Faces of the survey
General data
Course ID: | 3500-ADI-TSO |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Faces of the survey |
Name in Polish: | ADI: Twarze sondażu |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Oczekiwany poziom znajomości statystyki oraz metodologii badań odpowiadający co najmniej kursom “Statystyczny niezbędnik socjologa" oraz "Niezbędnik metodologiczny" (lub kursom o podobnym zakresie ukończonym w czasie studiów licencjackich). |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Kurs dotyczy sondażu traktowanego jako przedsięwzięcie zespołowe, którego jakość zależy od jakości jego najsłabszych ogniw. Przegląd problemów teoretycznych, metodologicznych, statystycznych i praktycznych, które muszą rozwiązywać uczestnicy przedsięwzięcia sondażowego będzie uwzględniał punkty widzenia trzech głównych jego aktorów: Zleceniodawcy, który sondaż zamawia, definiuje jego cel i zakres i płaci za jego wykonanie, Statystyka, który uczestniczy w projektowaniu badania, odpowiada za dobór próby i obliczenia Wykonawcy, agencji badawczej (ankieterskiej), która odpowiada za zbieranie danych. |
Full description: |
(in Polish) 00. O czym są sondaże: Dlaczego na proste pytania nie zawsze można udzielić prostych odpowiedzi, czyli o praktycznych pożytkach z teorii opisu i wnioskowania statystycznego. Prosta proporcja - polityków popularności wzrosty u spadki. Zasięg pisma, segmentacja klientów: kim oni są i czym się różnią od siebie. Badania cenowe - ile klienci zechcą zapłacić. Czym kierują się konsumenci kupując produkt - conjoint. Dobra matura - dylematy kalibracji pytań testowych. Budżet czasu - kiedy studenci Warszawy zasypiają. Postawa wobec obcych, satysfakcja konsumenta, ocena jakości rządzenia – jak to zmierzyć w sondażu? 01. Czym jest sondaż? Sondaż dla sprzedawcy, producenta, wydawcy. Sondaż dla administracji, władzy publicznej. Sondaż dla socjologa, ekonomisty, geografa, biologa. Statystyczny rdzeń sondażu. 02. Sondaż jako badanie statystyczne Struktura badania statystycznego: przedmiot - populacja, zakres- zmienne, cel - parametry populacyjnych rozkładów metoda – dobór próba, opis próby wynik – estymacja / testowanie hipotez o populacji na podstawie parametrów próby 03. Dobry sondaż Dobry kwestionariusz: teoria socjologiczna, wskaźniki, pytania kwestionariuszowe, zmienne. Dobra próba losowa - praktyczne pożytki z rachunku prawdopodobieństwa sondażu. Dobry sposób rejestrowania odpowiedzi respondentów - jak wyeliminować efekt ankieterski. Dobra analiza danych - adekwatny opis statystyczny i poprawne wnioskowanie. 04. Kwestionariusz Zmienna – wskaźnik – parametr populacji Model pomiarowy, przyczynowy 05. Próba Co jest niezbędne do wylosowania próby? Operat losowania i jego jakość. Schemat doboru: warstwowanie, alokacja, optymalizacja Dobór nie całkiem losowy 06. Realizacja Sposoby komunikacji z respondentem i ich własności Czy ankieterzy oszukują – efekt ankieterski. Dlaczego CAPI. Lekarstwo na złą realizację - terenowa kontrola jakości pracy ankieterów. 07. Sondaż a rachunek prawdopodobieństwa Statystyczne doświadczenie losowe: Moneta, urna, zbiór możliwych wyników Probabilistyczny dobór próby Twierdzenia o zbieżności – zmienne losowe Przykład: populacja N=4, próba n=2 Granice stosowalności twierdzeń granicznych 08. Reprezentatywność Reprezentatywność próby – własność próby czy własność procedury doboru próby Czy próba niedostatecznie reprezentatywna może być podstawą dobrych oszacowań 09. Jednostki niedostępne a dokładność oszacowań Non-respons - jaka część wylosowanych wzięła udział w badaniu? Quasi-przedział ufności Stopień realizacji próby a dokładność oszacowań Informacje zewnętrzne a non-respons. 