University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Jak prowadzić warsztaty antydyskryminacyjne? Teorie relacji międzygrupowych w praktyce

General data

Course ID: 3500-FAK-TRM-scc
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Jak prowadzić warsztaty antydyskryminacyjne? Teorie relacji międzygrupowych w praktyce
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Fakultet dla studentów i studentek drugiego stopnia

Wymagana jest znajomość języka angielskiego pozwalająca na czytanie tekstów oraz oglądanie materiałów filmowych po angielsku.



Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przygotowanie Studentów i Studentek do świadomego i osadzonego w teorii prowadzenia warsztatów antydyskryminacyjnych, które mają szansę przyczynić się do poprawy postaw międzygrupowych.

Podczas kursu Studenci i Studentki zapoznają się z różnorodnymi teoriami oraz badaniami z zakresu relacji międzygrupowych – z perspektywy socjologicznej i psychologicznej.

Warsztaty będą skoncentrowane wokół problematyki postaw międzygrupowych oraz metod redukcji uprzedzeń i pojednania. Studenci i Studentki poznają przykłady skutecznych interwencji społecznych, w tym warsztatów. Na podstawie omówionych teorii, badań oraz praktyk będą mieli/miały za zadanie opracować w grupach projekt własnych warsztatów. Wybrane projekty będą mogły zostać zrealizowane (np. w organizacji pozarządowej, szkole lub online).

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przygotowanie Studentów i Studentek do świadomego i osadzonego w teorii prowadzenia warsztatów antydyskryminacyjnych oraz integracyjnych skierowanych do różnorodnych grup, które mają szansę przyczynić się do poprawy postaw międzygrupowych.

Podczas kursu Studenci i Studentki zapoznają się z różnorodnymi teoriami oraz badaniami z zakresu relacji międzygrupowych. Omówione zostaną klasyczne teorie postaw międzygrupowych (np. hipoteza kontaktu i jej późniejsze rozszerzenia np. kontakt wyobrażony, hipoteza rozszerzonego kontaktu; teoria tożsamości społecznej, teoria piętna) oraz nowsze modele relacji międzygrupowych (np. teorie emocji grupowych i pojednania, model projekcji grupowej, model treści stereotypu, teoria optymalnej dystyktywności).

Warsztaty będą skoncentrowane wokół problematyki postaw międzygrupowych oraz metod redukcji uprzedzeń i pojednania. Studenci i Studentki poznają przykłady skutecznych interwencji społecznych oraz warsztatów. Na podstawie omówionych teorii, badań oraz praktyk będą mieli/miały za zadanie opracować w grupach własny projekt warsztatów. Wybrane projekty będą mogły zostać zrealizowane (np. w organizacji pozarządowej, szkole lub online).

Bibliography: (in Polish)

Amnesty international (2011). Poradnik dla Facylitatorów i Facylitatorek. Poradnik aktywnego uczestnictwa w edukacji praw człowieka.

Bauman, Z. (2003). O tarapatach tożsamości w ciasnym świecie. ER (R) GO: Teoria–Literatura–Kultura (6), 9-25.

Bilewicz, M., Kofta, M. (red.) (2011). Wobec obcych. Warszawa: PWN. Fragmenty.

Brewer, M. B. (1999). The psychology of prejudice: Ingroup love or outgroup hate?. Journal of Social Issues, 55, 429-444.

Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny. (2005). Wydawnictwo CODN.

Goffman, E. (2007). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk: GWP. Fragmenty.

Kędziora K., Grędzińska A., red. (2017). Równoważni. Poradnik antydyskryminacyjny dla osób studiujących i zatrudnionych na Uniwersytecie Warszawskim, Warszawa: Uniwersytet Warszawski.

Kompas. Edukacja o prawach człowieka w pracy z młodzieżą. (2005). Wydawnictwo CODN.

Otten, S., Sassenberg, K., & Kessler, T. (red). (2009). Intergroup Relations: The Role of Motivation and Emotion. Psychology Press. Fragmenty.

Stefaniak, A., & Winiewski, M. (2018). Uprzedzenia w Polsce 2017. Oblicza przemocy międzygrupowej, Wydawnictwo Liberi Libri, Warszawa. Fragmenty.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych

K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej

K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych

K_U07 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań podjętych w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych

K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem

K_K05 potrafi podejmować samodzielną działalność w interesie publicznym lub własnym

K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi

K_K02 potrafi zainicjować i czynnie uczestniczyć w projektach społecznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Projekt grupowy: przygotowanie scenariusza warsztatów integracyjnych lub antydyskryminacyjnych; praca pisemna na wybrany temat dotyczący metod redukcji uprzedzeń.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)