Contemporary Visual Arts in the Sociocultural Perspective
General data
Course ID: | 3402-WSPWPS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Contemporary Visual Arts in the Sociocultural Perspective |
Name in Polish: | Współczesne sztuki plastyczne w perspektywie socjokulturowej |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot wprowadza studenta w wybrane społeczno-kulturowe zagadnienia i nurty współczesnych sztuk plastycznych. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematyczny 1. Wstęp: Strukturalność i antystrukturalność sztuki współczesnej 2. Abstrakcja kontra przedstawienie 3. Akcje, happeningi, performanse 4. Akcje, happeningi, performanse – cd. 5. Ciało i body art 6. Instalacje i akcje 7. Sztuka poza galerią 8. Instalacje wideo 9. Sztuka wideo 10. „Inny” jako temat dzieła sztuki 11. Modernizm 12. Postmodernizm 13. Koniec, śmierć sztuki 14. Spisek sztuki 15. Podsumowanie |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Victor Turner 2005, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 15 – 46. Victor Turner 2010, Proces rytualny. Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa, s. 115 – 195. Paweł Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa UW, Warszawa, s. 284 - 291 Wasyl Kandyński 1996, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, s. 37 – 55, 107 – 121. Kazimierz Malewicz 2006, Świat bezprzedmiotowy, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, s. 65 – 99. Marvin Carlson 2007, Performans, PWN, Warszawa, s. 133 – 175. Opisy akcji: Tadeusz Kantor 2005, Panoramiczny happening morski, w: T. Kantor, Metamorfozy. Teksty o latach 1934 – 1974, Ossolineum, Cricoteka, Wrocław-Kraków, s. 361 – 363. Zbigniew Warpechowski, 039. Champion, 040 Champion of Golgotha, 041 Champion of Golgotha, w: Z. Warpechowski, Zasobnik, Autorski opis trzydziestu lat drogi życia poprzez sztukę performance, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, s. 44 – 49. [lit. zalec.: Susanne Rennert, On sunny days, count the waves of the rhine. On windy days, count the waves of the rhine. Wczesne lata Name June Paika w Nadreni (1958 – 1963), w: A. Kubicka-Dzieduszycka, K. Dobrowolski (red.) 2009, Nam June Paik. Driving Media z serii: „Widok. Wro media art reader” nr 2, s. 12 – 30.] Natalia LL, Body art i performance, w: Natalia LL (red.), Natalia LL Texty. Teksty Natalii LL. O Natalii LL, BWA, Bielsko-Biała, s. 88 – 95. Krystyna Duniec 2006, Mięso i krew, w: „Dialog” nr 11, Listopad 2006, s. 88 – 96. Łukasz Chotkowski, Performans autobiograficzny Mariny Abramović, w: „Dialog” nr 11, Listopad 2006, s. 97 – 111. Kinga A. Gajda, Piękne inaczej, w: „Dialog” nr 11, Listopad 2006, s. 112 – 117. Kijewski 85 – 89 (Marek Kijewski, rozm. Joanna Sokołowska) w: E. Gorządek (red.), Marek Kijewski. Drżę więc cały, gdy mogę was ozłocić, CSW, Warszawa 2008 (kat. wyst.), s. 13 – 41. Artur Żmijewski, Z Wiaderkami świńskim truchtem. Z Katarzyną Kozyrą rozmawia Artur Żmijewski, w: A. Żmijewski, Drżące ciała, Rozmowy z artystami, Krytyka Polityczna, Warszawa, s. 186 – 194. Lars Movin, Mistrz zen sztuki wideo: między minimalizmem a przesadą, w: A. Kubicka-Dzieduszycka, K. Dobrowolski (red.) 2009, Nam June Paik. Driving Media z serii: „Widok. Wro media art reader” nr 2, s. 52 – 73. Bill Viola 2007, Przejście, w: M. Brewińska (red.), Bill Viola, „Zachęta”, Warszawa, s. 19. Bill Viola 2007, Kwintet zdumionych, w: M. Brewińska (red.), Bill…, op. cit., s. 33. Paweł Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa UW, Warszawa, s. 119 – 146. Jean - Francois Lyotard 1996, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Wyd. Baran