University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Shades of Closeness

General data

Course ID: 3500-ADJ-OB
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Shades of Closeness
Name in Polish: ADJ: Odcienie bliskości
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

The expected level of knowledge of statistics and research methodology, at least corresponding to the "Statistical Sociologist's Toolkit" and "Methodological Toolkit" courses (or courses of a similar scope completed during BA studies).



Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć zamierzamy przedyskutować wybory i bardziej szczegółowe wypowiedzi naszych badanych, a także wyodrębnić kategorię badanych wykazujących szczególny dystans do osób fizycznie odmiennych. Przeanalizujemy też głębsze podstawy i założenia tkwiące w tych wyborach i wypowiedziach, co – jak sądzimy – doprowadzi nas do wyróżnienia różnych struktur myślowych kryjących się za, z pozoru, jednolitymi postawami rasistowskimi. Badania w ramach warsztatu mają dostarczyć materiału empirycznego umożliwiającego ocenę stopnia i kierunku przeobrażeń postaw i opinii społeczeństwa polskiego w zakresie jego autodefinicji (koncepcji polskości) oraz funkcjonowania społecznie uznanych granic etnicznych, związanych ze stosunkiem do „innych” etnicznie i rasowo.

W trakcie warsztatu uczestnicy wraz z prowadzącymi będą analizować wywiady oraz je porównywać z wynikami innych badań socjologicznych. Efektem warsztatu będzie przygotowanie raportu badawczego pod kierunkiem prowadzących.

Full description: (in Polish)

Podział w myśleniu na swoich i obcych jest zjawiskiem uniwersalnym. Tak jak na różnych zasadach bywa budowana swojskość (podobieństwo światopoglądowe, kulturowe, upodobania, pasje, kompetencje zawodowe), tak też obcość bywa konstruowana na rozmaitych podstawach. Jedną z nich bywają cechy fizyczne: wygląd, fizjonomia, a zwłaszcza kolor (a nawet odcień skóry). Nasze zajęcia skupimy na tym ostatnim zjawisku – dostrzegania, oceniania i wyciągania wniosków z tych obserwacji dotyczących zewnętrznej odmienności.

W przeprowadzonych przez nas ogólnopolskich badaniach sondażowych „Polacy i inni” wiele pytań dotyczyło stosunku społeczeństwa polskiego do ludzi odmiennych fizycznie od znakomitej większości Polaków. Dotyczyły one: czynnika rasowego w uznawaniu cudzoziemca za Polaka (elementu zakresu inkluzywności),, deklaracji opinii o „lepszych” i „gorszych” rasach, a także wielu bardzo konkretnych sytuacji, które przedstawialiśmy badanym, a w których osoby innego koloru skóry występują w różnych, czasem bardzo ważnych, rolach społecznych.

Podczas zajęć zamierzamy przedyskutować wybory i bardziej szczegółowe wypowiedzi naszych badanych, a także wyodrębnić kategorię badanych wykazujących szczególny dystans do osób fizycznie odmiennych. Przeanalizujemy też głębsze podstawy i założenia tkwiące w tych wyborach i wypowiedziach, co – jak sądzimy – doprowadzi nas do wyróżnienia różnych struktur myślowych kryjących się za, z pozoru, jednolitymi postawami rasistowskimi. w latach 1988, 1998 i 2018

W ten sposób zamierzamy się przyłączyć do pogłębionego rozważenia problemów, które nabierają w ostatnich latach silnego waloru ideologicznego, a także politycznego. Kolonializm w swoich różnorodnych odmianach stworzył koncepcję nierówności, hierarchii ras, przy jednoczesnym zapominaniu o wspólnocie ogólnoludzkiej. Niewolnictwo po drugiej stronie Oceanu Atlantyckiego trwało do drugiej połowy XIX w., a jego skutki są widoczne na płaszczyźnie prawnej do lat 60. XX w., a w sferze psychologicznej do chwili obecnej. Kraje Europy Środkowej, które nie brały udziału w podziale kolonialnym, są w dużym stopniu wolne od tych obciążeń. Będziemy analizowali sytuację w jednym z tych krajów (Mikulska 2010; Nowicka 2011), a zwłaszcza w wśród kibiców sportowych (Włoch 2014). Ostatni raport Europejskiej Komisji przeciw Rasizmowi i Nietolerancji z 2015 r. stwierdzał, że w ciągu minionych pięciu lat w Polsce nic się nie poprawiło, jeżeli chodzi o nienawiść na tle rasowym i ksenofobiczne treści w Internecie i w mediach

W trakcie warsztatu uczestnicy wraz z prowadzącymi będą prowadzić i analizować wywiady oraz je porównywać z wynikami innych badań socjologicznych. Efektem warsztatu będzie przygotowanie raportu badawczego pod kierunkiem prowadzących.

Bibliography:

Andrejuk, Katarzyna 2016, Opinie o kryteriach przyjmowania imigrantów oraz ich wpływie na społeczeństwa przyjmujące w krajach jednolitych kulturowo i wielokulturowych, [w:] Paweł Sztabiński (red.), Polska-Europa. Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego 2002-2016, Warszawa: Wyd. IFiS PAN.

Bachman Bart 2016, Diminishing Solidarity: Polish Attitudes toward the European Migration and Refugee Crisis, June 16 (http://www.migrationpolicy.org).

