University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ethnographic research

General data

Course ID: 3500-ADJ-BADET
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ethnographic research
Name in Polish: ADJ: Badania etnograficzne
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zapraszam na kurs przede wszystkim osoby, które dotąd nie studiowały socjologii.



Mode:

Classroom

Short description:

The aim of the course is to acquaint students with the specifics of ethnographic research. The tools enabling ethnographic research will be discussed, as well methods of analysis of ethnographic data. The course has a workshop character: it combines a discussion of selected theoretical and methodological problems based on the literature with work on empirical material collected by the participants. During the course, students will plan and implement their own research projects and will develop their ethnographic writing workshop

Full description: (in Polish)

Celem kursu jest zapoznanie studentów z specyfiką badań etnograficznych. Omówione zostaną narzędzia umożliwiające prowadzenie badań etnograficznych oraz epistemologiczne podstawy i konsekwencje rożnych podejść badawczych. Pod-czas zajęć uczestnicy poznają zarówno podstawy metodologii badań etnograficznych, jak i spectrum zagadnień, które za ich pomocą można poddać analizie. Przedyskutowane zostaną różne sytuacje badawcze jak sytuacje komunikacyjne. Ponad-to zostaną omówione metody analizy danych właściwe etno-grafii. Dyskutowane będą także kwestie etyczne i polityczne związane z prowadzeniem badań terenowych oraz publiko-waniem wyników badań.

Kurs ma charakter warsztatowy: łączy dyskusję nad wybra-nymi problemami teoretycznymi i metodologicznymi prowa-dzoną w oparciu o literaturę, z pracą nad materiałem empi-rycznym, gromadzonym przez uczestników zajęć.

W trakcie trwania kursu uczestnicy zaplanują i zrealizują własne projekty badawcze oraz będą doskonalili etnograficzny warsztat pisarski.

Bibliography:

Piotr Sztompka Życie codzienne – temat najnowszej socjologii w: „Socjologia codzienności”, Znak, 2008, s. 15-50.

Clifford Geertz Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury w: „Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej”, Wydawnictwo Naukowe PTN, 2003, s. 35-58.

Nowicka Ewa Witkowski Maciej Cygan czy Rom? Antropologiczna interpretacja sporu o słowa, „Studia Socjologiczne”, 2018, 3 (230), s. 179-203 (artykuł dostępny online).

Alcida Ramos, Rozmyślając o Yanomami, w: „Amerykańska antropologia postmodernistyczna”, Michał Buchowski (red.), Wyd. Instytut Kultury, Warszawa 1999, s. 202-227.

Referat: Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 4 Relacje w terenie w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.

John Lofland i inni. r. Wchodzenie w teren w: „Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych”, PWN, 2019, s. 61-88.

Steinar Kvale: r. Epistemologiczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów, r. Rodzaje wywiadów w: „Prowadzenie wywiadów”, PWN, 2012, s. 41-57, 118-134. Marisol Clark-Ibanez r. Kadrowanie świata społecznego przy użyciu wywiadu fotograficznego w: „Badania wizualne w działaniu. Antologia”, Bęc Zmiana, 2011, s. 39-66.

Robert Kozinets r. 4 Metoda netetnograficzna oraz fragment r. 5 Planowanie badań i wejście w teren w: “Netetnografia – badania etnograficzne online”, PWN, 2012, s. 91-118.

Brandy M. Jenner & Kit C. Myers Intimacy, rapport, and exceptional disclosure: a comparison of in-person and mediated interview contexts, “International Journal of Social Research Methodology”, 2018.

Uwe Flick r. Od pomysłu na badania do pytań badawczych, r. 3 Dobór próby, selekcja materiałów i zdobywanie dostępu w: „Projektowanie badania ilościowego”, PWN, 2012

Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 2 Projekt badawczy: problemy, przykłady i próbki w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.

Joanna Bielecka-Prus Transkrypcja jako działanie interpretacyjne w: „Rocznik Lubuski”, tom 41, część 1, 2015 (dostępny online)

Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 8 Analiza danych w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.

Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 9 Pisanie etnografii w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.

Learning outcomes:

K_W07 Has in-depth knowledge of selected methods and techniques of social research, their limitations, specificity and areas of application

K_W08 Is aware of the importance of a reflective and critical approach to the results of social research, analyses and research procedures

K_W09 Knows how to plan and carry out complex qualitative and quantitative empirical research; is aware of the consequences of methodological choices

K_U04 Can use theoretical categories and research methods in the description and analysis of social and cultural changes in modern societies, as well as their consequences

K_U05 Can plan and carry out a social study using advanced quantitative and qualitative methods and techniques of social research

K_U06 Can use a selected computer program for data analysis, including its advanced functions

K_U10 Can prepare a presentation of a selected problem or study in Polish and in a foreign language

K_K03 Can gather, find, synthesize and critically assess information about social sciences

K_K10Takes responsibility for planned and performed tasks

Assessment methods and assessment criteria:

The final grade consists of:

50%: preparation for classes, including:

- knowledge of lectures and active participation in discussions;

- collection of empirical data and active participation in their analysis during classes;

50%: realization of own research project: planning and carrying out a communication study in a chosen social situation, preparation of a research report.

A maximum of two absences are allowed.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)