i Suszyński, Kraków, s. 47 – 61. Jean - Francois Lyotard 1996, Filozofia i malarstwo w epoce eksperymentu, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm…op. cit., s. 62 – 80. Ryszard W. Kluszczyński 2004, Awangarda w ponowoczesności, w: „Kultura Współczesna” nr 1 (39) 2004, s. 126 – 137. Wolfgang Welsch 2004, Narodziny filozofii postmodernistycznej z ducha sztuki modernistycznej, w: R. Nycz (red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, Universitas, Kraków, s. 429 – 461. Jean Baudrillard, Spisek sztuki, Sic!, Warszawa, s. 35 – 84. Literatura dodatkowa Maria Brewińska 2007, Świadomość medium, w: M. Brewińska (red.), Bill…, op. cit., s. 73 – 101 Jean Clair 2007, De imundo. Apofatyczność i apokastaza w dzisiejszej sztuce, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, Przedmowa i Rozdział 2, s. 8, 17 – 28; Zygmunt Bauman 2000, Ponowczesność, czyli o niemożliwości awangardy, w: Z. Bauman, Ponowczesność jako żródło cierpień, Sic!, Warszawa, s. 155 – 164. Anna Buszko, Teozoficzne treści teorii sztuki i malarstwa Pieta Mondriana, Biuletyn Historii Sztuki R.LVI, 1994, nr 1-2, s. 15-26Bourdieu Pierre 2001, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Wydawnictwo Universitas, Kraków. Bourdieu Pierre 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 19 – 279. Kluszczyński Ryszard W. 1997, Awangarda. Rozważania teoretyczne, Wydawnictwo UŁ, Łódź. Kluszczyński Ryszard W. 2004, Awangarda w ponowoczesności, w: „Kultura Współczesna” nr 1 (39) 2004, s. 126 – 137. Baudrillard Jean, Spisek sztuki, Sic!, Warszawa, s. 35 – 84. Bieszczad Lilianna (red.) 2006, Wiek awangardy, Universitas, Kraków. Golka Marian 2008, Socjologia sztuki, Wydawnictwo Difin, Warszawa. Heinich Nathalie 2010, Socjologia sztuki, Oficyna Naukowa, Warszawa. Eco Umberto 2008, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Wydawnictwo WAB, Warszawa, s. 47 – 98. Turner Victor 2005, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 15 – 46. Turner Victor 2010, Proces rytualny. Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa, s. 115 – 195. Ronduda Łukasz 2006, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Rabid, Kraków. Możdżyński Paweł, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa UW, Warszawa Lyotard Jean - Francois 1996, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Wyd. Baran i Suszyński, Kraków, s. 47 – 61. Lyotard Jean - Francois 1996, Filozofia i malarstwo w epoce eksperymentu, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm…op. cit., s. 62 – 80. Anda Rottenberg 2006, Sztuka w Polsce 1945 – 2005, Sentor, Warszawa. Chrzanowska – Pieńkos J. (red.), Klasycy XX wieku. Picasso, Bacon, Beuys, Duchamp, Kandinsky, Warhol, Malewicz, Dali, Mondrian, Brancusi, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa [kat. wyst.] Marvin Carlson 2007, Performans, PWN, Warszawa, s. 133 – 175. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: 1. interpretuje współczesne dzieła sztuki. 2. analizuje problemy i zagadnienia współczesnych sztuk plastycznych. 3. opisuje problematykę społeczną w sztukach plastycznych 4. formułuje podstawowe zagadnienia socjo-kulturowe dotyczące sztuk plastycznych XX i XXI wieku 5. rozróżnia podstawowe trendy i kierunki w sztuce współczesnej 6. wyjaśnia związki między polem sztuki a otoczeniem społecznym 7. stosuje interpretacje socjologiczne w kontakcie ze sztuką |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Pisemna praca zaliczeniowa na ocenę |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Paweł Możdżyński | |
Group instructors: | Paweł Możdżyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.