(in Polish) Chwiejna władza ekspertów w trakcie pandemii COVID-19
General data
Course ID: | 3500-FAKL-WECOVID |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Chwiejna władza ekspertów w trakcie pandemii COVID-19 |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość literatury z zakresu socjologii ekspertów |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Kluczową rolę przy zarządzaniu pandemią przez kilkanaście miesięcy odgrywali eksperci, którzy istotnie wpływali na formułowane przez decydentów cele i wdrażane środki oraz byli ważnym głosem w debacie publicznej. Decyzje podejmowane przez polityków, lecz sugerowane przez ekspertów, dotyczyły przede wszystkim głębokości i zasięgu tzw. lockdownów (gospodarka, szkoła, opieka medyczna, społeczne interakcje itd.), organizacji opieki medycznej dla zakażonych i systemu szczepień, a także ważkich decyzji jak zamykanie granic czy organizacji wyborów prezydenckich na wiosnę 2020 roku. W trakcie warsztatu zostanie skonceptualizowane i przeprowadzone badanie nad ciałami eksperckimi działającymi w Polsce na poziomie administracji centralnej. |
Full description: |
(in Polish) Do wybuchu światowej pandemii Covid-19 doszło w momencie podstawowego deficytu wiedzy naukowej odnośnie do nowego patogenu: nieznane były natura nowego wirusa i sposoby radzenia sobie z nim. Tymczasem zgodnie z powszechnym oczekiwaniem w tzw. społeczeństwach wiedzy decyzje polityczne powinny być poparte wiedzą ekspercką. Poszukiwano nowych rozwiązań w zakresie leczenia i zapobiegania zakażeniom, ale także eksperymentowano w doborze środków mających wpływ na zachowania zbiorowe przy pomocy obostrzeń, reorganizacji działania instytucji oraz komunikacji z opinią publiczną. W naturalny sposób medyczna natura problemu domagała się rozwiązań formułowanych przez ekspertów z tej dziedziny - lekarzy, wirusologów, epidemiologów, laborantów, farmaceutów, ale także urzędników mających wgląd w funkcjonowanie poszczególnych systemów odpowiedzialnych za wytwarzanie medycznego obrazu pandemii (w Polsce np. Narodowy Fundusz Zdrowia, Główny Inspektorat Sanitarny, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Instytut Badawczy). Wszyscy oni posiadali jednak wiedzę niepełną i niepewną, wytwarzaną i opracowywaną w trakcie trwającego kryzysu. Co więcej, kolejne tygodnie i pandemiczne fale ujawniały nowe i coraz bardziej złożone oblicze kryzysu: ekonomiczne, zdrowia psychicznego, polityczne (m.in. wybory prezydenckie), społeczne itd. Działanie władzy publicznej było wypadkową wiedzy zdroworozsądkowej decydentów, nastrojów opinii publicznej, interesów politycznych, wiedzy produkowanej przez system ekspercki oraz umocowania poszczególnych ekspertów i ich dostępu do i wpływu na system władzy. Zgodnie z lokalnymi tradycją epistemiczną, kulturą organizacyjną, obyczajami politycznymi i zdolnościami przywódców politycznych i akademickich relacje między polityką i nauką były formalizowane w postaci różnie umocowanych ciał eksperckich. Stanowiły one „instytucje-interfejsy” między systemami polityki i nauki, formułując rekomendacje dla decydentów i komunikując się za pośrednictwem mediów z opinią publiczną. Celem warsztatu jest zebranie danych zastanych (dokumenty i media) oraz przeprowadzenie wywiadów z członkami covidowych ciał eksperckich w celu (1) opisanie działania systemu eksperckiego w trakcie pandemii Covid-19 na szczeblu centralnej organizacji państwa Polskiego przez trzy lata począwszy od marca 2020; (2) zrozumienie powstających wówczas napięć między ekspertami i decydentami działającymi pod kontrolą mediosfery i w kontekście polaryzacji politycznej, które utrudniały zarządzanie kryzysem; (3) wyjaśnienie delegitymizacji polityki obostrzeń i szczepień przez odwołanie do czynnika, jakim była wiedza opinii publicznej, współwytwarzana przez mediosferę, na temat działania systemu eksperckiego w trakcie pandemii, w szczególności działań i wypowiedzi publicznych ekspertów i doradczych ciał kolektywnych. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne K_W05 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne K_W26 posiada elementarną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi K_W27 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa w społeczeństwa sferze publicznej K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_K01 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca pisemna – raport badawczy przygotowany w zespole |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO WAR
TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Jakub Motrenko | |
Group instructors: | Jakub Motrenko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Workshops - Grading |
Copyright by University of Warsaw.