10. Błędne przeświadczenia, mitologie i oszustwa Wielkość populacji a wielkość próby Próba rezerwowa Wagi porealizacyjne Random route jako antidotum na non-response „Sondaże” 11. Sondaż według podręcznika Przegląd problemów Etap 0: Zespół, budżet, komunikacja Etap 1: Zamówienie, kwerendy, projekt badania Etap 2: Pilotaże Etap 3: Przetarg, kontrakt Etap 4: Realizacja Etap 5: Analiza danych Etap 6: Dokumentacja przebiegu badania Etap 7: Raport 12. Zamawiamy sondaż w agencji badawczej Co zamawiamy, za co płacimy Wiarygodna agencja badawcza 13. Case study nr 1: Złe zapytanie przetargowe 14. Case study nr 2: sondaż „norweski” 15. Gdzie się uczyć projektowania i prowadzenia badań sondażowych Duże międzynarodowe badania sondażowe Duże badania sondażowe w Polsce |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa Bienner, P. P., Leeuw, E. D. de, Eckman, S., Edwards, B., Kreuter, F., Lyberg, L., … West, B. T. (2017). Total Survey Error in Practice. Wiley. Kalton, G. (1983). Introduction to survey sampling. Quantitative Applications in the Social Sciences (Book 35). Sage Publications Lissowski G. (1971). Problem jednostek niedostępnych w reprezentacyjnych badaniach socjologicznych, w: Szaniawski K. (red) Metody Matematyczne w socjologii. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. MZ-WHO (2010). Globalny sondaż dotyczący używania tytoniu przez osoby dorosłe (GATS). Polska 2009-2010. Ministerstwo Zdrowia, Warszawa, 2010. Saris, W. E., & Gallhofer, I. N. (2014). Design, Evaluation, and Analysis of Questionnaires for Survey Research. Wiley. Stopher, P. (2012). Collecting, Managing, and Assessing Data Using Sample Surveys (p. 560). Cambridge University Press. Literatura pomocnicza AAPOR (2003 ) Interviever Falsification in Survey Research Current Best Methods for Prevention Detection and Repair of Its Effects, April 21, 2003. https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/MainSiteFiles/falsification.pdf AAPOR (2019) Report of the AAPOR Task Force on Transitions from Telephone Surveys to Self-Administered and Mixed-Mode Surveys https://www.aapor.org/getattachment/Education-Resources/Reports/Report-of-the-Task-Force-on-Transitions-from-Telephone-Surveys-FULL-REPORT-FINAL.pdf.aspx AAPOR (2016) Evaluating Survey Quality in Today’s Complex Environment. https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/MainSiteFiles/AAPOR_Reassessing_Survey_Methods_Report_Final.pdf AAPOR (2016) Task Force Report on Address-based Sampling. https://www.aapor.org/getattachment/Education-Resources/Reports/AAPOR_Report_1_7_16_CLEAN-COPY-FINAL-(2).pdf.aspx AAPOR (2014) Current Knowledge and Considerations Regarding Survey Refusals. https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/MainSiteFiles/RefusalTF_FINAL090814.pdf AAPOR (2014) Social Media in Public Opinion Research. https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/MainSiteFiles/AAPOR_Social_Media_Report_FNL.pdf AAPOR (2014) Mobile Technologies for Conducting, Augmenting and Potentially Replacing Surveys. https://www.aapor.org/getattachment/Education-Resources/Reports/REVISED_Mobile_Technology_Report_Final_revised10June14.pdf.aspx AAPOR (2013) Non-Probability Sampling. https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/MainSiteFiles/NPS_TF_Report_Final_7_revised_FNL_6_22_13.pdf AAPOR (2010) 2010 Cell Phone Task Force Report