University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Keeping the ear to the registers – administrative registers as a data source in social research and public analytics. An introduction to research based on administrative data

General data

Course ID: 3500-FAKL-CWRP
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Keeping the ear to the registers – administrative registers as a data source in social research and public analytics. An introduction to research based on administrative data
Name in Polish: Co w rejestrach piszczy – zasoby administracyjne jako źródło danych w badaniach społecznych i analityce publicznej. Wprowadzenie do badań wykorzystujących dane administracyjne
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Moduł Polityka.

Kryteria doboru w przypadku większej liczby chętnych:

- list motywacyjny,

- doświadczenia kontaktów zawodowych lub naukowych (staże, prace badawcze itp.) z administracją publiczną lub zespołami analitycznymi z nią współpracującymi.


- przygotowywana (aktualnie lub w przeszłości) praca dyplomowa poświęcona tematyce związanej z politykami publicznymi


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia adresowane do osób zainteresowanych poznaniem i przetestowaniem potencjału gwałtownie rozwijającego się sektora badań populacyjnych opartych na danych administracyjnych. Dane administracyjne pozwalają na precyzyjną analizę zagadnień m.in. z obszaru badań:

- nierówności społecznych,

- edukacyjnych,

- rynku pracy,

- epidemiologii,

- pomocy społecznej,

- ewaluacji polityk publicznych itp.

Studenci zapoznają się z podstawami metodologii analiz bazujących na rejestrach, z ich strukturą, logiką tworzenia wskaźników, możliwościami i ograniczeniami badań realizowanych w oparciu o dane rejestrowe. Poznają też najważniejsze polskie i zagraniczne projekty opierające się na analizie danych administracyjnych.

Zajęcia będą dobrym wstępem do zajęć pt. „USG państwa. Badania oparte na rejestrach administracyjnych w analizie skuteczności pomocy społecznej, nierówności płci a nawet w epidemiologii.”

Full description: (in Polish)

W ostatnich latach, wraz z rozwojem IT, nastąpił gwałtowny rozwój badań społecznych opartych na informacjach pochodzących z rejestrów administracyjnych. Zarówno analizy rządowe, jak i spisy powszechne, analizy biznesowe, czy wreszcie badania naukowe coraz częściej sięgają do zasobów administracyjnych jako źródła danych. Dane te niejednokrotnie nazywane bywają „nową ropą” współczesnej gospodarki. Mają jednak tę przewagę nad ropą, że nigdy się nie wyczerpią, a nawet ich zasoby stają się coraz bogatsze.

Wykorzystanie danych administracyjnych w badaniach wymaga jednak szczególnego podejścia – metodologii uwzględniającej ich specyfikę. Niezbędne jest poznanie nie tylko organizacyjno-technicznych procedur, ale również zrozumienie mocnych stron i ograniczeń badań bazujących na danych rejestrowych.

Zajęcia, na które zapraszam są próbą pokazania, jak socjolog może wykorzystać w swojej działalności badawczej zasoby administracyjne. Adresowane są do osób zainteresowanych poznaniem i przetestowaniem potencjału gwałtownie rozwijającego się sektora badań populacyjnych opartych na danych administracyjnych. Potencjał ten jest ogromny. Dane administracyjne pozwalają na precyzyjną analizę różnorodnych zagadnień m.in.:

- efektywności pomocy społecznej,

- skutków niepełnosprawności,

- kosztów rodzicielstwa, nierówności płci,

- ścieżek edukacyjnych, interakcji edukacji i rynku pracy,

- efektywności terapii medycznych,

- oceny potrzeb zdrowotnych,

- epidemiologii,

- ewaluacji polityk publicznych.

Ukończenie tych zajęć ułatwi dalsze kształcenie w co najmniej dwóch rolach:

- jako ekspert dziedzinowy, od którego, poza wiedzą z danej dziedziny (np. zagadnień pomocy społecznej) oczekuje się dobrej znajomości zawartości odpowiednich zasobów danych, rozumienia ogólnej logiki analiz bazujących na danych administracyjnych i umiejętności interpretacji wyników, jednak bez wymogu biegłości w analizach statystycznych;

- jako analityk danych, który umie przygotować algorytmy wskaźników, umie we współpracy z ekspertem dziedzinowym przygotować model analiz, wreszcie – wesprze eksperta dziedzinowego w pracach nad formułowaniem wniosków z badania; nie wymaga się jednak od niego pełnej wiedzy dziedzinowej.

Właściwe przygotowanie do prowadzenia takich badań wymaga dobrej znajomości specyfiki ich metodologii. Podczas zajęć studenci zapoznają się ze strukturą (zawartością merytoryczną oraz organizacją) rejestrów administracyjnych, logiką tworzenia wskaźników na bazie tychże rejestrów, możliwościami analitycznymi badań prowadzonymi w oparciu o dane z nich pochodzące, ograniczeniami prawno-administracyjnymi prac analitycznych na bazie rejestrów, w tym m.in. z mechanizmami chroniącymi prywatność badanych objętych takimi analizami.

Studenci poznają najważniejsze polskie i zagraniczne projekty opierające się na analizie danych administracyjnych.

