University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Media ecology in climate and environmental disputes

General data

Course ID: 3500-FAKL-EKOMED
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Media ecology in climate and environmental disputes
Name in Polish: Ekologia mediów w sporach o klimat i środowisko
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przestudiowanie roli komunikacji przy użyciu mediów cyfrowych w działaniach szeroko pojętych ruchów ekologicznych, które podejmują zagadnienia i problemy związane ze zmianami klimatu oraz zróżnicowanymi zanieczyszczeniami środowiska. Zajęcia będą dzielić się na dwie części. W pierwszej części, która ma charakter lekturowo-konwersatoryjny, omówione zostaną podstawowe kategorie dotyczące badań nad ruchami społecznymi oraz sporów wokół klimatu i środowiska, jak również kwestie dotyczące ekologicznej perspektywy w badaniach mediów oraz repertuarów komunikacyjnych i ram interpretacyjnych.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przestudiowanie roli komunikacji przy użyciu mediów cyfrowych w działaniach szeroko pojętych ruchów ekologicznych, które podejmują zagadnienia i problemy związane ze zmianami klimatu oraz zróżnicowanymi zanieczyszczeniami środowiska. Zajęcia będą dzielić się na dwie części. W pierwszej części, która ma charakter lekturowo-konwersatoryjny, omówione zostaną podstawowe kategorie dotyczące badań nad ruchami społecznymi oraz sporów wokół klimatu i środowiska, jak również kwestie dotyczące ekologicznej perspektywy w badaniach mediów oraz repertuarów komunikacyjnych i ram interpretacyjnych. W drugiej części, która przyjmie postać warsztatowo-empiryczną i będzie sprowadzać się do wykorzystania oprogramowania wspomagającego analizę danych jakościowych (CAQDAS), uczestnicy zajęć wykorzystają zdobytą wiedzę w praktycznej analizie komunikacji wybranej inicjatywy ekologicznej bądź w empirycznej analizie sporów wokół konkretnych problemów związanych ze środowiskiem, klimatem lub ochroną przyrody.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Braun V and Clarke V (2022) Thematic Analysis: A Practical Guide. London: SAGE Publications.

Castells M (2009) Siła Tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Castells M (2013) Sieci Oburzenia i Nadziei. Ruchy Społeczne w Erze Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Castells M (2013) Władza Komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Charmaz K (2009) Teoria ugruntowana: praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Metodologia - Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

della Porta D and Diani M (2009) Ruchy Społeczne. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gorlach K and Mooney P (eds) (2008) Dynamika Życia Społecznego. Współczesne Koncepcje Ruchów Społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Latour B (2009) Polityka Natury. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Treré E (2019) Hybrid Media Activism: Ecologies, Imaginaries, Algorithms. London: Routledge.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

K_W01 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk

K_W02 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach

K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego

K_W04 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych

K_W05 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii

K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne

K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi

K_W08 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych

Umiejętności

K_U01 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami

K_U02 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych

K_U03 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji

K_U04 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem

K_U05 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym

Kompetencje społeczne

K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego

K_K02 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych

K_K03 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi

K_K04 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa

K_K05 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składa się prezentacja końcowa z analizy wybranej inicjatywy społecznej (60%) oraz aktywność na zajęciach w oparciu o przeczytane lektury (40%)

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Bartosz Ślosarski
Group instructors: Bartosz Ślosarski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Bartosz Ślosarski
Group instructors: Bartosz Ślosarski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)