(in Polish) Jak prowadzić warsztaty antydyskryminacyjne? Teorie relacji międzygrupowych w praktyce
General data
Course ID: | 3500-FAK-TRM-scc |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Jak prowadzić warsztaty antydyskryminacyjne? Teorie relacji międzygrupowych w praktyce |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Fakultet dla studentów i studentek drugiego stopnia Wymagana jest znajomość języka angielskiego pozwalająca na czytanie tekstów oraz oglądanie materiałów filmowych po angielsku. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przygotowanie Studentów i Studentek do świadomego i osadzonego w teorii prowadzenia warsztatów antydyskryminacyjnych, które mają szansę przyczynić się do poprawy postaw międzygrupowych. Podczas kursu Studenci i Studentki zapoznają się z różnorodnymi teoriami oraz badaniami z zakresu relacji międzygrupowych – z perspektywy socjologicznej i psychologicznej. Warsztaty będą skoncentrowane wokół problematyki postaw międzygrupowych oraz metod redukcji uprzedzeń i pojednania. Studenci i Studentki poznają przykłady skutecznych interwencji społecznych, w tym warsztatów. Na podstawie omówionych teorii, badań oraz praktyk będą mieli/miały za zadanie opracować w grupach projekt własnych warsztatów. Wybrane projekty będą mogły zostać zrealizowane (np. w organizacji pozarządowej, szkole lub online). |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przygotowanie Studentów i Studentek do świadomego i osadzonego w teorii prowadzenia warsztatów antydyskryminacyjnych oraz integracyjnych skierowanych do różnorodnych grup, które mają szansę przyczynić się do poprawy postaw międzygrupowych. Podczas kursu Studenci i Studentki zapoznają się z różnorodnymi teoriami oraz badaniami z zakresu relacji międzygrupowych. Omówione zostaną klasyczne teorie postaw międzygrupowych (np. hipoteza kontaktu i jej późniejsze rozszerzenia np. kontakt wyobrażony, hipoteza rozszerzonego kontaktu; teoria tożsamości społecznej, teoria piętna) oraz nowsze modele relacji międzygrupowych (np. teorie emocji grupowych i pojednania, model projekcji grupowej, model treści stereotypu, teoria optymalnej dystyktywności). Warsztaty będą skoncentrowane wokół problematyki postaw międzygrupowych oraz metod redukcji uprzedzeń i pojednania. Studenci i Studentki poznają przykłady skutecznych interwencji społecznych oraz warsztatów. Na podstawie omówionych teorii, badań oraz praktyk będą mieli/miały za zadanie opracować w grupach własny projekt warsztatów. Wybrane projekty będą mogły zostać zrealizowane (np. w organizacji pozarządowej, szkole lub online). |
Bibliography: |
(in Polish) Amnesty international (2011). Poradnik dla Facylitatorów i Facylitatorek. Poradnik aktywnego uczestnictwa w edukacji praw człowieka. Bauman, Z. (2003). O tarapatach tożsamości w ciasnym świecie. ER (R) GO: Teoria–Literatura–Kultura (6), 9-25. Bilewicz, M., Kofta, M. (red.) (2011). Wobec obcych. Warszawa: PWN. Fragmenty. Brewer, M. B. (1999). The psychology of prejudice: Ingroup love or outgroup hate?. Journal of Social Issues, 55, 429-444. Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny. (2005). Wydawnictwo CODN. Goffman, E. (2007). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk: GWP. Fragmenty. Kędziora K., Grędzińska A., red. (2017). Równoważni. Poradnik antydyskryminacyjny dla osób studiujących i zatrudnionych na Uniwersytecie Warszawskim, Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Kompas. Edukacja o prawach człowieka w pracy z młodzieżą. (2005). Wydawnictwo CODN. Otten, S., Sassenberg, K., & Kessler, T. (red). (2009). Intergroup Relations: The Role of Motivation and Emotion. Psychology Press. Fragmenty. Stefaniak, A., & Winiewski, M. (2018). Uprzedzenia w Polsce 2017. Oblicza przemocy międzygrupowej, Wydawnictwo Liberi Libri, Warszawa. Fragmenty. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych K_U07 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań podjętych w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem K_K05 potrafi podejmować samodzielną działalność w interesie publicznym lub własnym K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K02 potrafi zainicjować i czynnie uczestniczyć w projektach społecznych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Projekt grupowy: przygotowanie scenariusza warsztatów integracyjnych lub antydyskryminacyjnych; praca pisemna na wybrany temat dotyczący metod redukcji uprzedzeń. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie |
Copyright by University of Warsaw.