Counterculture - anatomy of the phenomenon
General data
Course ID: | 3500-FAKL-KONKUL |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Counterculture - anatomy of the phenomenon |
Name in Polish: | Kontrkultura - anatomia zjawiska |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Moduł: zróżnicowanie |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The course is devoted to the analysis of the counter – culture phenomenon. The counter – culture phenomenon has its beginnings in the fifties during the last century. Within the classes, socio – cultural transformations and consequences of this phenomenon will be investigated. The classes are aimed at crossing the bounds of stereotyping concerning counter – culture. The selected writings of creators of counter – culture enable the students to analyze and understand the social and cultural consequences of this phenomenon. The counter – culture phenomenon is perceived not only in terms of the youthful rebelliousness against the status quo, but also in terms of emerging mass movements. |
Full description: |
The course is devoted to the analysis of the counter – culture phenomenon. The counter – culture phenomenon has its beginnings in the fifties during the last century. Within the classes, socio – cultural transformations and consequences of this phenomenon will be investigated. The classes are aimed at crossing the bounds of stereotyping concerning counter – culture. The selected writings of creators of counter – culture enable the students to analyze and understand the social and cultural consequences of this phenomenon. The counter – culture phenomenon is perceived not only in terms of the youthful rebelliousness against the status quo, but also in terms of emerging mass movements. |
Bibliography: |
A. Toffler, Trzecia fala, Poznań 2006; F. Capra, Punkt zwrotny, Warszawa 1987; M. Ferguson, The Aquarian Conspiracy, Los Angeles 1980; F. Capra, Tao fizyki, Kraków 1994; J. Kerouac, Włóczędzy Dharmy, Warszawa 2006; E. Fromm, Mieć czy być?, Poznań 2005; A. Camus, Człowiek zbuntowany, Warszawa 1998; H. Marcuse, Eros i cywilizacja, Warszawa 1998; Warszawa 1996; W. Reich, Mordercy Chrystusa, Warszawa 1995; R. Bly, Żelazny Jan, Poznań 1993; J. Campbell, Potęga mitu, Kraków 2007; A. Huxley, Drzwi percepcji, Niebo i piekło, Warszawa 1991; A. Huxley, Filozofia wieczysta, Warszawa 1989; G. Bateson, Umysł i przyroda, Warszawa 1990; H. Jonas, Religia gnozy, Kraków 1995; M. Eliade, Traktat o historii religii, Warszawa 2009; A. Jawłowska, Drogi kontrkultury, Warszawa 1975; Uważność na targowisku. Globalny rynek i masowa konsumpcja a świadome życie, (red.) A. H. Badiner, Warszawa 2004; B. Dobroczyński, Trzecia rzesza popkultury i inne stany, Kraków 2004; S. Grof, Poza mózg. Narodziny, śmierć i transcendencja w psychoterapii, Kraków 2010; S. Grof, LSD Psychotherapy, Pomona 1980; T. Leary, Doświadczenie psychodeliczne, Kraków 2017; R. Kimball, Długi marsz. Jak rewolucja kulturala lat 60. zmieniła Amerykę, Elbląg 2008, Ch. Reich, Zieleni się Ameryka, Warszawa 1976; Maj ‘ 68. Rewolta, red. D. Cohn – Bendit, Warszawa 2008; R. Vaneigem, Rewolucja życia codziennego, Gdańsk 2004; Kontrkultura. Co nam z tamtych lat? (red. W. Burszta, M. Czubaj, M. Rychlewski), Warszawa 2005; Kultury kontestacji. Dziedzictwo kontrkultury i nowe ruchy społecznego sprzeciwu, (red. T. Maślanka, R. Wiśniewski), Warszawa 2015; T. Maślanka, Kontrkultura. Źródła i konsekwencje radykalizmu społeczno – kulturowego w perspektywie socjologii kultury, Kraków 2017; P. Berman, Opowieść o dwóch utopiach. Ewolucja polityczna pokolenia ’68, Kraków 2008; Ch. Lasch, Kultura narcyzmu, Warszawa 2015; L. Burska, Awangarda i inne złudzenia. O pokoleniu ’68 w Polsce, Gdańsk 2012; M. Bock – Cote, Multikulturalizm jako religia polityczna, Warszawa 2017 |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne K_W13 jest świadomy znaczenia grupy w budowaniu społecznej tożsamości człowieka K_W34 zna najważniejsze procesy i idee społeczne XIX, XX i XXI w., które ukształtowały oblicze współczesnego świata K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł |
Assessment methods and assessment criteria: |
participation in the discussion, test |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Tomasz Maślanka | |
Group instructors: | Tomasz Maślanka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.