1994, nr 1-2, s. 15-26Bourdieu Pierre 2001, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Bourdieu Pierre 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 19 – 279.

Kluszczyński Ryszard W. 1997, Awangarda. Rozważania teoretyczne, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Kluszczyński Ryszard W. 2004, Awangarda w ponowoczesności, w: „Kultura Współczesna” nr 1 (39) 2004, s. 126 – 137.

Baudrillard Jean, Spisek sztuki, Sic!, Warszawa, s. 35 – 84.

Bieszczad Lilianna (red.) 2006, Wiek awangardy, Universitas, Kraków.

Golka Marian 2008, Socjologia sztuki, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Heinich Nathalie 2010, Socjologia sztuki, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Eco Umberto 2008, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Wydawnictwo WAB, Warszawa, s. 47 – 98.

Turner Victor 2005, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 15 – 46.

Turner Victor 2010, Proces rytualny. Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa, s. 115 – 195.

Ronduda Łukasz 2006, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Rabid, Kraków.

Możdżyński Paweł, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa UW, Warszawa

Lyotard Jean - Francois 1996, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Wyd. Baran i Suszyński, Kraków, s. 47 – 61.

Lyotard Jean - Francois 1996, Filozofia i malarstwo w epoce eksperymentu, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm…op. cit., s. 62 – 80.

Anda Rottenberg 2006, Sztuka w Polsce 1945 – 2005, Sentor, Warszawa.

Chrzanowska – Pieńkos J. (red.), Klasycy XX wieku. Picasso, Bacon, Beuys, Duchamp, Kandinsky, Warhol, Malewicz, Dali, Mondrian, Brancusi, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa [kat. wyst.]

Marvin Carlson 2007, Performans, PWN, Warszawa, s. 133 – 175.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student:

1. interpretuje współczesne dzieła sztuki.

2. analizuje problemy i zagadnienia współczesnych sztuk plastycznych.

3. opisuje problematykę społeczną w sztukach plastycznych

4. formułuje podstawowe zagadnienia socjo-kulturowe dotyczące sztuk plastycznych XX i XXI wieku

5. rozróżnia podstawowe trendy i kierunki w sztuce współczesnej

6. wyjaśnia związki między polem sztuki a otoczeniem społecznym

7. stosuje interpretacje socjologiczne w kontakcie ze sztuką

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Pisemna praca zaliczeniowa na ocenę

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Paweł Możdżyński
Group instructors: Paweł Możdżyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)