W ramach zajęć studenci będą mieli okazję poznać problematykę badawczą i metodologie pięciu aktualnie realizowanych dużych projektów, w których wykorzystywane są dane administracyjne, a także spotkać się z ich zespołami badawczymi:

- Szósta edycja Ogólnopolskiego systemu monitorowania ekonomicznych losów absolwentów szkół wyższych (ELA) – analizy karier zawodowych i naukowych studentów, doktorantów i osób ze stopniem doktora;

- Pilotaż monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych;

- Zintegrowana Platforma Analityczna –projekt, w którym Uniwersytet Warszawski wspólnie ze Szkołą Główną Handlową są naukowymi partnerami administracji rządowej; celem projektu ZPA jest udostępnienie danych administracyjnych do analiz;

- Opracowanie projektu ustawy wdrażającej Konwencję o prawach osób niepełnosprawnych – projekt, w którym Uniwersytet Warszawski wspólnie ze Szkołą Główną Handlową i Instytutem Badań Strukturalnych są partnerami ekonomicznymi (analitycznymi) Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.

- Dlaczego kobiety zarabiają mniej? Początki losów zawodowych mężczyzn i kobiet – projekt NCN, w którym Uniwersytet Warszawski wspólnie ze Szkołą Główną Handlową i Ośrodkiem Przetwarzania Informacji-Państwowym Instytutem badawczym bada m.in. mechanizmy warunkujące lukę płacową ze względu na płeć i rodzicielstwo (gender pay gap, parenthood penalty).

W ramach prac zaliczeniowych studenci będą przygotowywali w dwuosobowych zespołach krótkie raporty badawcze lub prezentacje opracowane na podstawie wyników wtórnej analizy danych administracyjnych dostępnych publicznie w postaci: albo zbiorczych opracowań, albo w postaci danych statystycznych. Podczas zajęć poszczególne zespoły będą omawiały zarówno etapy, jak i główne wnioski ze swoich prac.

Najaktywniejsi studenci, którzy podczas zajęć szczególnie zainteresują się problematyką badań bazujących na danych administracyjnych, będą mieli możliwość współpracy z zespołem Centrum Analiz Danych Publicznych Wydziału Socjologii UW, a nawet zaangażowania w niektóre z z wdrażanych projektów.

Zajęcia te będą dobrym przygotowaniem do zajęć realizowanych na studiach II stopnia na Wydziale Socjologii UW pt. „USG państwa. Badania oparte na rejestrach administracyjnych w analizie skuteczności pomocy społecznej, nierówności płci a nawet w epidemiologii.”

Bibliography:

Bożykowski, M., M. Dwórznik, E. Giermanowska, A. Izdebski, M. Jasiński, J. Konieczna- Sałamatin, M. Styczeń, T. Zając. (2014). Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń́ Społecznych. Raport końcowy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, ISBN 978-83-65115-19-5.

Jasiński, M., Bożykowski, M., Chłoń-Domińczak, A., Zając, T., Żołtak, M. (2017). Who gets a job after graduation? Factors affecting the early career employment chances of higher education graduates in Poland. Edukacja, 143(4), 17–30. https://doi.org/10.24131/3724.170402

Jasiński, M., Bożykowski, M., Zając, T., Styczeń, M., Izdebski, A. (2015). Dokładniej, rzetelniej, taniej. Badania oparte na rejestrach publicznych jako szansa dla badań społecznych w Polsce. Studia Socjologiczne, 1(216), 45–72.

Nota metodologiczna Ogólnopolskiego systemu monitorowania ekonomicznych losów absolwentów (ELA: http://ela.nauka.gov.pl)

Wallgren, A., Wallgren, B. (2007). Register-based Statistics. Administrative Data for Statistical Purposes. Chichester: John Wiley & Sons (wybrane fragmenty).

Zając, T., Jasiński, M., Bożykowski, M. (2017). Does It Pay To Be A STEM Graduate? Evidence from the Polish Graduate Tracking System. Center for Studies in Higher Education, 1–9.

Zając, T., Jasiński, M., Bożykowski, M. (2018). Early Careers of Tertiary Graduates in Poland: Employability, Earnings, and Differences between Public and Private Higher Education. Polish Sociological Review, 2, 187–208. https://doi.org/10.26412/psr202.03

Bożykowski, M., Chłoń-Domińczak, A., Jasiński, M., Zając, T. (2019). Dane publiczne – nowy impuls do rozwoju Polski. Policy Paper 8/2019. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny, ISBN 978-83-66306-33-2, https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2019/09/Policy8-08-08-WEB1.pdf

Learning outcomes:

Has a need for professional and personal development

Knows and observes the rules of professional ethics, including those pertaining to intellectual property

Can properly use sources of scientific information

Respects dignity of persons participating in a study (respondents, informers, interviewees and other participants)

Respects opinions of other people, for instance those expressed in a group discussion

Is aware of the consequences of ongoing projects

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Krótki raport badawczy przygotowany w zespołach dwuosobowych. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Marek Bożykowski, Mikołaj Jasiński
Group instructors: Marek Bożykowski, Mikołaj Jasiński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Marek Bożykowski, Mikołaj Jasiński
Group instructors: Marek Bożykowski, Mikołaj Jasiński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)