University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Climate catastrophe: knowledge and ignorance of climate change and their social consequences

General data

Course ID: 3500-FAKL-KATKLIM
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Climate catastrophe: knowledge and ignorance of climate change and their social consequences
Name in Polish: Katastrofa klimatyczna: (nie)wiedza o klimacie i jej społeczne konsekwencje
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Seminarium poświęcone jest dwóm systemom wiedzy, w których wytwarzany jest nasz obraz klimatu, zmiany klimatycznej i roli człowieka w tym procesie: naukowemu i potocznemu. Uchwycony zostanie też dynamiczny, dwustronny związek między tymi systemami .

Z jednej strony, będziemy analizowali społeczny wymiar wytwarzania wiedzy naukowej. W szczególności skupimy się na: zbieraniu danych dotyczących klimatu, tworzeniu modeli klimatycznych z uwzględnieniem wartości pozaepistemicznych, działania IPCC i innych ciał doradczych zajmujących się klimatem, intencjonalnemu produkowaniu wątpliwości odnośnie do konsensusu naukowego wokół przyczyn zmiany klimatu.

Z drugiej strony, będzie nas interesować spojrzenie na zmianę klimatyczną z perspektywy codziennego doświadczenia, rolę ruchów społecznych oraz publicznego dyskursu okołoklimatycznego.

Full description: (in Polish)

Zajęcia będą składały się z dwóch zasadniczych części: w pierwszej przyjrzymy się sposobom dochodzenia do konsensusu w naukach o klimacie. W drugiej zwrócimy się ku sposobom wytwarzania wiedzy potocznej na temat klimatu i postaw wobec polityki klimatycznej.

Historia zmiany klimatycznej jest, jak dziś już wiemy, znaczenie dłuższa niż historia badań nad nim. Punktem wyjścia seminarium będzie przypomnienie genealogii badań nad zmianą klimatyczną, co pozwoli na przyjęcie stosownej perspektywy czasowej na istniejący w tej kwestii w nauce konsensus. Dalej skupimy się na sposobach budowania i komunikowania konsensusu naukowego – wobec opinii publicznej i decydentów. Szczególnie będziemy zainteresowani sposobem zbierania danych klimatycznych i budowania modeli klimatycznych oraz rolą w tym procesie wartości nieepistemicznych. Przyjrzymy się sposobowi dochodzenia do konsensusu w ramach International Panel on Climate Change oraz innych ciał doradczych. Wreszcie zobaczymy, w jaki sposób zmiana klimatu, intencjonalnie i wbrew najlepszej wiedzy, była negowana.

Potoczne doświadczenie zakorzenione jest w naszych codziennych epistemologiach, nie zawsze zgodnych z epistemologią naukową. Zobaczymy, jak kształtują się postawy wobec klimatu i polityki klimatycznej. Ocenimy rolę ruchów społecznych w tym procesie, uwzględnimy perspektywę życia codziennego oraz znaczenie retoryki dotyczącej zmiany klimatu.

Bibliography: (in Polish)

WIEDZA O ZMIANIE KLIMATYCZNEJ W PERSPEKTYWIE NAUKOZNAWCZEJ

Dane

Oreskes Naomi, Changing the mission: from the cold war to climate change, w: Science and Technology in the Global Cold War, Naomi Oreskes i John Krige (red.), MIT Press, 2014, s. 141-187.

Kris Decker, Data struggles: the life and times of a database in historical climatology, “Social Science Information”, Vol. 57(1), 2018, s. 6-30.

Lloyd Elisabeth A,.The role of ‘complex’ empiricism in the debates about satellite data and climate models, “Studies in History and Philosophy of Science Part A”, vol. 43, nr 2 2012, s. 390-401.

Modele

Paul N. Edwards, Making Data Global, w: tegoż, A Vast Machine. Computer Models, Climate Data, and the Politics of Global Warming, The MIT Press, 2010, s. 251-285.

Erica Thompson, Roman Frigg, and Casey Helgeson, Expert judgment for climate change adaptation, “Philosophy of Science”, 83(5), 2016, s. 1110-1121.

Konsensus w nauce o klimacie i produkcja kontrowersji klimatycznych

Silke Beck, Martin Mahony, The IPCC and the new map of science and politics, “WIREs Climate Change”, vol. 9, nr 6, 2018, s. 1-16.

Naomi Oreskes, Erik M. Conway, The Denial of Global Warming, w: tychże, Merchants of Doubt: How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming, 2010, s. 169-215.

II. WIEDZA POTOCZNA O KLIMACIE I ZMIANA SPOŁECZNA W PERSPEKTYWIE SOCJOLOGICZNEJ

Wiedza potoczna o klimacie

Kari Marie Norgaard, “Experiencing” Global Warming: Troubling Events and Pubic Silence, w: tejże, Living in Denial. Climate Change, Emotions, and Every Day Life, The MIT Press, 2011, s. 33-62.

Andrew Hoffman, 1. Social psychology and the climate change debate, 2. Bridging the cultural schism,

w: tegoż, How Culture Shapes the Climate Change, SUP, 2015, s. 15-33, 48-69.

Zmiana świata społecznego

Urlich Beck, The Metamorphosis of the World. How Climate Change Is Transforming Our Concept of the World, Polity Press 2016 (fragmenty)

John Urry, Climate Change and Society, Polity Press 2011 (fragmenty)

Ruchy społeczne

Eugene Nulman, 1. Political Opportunities oraz 2. Strategy, Leadership, and Outcomes oraz 3. Mechanism for Policy Change,

w: tegoż, Climate Change and Social Movements. Civil Society and the Development of National Climate Change Policy, Palgrave Macmillan, 2015, s. 87-138.

Oscar Berglund, Daniel Schmidt, 1. Between Democracy and Efficiency oraz 2. Reimagining Democracy,

w: tychże, Extinction Rebellion and Climate Change Activism Breaking the Law to Change the World, 2020, s. 41-77.

Polityka

Ewa Bińczyk, Początki debaty na temat antropocenu, w: tejże, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018, s. 77-103

Gretta Thunberg, Humanity has not yet failed

https://open.spotify.com/episode/7E2Wz3C5XwtEw3Pi96tLQA?go=1&utm_source=embed_v3&t=0&nd=1

Papież Franciszek, Encyklika Laudato si

http://www.vatican.va/content/francesco/pl/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html

Learning outcomes: (in Polish)

K_W04 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii

K_W05 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach

K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata

K_W17 ma podstawową wiedzę o kryteriach poprawności wnioskowania

K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej

K_W23 posiada podstawową wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne

K_W24 posiada podstawową wiedzę o instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie, takich jak: systemy edukacyjne, prawo, moralność, religia, itp.

K_W26 posiada elementarną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi

K_W27 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa w społeczeństwa sferze publicznej

K_W28 posiada podstawową wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także rozumie na czym polegają te procesy

K_W29 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych

K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych

K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego

K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych

K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach

K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach

K_U10 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę akademicką w praktyce społecznej

K_U17 potrafi formułować sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania

K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa

K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji

K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji

K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

egzamin pisemny (test)

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Zasady zaliczania poprawkowego

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)