(in Polish) Socjologia - współczesne perspektywy badawcze
General data
Course ID: | 3500-FAK-WH-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Socjologia - współczesne perspektywy badawcze |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Współcześnie coraz trudniej dzielić socjologię na “klasyczną” i cyfrową - zarówno pod względem obszaru badań jak i metodologii, co ma szeroki wpływ na współczesne perspektywy badawcze. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi projektami badawczymi i praktycznymi (ale z mocnym komponentem badawczym) realizowanymi w obszarze socjologii, powiązanymi z tematyka cyfrowości lub wykorzystania cyfrowych narzędzi badań społecznych. Przyjrzymy się aspektom metodologicznym i realizacyjnym ale też popatrzymy na niektóre aspekty technologii oczami badaczy społecznych. Będziemy bazować na specjalnie dobranych pod kątem tematyki i zakresu zajęć materiałach, w tym podcastach, wywiadach, webinarach, raportach, artykułach. Zajęcia będą miały silny komponent pracy własnej - studenci będą brali udział w różnorodnych zadaniach, quizach, dyskusjach on-line. Kurs ma charakter asynchroniczny, będzie opierał się na dedykowanym kursie na platformie Kampus. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi projektami badawczymi i praktycznymi (ale z mocnym komponentem badawczym) realizowanymi w obszarze socjologii. Wspólną cechą omawianych projektów będzie powiązanie z tematyka cyfrowości lub wykorzystanie cyfrowych narzędzi badań społecznych. Przyjrzymy się aspektom metodologicznym i realizacyjnym ale też popatrzymy na niektóre aspekty technologii oczami badaczy społecznych. Tematy będzie łączyło też to, że będą dotyczyły spraw aktualnych, obecnych w dyskursie publicznym. Będziemy bazować na specjalnie dobranych pod kątem tematyki zajęć materiałach, w tym podcastach, wywiadach, webinarach, raportach, artykułach. Zajęcia będą miały silny komponent pracy własnej - studenci będą brali udział w różnorodnych zadaniach, quizach, dyskusjach on-line. Przykładowe tematy, jakie mogą zostać poruszone na zajęciach: - obszary rzeczywistości społecznej widziane przez pryzmat tematyki cyfrowości jak np. rynek pracy, edukacja, decyzje polityczne, zjawiska rynkowe - rozwiązania metodologiczne i techniczne (np. zarządzanie danymi, prywatność, wykorzystanie danych przez duże instytucje) - projekty o charakterze społecznym powiązane z wykorzystaniem nowych technologii (prowadzonych np. przez organizacje pozarządowe czy samorządowe) - przykłady zastosowań najnowszych rozwiązań technologicznych i ich wpływu na życie codzienne ludzi (np. tzw. inteligentne miasta, inteligentne domy, roboty w życiu codziennym). Powyższe tematy są tematami przykładowymi. Ich ostateczny dobór zostanie poprzedzony wstępnym spotkaniem ze studentami i studentkami na początku semestru.Dodatkowo poszczególne zajęcia i ich kolejność będą planowane z uwzględnieniem tego jakie zjawiska są obecne w dyskursie publicznym, istotnych wydarzeń medialnych czy publikowanych w danym czasie badań. Ze względu na różnorodność dostępnych źródeł interesujących materiałów poszczególne tematy mogą być realizowane różny sposób. Będziemy łączyć elementy pracy własnej z materiałem źródłowym, słuchania wykładów, udziału w forum dyskusyjnym. Będziemy sięgać po formy mniej klasyczne – jak np. udział w wydarzeniach on-line (konferencjach, seminariach), słuchać podcastów, oglądać materiały video. Ważną cechą zajęć będzie odnoszenie się do konkretnych przykładów – case’ów - obrazujących przedstawiane i dyskutowane zagadnienia. Zajęcia będą wymagały pracy własnej studentów m.in. wykonywania prac domowych, brania udziału w quizach, dyskusjach na platformie. Kurs ma charakter asynchroniczny, będzie opierał się na dedykowanym kursie utworzonym specjalnie na jego potrzeby na platformie Kampus. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Copyright by University of Warsaw.