(in Polish) ADI: Międzynarodowe badania edukacyjne
General data
Course ID: | 3500-ADI-MBE |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | ADI: Międzynarodowe badania edukacyjne |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Oczekiwany poziom znajomości statystyki oraz metodologii badań odpowiadający co najmniej kursom “Statystyczny niezbędnik socjologa" oraz "Niezbędnik metodologiczny" (lub kursom o podobnym zakresie ukończonym w czasie studiów licencjackich). Kurs dedykowany studentom z wcześniejszą znajomością podstaw obsługi pakietu SPSS. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Kurs dedykowany studentom z wcześniejszą znajomością podstaw obsługi pakietu SPSS. Zajęcia o analizie danych pochodzących z międzynarodowych, ilościowych badań edukacyjnych. Badania edukacyjne stanowią w Polsce jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów ilościowych badań społecznych realizowanych metodami reprezentacyjnymi. Stanowią one jednocześnie ciekawy materiał dydaktyczny, ze względu na różnorodność problemów metodologiczno-statystycznych, które na ich przykładzie można przedstawić i których znaczenie na ich przykładzie można zrozumieć, jak kwestia dostępność i rzetelność statystyk publicznych, specyfiki doboru prób, problematyki skalowania czy porównywalności wyników między krajami. |
Full description: |
(in Polish) Kurs dedykowany studentom z wcześniejszą znajomością podstaw obsługi pakietu SPSS. Kurs analizy danych ilościowych (ADI) koncentrujący się na analizie danych pochodzących z międzynarodowych, ilościowych badań edukacyjnych. Badania edukacyjne stanowią w Polsce jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów ilościowych badań społecznych realizowanych metodami reprezentacyjnymi. Stanowią one jednocześnie ciekawy materiał dydaktyczny, ze względu na różnorodność problemów metodologiczno-statystycznych, które na ich przykładzie można przedstawić i których znaczenie na ich przykładzie można zrozumieć. Dotyczy to w szczególności kwestii dostępności i rzetelności statystyk publicznych (na przykładzie danych Systemu Informacji Oświatowej), specyfiki doboru prób z uwzględnieniem warstwowania i doboru zespołowego, problematyki skalowania wyników testów czy porównywalności wyników między krajami. Jednocześnie, dane z badań edukacyjnych podlegają takiej samej „obróbce badawczej” jak dane z innych badań społecznych – a więc tworzy się na ich podstawie tabele rozkładów zmiennych, oblicza się i interpretuje parametry rozkładów, modele regresyjne, miary siły związku itd. dla zmiennych mierzonych na różnych skalach pomiarowych. Jakkolwiek zakłada się, że studenci znają już podstawy statystyki, a także podstawy obsługi pakietu SPSS, rozwinięcie tych umiejętności (także przy założeniu dość elementarnego ich poziomu na początku kursu) będzie jednym z istotnych elementów programu zajęć. W trakcie kursu studenci zapoznają się z obsługą dostępnych publicznie przeglądarek wyników badań edukacyjnych oraz ze współpracującym z SPSS-em oprogramowaniem dedykowanym do analizowania wyników badań edukacyjnych IEA IDB Analyzer. W efekcie po ukończeniu kursu student powinien być przygotowany do samodzielnego przeprowadzania analiz statystycznych przy użyciu pakietu SPSS na różnorodnych danych z badań społecznych oraz powinien umieć zinterpretować i ocenić wyniki takich analiz przeprowadzanych przez innych badaczy. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: • Dolata, R., Jakubowski, M., Pokropek, A. (2013). Polska oświata w międzynarodowych badaniach umiejętności uczniów PISA OECD : wyniki, trendy, kontekst i porównywalność. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. • Fishbein, B., Yin, L., & Foy, P. (2023). PIRLS 2021 User Guide for International Database. Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center. • IEA (2022). Help Manual for the IEA IDB Analyzer (Version 5.0). Hamburg, Germany. • Jakubowski, M., Pokropek, A. (2009). Badając egzaminy: podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna. • Kaźmierczak, J., Bulkowski, K. (red.). (2023). Przeczytać i zrozumieć. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w czytaniu – PIRLS 2021. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. • Konarzewski, K., Bulkowski, K. (2017). PIRLS 2016. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w czytaniu. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. • PISA 2018 Technical Report: https://www.oecd.org/pisa/data/pisa2018technicalreport/ • Pokropek, A. (red.). (2015). Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. • Sitek, M. (red.). (2020). TIMSS 2019. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. • Sitek, M., E. B. Ostrowska (red.) (2020). PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. • von Davier, M., I. V. S. Mullis, B. Fishbein, P. Foy (red.), Methods and Procedures: PIRLS 2021 Technical Report (s. 3.1–3.31). Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Raport Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU WAR
W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Krzysztof Bulkowski | |
Group instructors: | Krzysztof Bulkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Workshops - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Bulkowski | |
Group instructors: | Krzysztof Bulkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Workshops - Grading |
Copyright by University of Warsaw.