https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/MainSiteFiles/2010AAPORCellPhoneTFReport.pdf AAPOR (2010) Opt In Online Panel Task Force Report. https://academic.oup.com/poq/article-abstract/74/4/711/1832222?redirectedFrom=PDF AAPOR (2015), The Code of Professional Ethics and Practices (Revised 11/30/2015). https://www.aapor.org/Standards-Ethics/AAPOR-Code-of-Ethics/AAPOR_Code_Accepted_Version_11302015.aspx AAPOR (2016) Standard Definitions. Final Dispositions of Case Codes and Outcome Rates for Surveys. Revised 2016. https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/publications/Standard-Definitions20169theditionfinal.pdf Bienner, P. P., Leeuw, E. D. de, Eckman, S., Edwards, B., Kreuter, F., Lyberg, L., … West, B. T. (2017). Total Survey Error in Practice. Wiley. Callegaro, M. (2014). Online Panel Research: A Data Quality Perspective. Wiley. Cochran, W. G. (1977). Sampling Techniques (p. 428). John Wiley & Sons, Inc. ESOMAR (2014), Esomar/Wapor Guideline On Opinion Polls And Published Surveys, https://www.esomar.org/uploads/public/knowledge-and-standards/codes-and-guidelines/ESOMAR-WAPOR-Guideline-on-Opinion-Polls-and-Published-Surveys-August-2014.pdf Groves, R. M. (2004). Survey Errors and Survey Costs (p. 613). John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey. Groves, R. M., Fowler, F. J., Couper, M. P., Lepkowski, J. M., & Singer, E. (2009). Survey methodology (Vol. 3, p. 461). John Wiley and Sons. Groves, R. M., & Lyberg, L. (2011). Total Survey Error: Past, Present, and Future. Public Opinion Quarterly, 74(5), 849–879. Kish, L. (1987). Statistical Design for Research (p. 267). John Wiley & Sons, Inc. Kish, L. (1965). Survey Sampling (p. 643). John Wiley & Sons. Laaksonen, S. (2018). Survey Methodology and Missing Data : Tools and Techniques for Practitioners. Springer. Lavrakas, P. J. (2019). Experimental Methods in Survey Research : Techniques that Combine Random Sampling with Random Assignment. Wiley. Lissowski, G. (1971). Problem jednostek niedostępnych w reprezentacyjnych badaniach socjologicznych. In Metody matematyczne w socjologii. Zaganienia wybrane. Pod redakcją Klemensa Szaniawskiego (pp. 7–34). Ossolineum. Lissowski, G., Haman, J., & Jasiński, M. (2008). Podstawy statystyki dla socjologów (p. 670). Wydawnictwo Naukowe Scholar. Lumley, T. (2010). Complex Surveys : A Guide to Analysis Using R. (Wiley, Ed.). Wiley & Sons. Miller, K. (2014). Cognitive Interviewing Methodology. Wiley. MZ-WHO (2010). Globalny sondaż dotyczący używania tytoniu przez osoby dorosłe (GATS). Polska 2009-2010. Ministerstwo Zdrowia, Warszawa, 2010. OFBOR (2011) Przewodnik ESOMAR WAPOR - Sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań. http://www.ofbor.pl/public/File/OFBOR_ESOMAR-WAPOR%20Guide_PL11_08_01.pdf Saris, W. E., & Gallhofer, I. N. (2014). Design, Evaluation, and Analysis of Questionnaires for Survey Research. Wiley. Stopher, P. (2012). Collecting, Managing, and Assessing Data Using Sample Surveys. Cambridge University Press. Wallgren, A., & Wallgren, B. (2014). Register-based Statistics : Statistical Methods for Administrative Data. Wiley. Weisberg, H. F. (2005). The Total Survey Error Approach. The University of Chicago Press. Zieliński, R. (2008). Estymacja frakcji. Matematyka Stosowana, (9), 76–90. Zieliński, R. (2009). Przedział ufności dla frakcji. Matematyka Stosowana, (10), 1–17. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) raport, prezentacja, przygotowanie projektu badawczego |
Copyright by University of Warsaw.