Qualitative Data Analysis: Advanced Research Methods
General data
Course ID: | 3500-ADJ-ZMB |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Qualitative Data Analysis: Advanced Research Methods |
Name in Polish: | ADJ: Warsztat z zaawansowanych technik badawczych |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Ukończony kurs z Metod badań jakościowych lub ekwiwalentny bierna znajomość języka angielskiego Kryteria doboru w przypadku większej liczby chętnych: List motywacyjny na 1800 znaków uzasadniający potrzebę dokształcenia się z zaawansowanych technik badawczych. Osoby studenckie wykorzystujące omawiane metody w swoich badaniach. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają być rozwinięciem Metod badań jakościowych i wprowadzić osoby studenckie w stosowanie wybranych zaawansowanych technik badania. Kurs podzielony będzie na cztery bloki, poświęcone kolejno: 1) pogłębionej analizie danych zastanych, 2) analizie dyskursu, 3) zaawansowanym technikom prowadzenia wywiadów indywidualnych i grupowych oraz 3) zaawansowanym technikom obserwacji etno- i netnograficznej. Studenci będą mieli okazję zapoznać się z każdym z tych zagadnień od strony teoretycznej, podczas lektury i dyskusji na zajęciach, jak również od strony praktycznej, podczas zajęć warsztatowych dotyczących stosowania konkretnych technik. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają być rozwinięciem Metod badań jakościowych i wprowadzić osoby studenckie w stosowanie wybranych zaawansowanych technik badania. Kurs podzielony będzie na cztery bloki, poświęcone kolejno: 1) pogłębionej analizie danych zastanych, 2) analizie dyskursu, 3) zaawansowanym technikom prowadzenia wywiadów indywidualnych i grupowych oraz 3) zaawansowanym technikom obserwacji etno- i netnograficznej. Osoby studenckie będą mieli okazję zapoznać się z każdym z tych zagadnień od strony teoretycznej, podczas lektury i dyskusji na zajęciach, jak również od strony praktycznej, podczas zajęć warsztatowych dotyczących stosowania konkretnych technik. Szczególną uwagę poświęcimy również temu, jak metody prezentowane podczas zajęć mogą zostać przystosowane do przyszłych projektów badawczych studentów, w związku z czym każdy blok będzie zakończony sformułowaniem dobrych praktyk i wskazówek dot. każdej z omawianych metod. W bloku pierwszym osoby studenckie wypróbują w praktyce dostępne źródła wiedzy, np. takie jak oficjalne dokumenty, statystyka publiczna, udostępniane wizualia, jako źródło wiedzy socjologicznej. W bloku drugim osoby studenckie zapoznają się z różnymi podejściami do analizy dyskursu, w tym z wybranymi podejściami z obszaru krytycznej analizy dyskursu (KAD) oraz z analizą dyskursu w wydaniu E. Laclaua i M. Foucaulta. W bloku trzecim omówione zostaną wybrane techniki w prowadzeniu wywiadów indywidualnych i grupowych (m.in. wykorzystywanie materiałów i zadań w IDI, techniki projekcyjne, diady, clashe, kontrolowanie dynamiki spotkania). W bloku czwartym osoby studenckie zapoznają się ze specyfiką pracy w terenie jako obserwatorzy. Ponadto poznają zaawansowane techniki obserwacji w Internecie, zwłaszcza obserwacja uczestnicząca. |
Bibliography: |
(in Polish) Billig M. (2008). Banalny nacjonalizm, przeł. M. Sekerdej. Znak. Fairclough N. (2012). Critical Discourse Analysis. W: The Routledge Handbook of Discourse Analysis, red. Gee J.P., Handford M. Routledge. Foucault M. (2002). Archeologia wiedzy, przeł. Andrzej Siemek. De Agostini-Altaya. Foucault M. (2002). Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970, przeł. Michał Kozłowski. Słowo/obraz Terytoria. Kaczmarek Ł. (2016). Między survey research a obserwacją uczestniczącą: rozdarcia metodologiczno-tożsamościowe w polskiej etnologii/antropologii kulturowej w XXI wieku. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Laclau E. (2010). Co oznacza populizm. W: O. Wysocka (Ed). Populizm (pp. 99-116). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Lisek-Michalska J., Daniłowicz P. (red.) (2004). Zogniskowany wywiad grupowy, Wydawnictwo Uniwersytetu łódzkiego. Makowska M. (red.) (2018). Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Potter J., Wetherell M. (1987). Discourse and Social Psychology: Beyond Attitudes and Behaviour. Sage. Stewart D.W., Shamdasani P.N. (1990). Focus Groups. Theory and Practice. Sage. Van Dijk T.A. (2014). Discourse and Knowledge. A Sociocognitive Approach. Cambridge University Press. Literatura zostanie uzupełniona w trakcie trwania zajęć. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność, aktywność na zajęciach, przygotowanie w grupach miniprojektu badawczego dot. każdego z czterech bloków zajęciowych (a więc czterech miniprojektów). Limit dopuszczalnych nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze: dwie. Limit dopuszczalnych nieobecności za usprawiedliwieniem: trzy (plus konieczność zaliczenia nieobecności na dyżurze). Zasady zaliczania poprawkowego: indywidualne zaliczenie ustne |
Copyright by University of Warsaw.