University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) ADI: Międzynarodowe badania edukacyjne

General data

Course ID: 3500-ADI-MBE
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: ADI: Międzynarodowe badania edukacyjne
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Oczekiwany poziom znajomości statystyki oraz metodologii badań odpowiadający co najmniej kursom “Statystyczny niezbędnik socjologa" oraz "Niezbędnik metodologiczny" (lub kursom o podobnym zakresie ukończonym w czasie studiów licencjackich). Kurs dedykowany studentom z wcześniejszą znajomością podstaw obsługi pakietu SPSS.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Kurs dedykowany studentom z wcześniejszą znajomością podstaw obsługi pakietu SPSS. Zajęcia o analizie danych pochodzących z międzynarodowych, ilościowych badań edukacyjnych. Badania edukacyjne stanowią w Polsce jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów ilościowych badań społecznych realizowanych metodami reprezentacyjnymi. Stanowią one jednocześnie ciekawy materiał dydaktyczny, ze względu na różnorodność problemów metodologiczno-statystycznych, które na ich przykładzie można przedstawić i których znaczenie na ich przykładzie można zrozumieć, jak kwestia dostępność i rzetelność statystyk publicznych, specyfiki doboru prób, problematyki skalowania czy porównywalności wyników między krajami.

Full description: (in Polish)

Kurs dedykowany studentom z wcześniejszą znajomością podstaw obsługi pakietu SPSS.

Kurs analizy danych ilościowych (ADI) koncentrujący się na analizie danych pochodzących z międzynarodowych, ilościowych badań edukacyjnych. Badania edukacyjne stanowią w Polsce jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów ilościowych badań społecznych realizowanych metodami reprezentacyjnymi. Stanowią one jednocześnie ciekawy materiał dydaktyczny, ze względu na różnorodność problemów metodologiczno-statystycznych, które na ich przykładzie można przedstawić i których znaczenie na ich przykładzie można zrozumieć. Dotyczy to w szczególności kwestii dostępności i rzetelności statystyk publicznych (na przykładzie danych Systemu Informacji Oświatowej), specyfiki doboru prób z uwzględnieniem warstwowania i doboru zespołowego, problematyki skalowania wyników testów czy porównywalności wyników między krajami.

Jednocześnie, dane z badań edukacyjnych podlegają takiej samej „obróbce badawczej” jak dane z innych badań społecznych – a więc tworzy się na ich podstawie tabele rozkładów zmiennych, oblicza się i interpretuje parametry rozkładów, modele regresyjne, miary siły związku itd. dla zmiennych mierzonych na różnych skalach pomiarowych.

Jakkolwiek zakłada się, że studenci znają już podstawy statystyki, a także podstawy obsługi pakietu SPSS, rozwinięcie tych umiejętności (także przy założeniu dość elementarnego ich poziomu na początku kursu) będzie jednym z istotnych elementów programu zajęć. W trakcie kursu studenci zapoznają się z obsługą dostępnych publicznie przeglądarek wyników badań edukacyjnych oraz ze współpracującym z SPSS-em oprogramowaniem dedykowanym do analizowania wyników badań edukacyjnych IEA IDB Analyzer.

W efekcie po ukończeniu kursu student powinien być przygotowany do samodzielnego przeprowadzania analiz statystycznych przy użyciu pakietu SPSS na różnorodnych danych z badań społecznych oraz powinien umieć zinterpretować i ocenić wyniki takich analiz przeprowadzanych przez innych badaczy.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

• Dolata, R., Jakubowski, M., Pokropek, A. (2013). Polska oświata w międzynarodowych badaniach umiejętności uczniów PISA OECD : wyniki, trendy, kontekst i porównywalność. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

• Fishbein, B., Yin, L., & Foy, P. (2023). PIRLS 2021 User Guide for International Database. Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center.

• IEA (2022). Help Manual for the IEA IDB Analyzer (Version 5.0). Hamburg, Germany.

• Jakubowski, M., Pokropek, A. (2009). Badając egzaminy: podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.

• Kaźmierczak, J., Bulkowski, K. (red.). (2023). Przeczytać i zrozumieć. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w czytaniu – PIRLS 2021. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

• Konarzewski, K., Bulkowski, K. (2017). PIRLS 2016. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w czytaniu. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

• PISA 2018 Technical Report: https://www.oecd.org/pisa/data/pisa2018technicalreport/

• Pokropek, A. (red.). (2015). Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

• Sitek, M. (red.). (2020). TIMSS 2019. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

• Sitek, M., E. B. Ostrowska (red.) (2020). PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

• von Davier, M., I. V. S. Mullis, B. Fishbein, P. Foy (red.), Methods and Procedures: PIRLS 2021 Technical Report (s. 3.1–3.31). Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania

K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych

K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów

K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji

K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych

K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji

K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym

K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych

K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi

K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Raport

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours, 10 places more information
Coordinators: Krzysztof Bulkowski
Group instructors: Krzysztof Bulkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Bulkowski
Group instructors: Krzysztof Bulkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)