Dividio, F., Brigham J. C., Johnson, B.T. Gaertner S. L. 1999. Stereotypizacja, uprzedzenia i dyskryminacja: spojrzenie z innej perspektywy, w: Macrae C. N, Stangor Ch., Hewstone M. (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, przeł. M. Majchrzak, A. i M. Kacmajor, A. Nowak, Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Grabowska M., Roguska B., Polacy wobec „innych”. Stosunek do innych narodów, mniejszości narodowych i etnicznych, migrantów i uchodźców, red. tenże, CBOS, Warszawa 2015.

Giza-Poleszczuk Anna, Poleszczuk Jan. 1993. Postawy Polaków wobec uchodźców i imigrantów zarobkowych, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1.

Grzymała – Kazłowska Aleksandra. 2002. Trzy wymiary tolerancji w Polsce i w Europie, w: Jasińska – Kania Aleksandra, Marody Mirosława (red.), Polacy wśród Europejczyków. Wartości społeczeństwa polskiego na tle innych krajów europejskich, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Grzymała – Kazłowska Aleksandra. 2012. Paradoksy polskiej tolerancji. Postawy wobec mniejszości i imigrantów na tle Europy, w: Jasińska–Kania Aleksandra (red.), Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 131=164.

Grzymała – Moszczyńska Halina, Nowicka Ewa. 1998. Goście i gospodarze. Problemy adaptacji kulturowej w obozach dla uchodźców oraz otaczających je społecznościach lokalnych, Kraków: Zakład Wydawniczy "NOMOS".

Kofta Mirosław, Jasińska-Kania Aleksandra (red.). 2001. Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „SCHOLAR”.

Letki Natalia, 2008, Does Diversity Erode Social Cohesion? Social Capital and Race in British Neighbourdhoods, “Political Studies”, nr 1 (dostępny na stronie: Letki.civitas.edu.pl).

Markaki Yvonni, Longhi Simonetta 2012, What Determines Attitudes to Immigration in European Countries? An Analysis at the Regional Level, “NORFACE MIGRATION Discussion Paper” no 32.

Między patriotyzmem a nacjonalizmem. Komunikat z badań nr 151, CBOS, listopad 2016.

Mikulska Agnieszka, Raport z badań wśród osób, które doświadczyły przemocy ze względu na swoje pochodzenie etniczne, rasowe lub narodowe, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2010.

Nowicka Ewa, Łodziński Sławomir. 2001. U progu otwartego świata. Poczucie polskości i nastawienia Polaków wobec cudzoziemców w latach 1988 – 1998, Kraków: NOMOS.

Nowicka, Ewa 2011 Badanie rasizmu: problemy metodologiczne, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, nr 4, s. 121-144.

Pierzchała Marcin, Społeczne kryteria polskości w opinii Polaków w latach 1988–2008 a problem włączania obcokrajowców do uczestnictwa w polskiej wspólnocie narodowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 2011, nr 38, s. 149-167.

Przybysze z bliska i z daleka, czyli o imigrantach w Polsce. Komunikat z badań, nr 93, CBOS, Warszawa, czerwiec 2015.

Raport ECRI dotyczący Polski, Rada Europy, Strasburg 2015.

Simmel Georg. 1975. Obcy, w: Simmel Georg, Socjologia, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: PWN.

Soroka Stuart N., Johnston Richard, Banting Keith 2006, Ties that Bind? Social Cohesion and Diveristy in Canada, Montreal: Institute for Research and Public Policy, (www.irpp.org/books/archive/AOTS3/soroka.pdf).

Stefaniak, A., Bilewicz, M., Winiewski, M. (red.). (2015). Uprzedzenia w Polsce. Warszawa: Liberi Libri.

Stosunek do uchodźców w kontekście kryzysu imigracyjnego w Europie. Komunikat z badań, nr 122, CBOS, wrzesień 2015.

Stosunek do uchodźców w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Komunikat z badań, nr 151, CBOS, listopad 2015.

Stosunek do przyjmowania uchodźców Komunikat z badań, nr 136, CBOS, październik 2016.

Świderska Aleksandra 2015, Postawy wobec mniejszości muzułmańskiej w Polsce: Raport z badań sondażowych dotyczących mowy nienawiści, Warszawa.

Wiśniewski Rafał 2011, Postawy Polaków wobec obcokrajowców, „Studia Migracyjne -Przegląd Polonijny” 37.

Włoch Renata, Raport dotyczący wybranych przejawów dyskryminacji (rasizm, antysemityzm, ksenofobia i homofobia w polskim sporcie ze szczególnych uwzględnieniem środowiska polskich kibiców, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa 2014.

Zielińska I., Media, interes i panika moralna nowa kategoria socjologiczna i jej implikacje, „Kultura i Społeczeństwo” 2004, nr 3.

Learning outcomes:

K_W07 Has in-depth knowledge of selected methods and techniques of social research, their limitations, specificity and areas of application

K_W08 Is aware of the importance of a reflective and critical approach to the results of social research, analyses and research procedures

K_W09 Knows how to plan and carry out complex qualitative and quantitative empirical research; is aware of the consequences of methodological choices

K_U04 Can use theoretical categories and research methods in the description and analysis of social and cultural changes in modern societies, as well as their consequences

K_U05 Can plan and carry out a social study using advanced quantitative and qualitative methods and techniques of social research

K_U06 Can use a selected computer program for data analysis, including its advanced functions

K_U10 Can prepare a presentation of a selected problem or study in Polish and in a foreign language

K_K03 Can gather, find, synthesize and critically assess information about social sciences

K_K04Can argue a thesis using scientific evidence

K_K10Takes responsibility for planned and performed tasks

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przygotowanie i prezentacja raportu badawczego.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dwie nieobecności

Zasady zaliczania poprawkowego: przygotowanie poprawionego raportu badawczego

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)