Chwiejna władza ekspertów w społeczeństwie wiedzy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-FAKL-WESW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Chwiejna władza ekspertów w społeczeństwie wiedzy |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Moduł: polityka Uczestnicy muszą być przygotowani do lektury tekstów głównie anglojęzycznych o średniej długości z zakresu tematyki zajęć. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Społeczeństwa zachodnie od kilkudziesięciu lat określane są przez socjologów jako społeczeństwa wiedzy, w których kluczowe stały się systemy eksperckie. Decydują one o przyjmowanych rozwiązaniach politycznych i legitymizują władzę polityczną w oczach opinii publicznej. Unaukowieniu polityki towarzyszy jednak proces upolitycznienia nauki. I tak spory polityczne zamieniają się w spory między ekspertami mobilizowanymi przez różne strony konfliktu. Wiedzy naukowa, która miała być uniwersalna, staje się - w przekonaniu opinii publicznej – stronnicza. W konsekwencji prowadzi to do kryzysu wiedzy eksperckich i zdobywających popularność ruchów antynaukowych (antyszczepionkowców, denialistów klimatycznych itd.). |
Pełny opis: |
Stwierdzenie, że naukowcy dostarczają wiedzy, jakie są fakty, a politycy decydują, zgodnie z jakimi wartościami działać wyznacza ostrą granicę między światem nauki i polityki. Za tą logiczną dystynkcją („z tego, jaki świat jest, nie można wnioskować, jaki być powinien”) kryje się jednak złożona tkanka życia społecznego, w której różni aktorzy mają oczekiwania wobec faktycznej natury tej granicy, a rozwiązania instytucjonalne i organizacyjne sytuują wobec siebie odmiennie sferę działania politycznego i sferę produkcji wiedzy. Efektem seminarium będzie zrozumienie napięć, które pojawiają się przy działaniach na styku polityki i nauki - niektóre z nich mają charakter uniwersalny, inne zależą od przyjętych rozwiązań instytucjonalnych, jeszcze inne są wynikiem lokalnej kultury zarządzania i kultury epistemicznej. |
Efekty uczenia się: |
K_W27 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa w społeczeństwa sferze publicznej K_W29 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych K_W30 posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, wygłoszenie referatu, kolokwium w połowie semestru, egzamin w sesji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Motrenko | |
Prowadzący grup: | Jakub Motrenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.