Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chwiejna władza ekspertów w społeczeństwie wiedzy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3500-FAKL-WESW
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Chwiejna władza ekspertów w społeczeństwie wiedzy
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Moduł: polityka

Uczestnicy muszą być przygotowani do lektury tekstów głównie anglojęzycznych o średniej długości z zakresu tematyki zajęć.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Społeczeństwa zachodnie od kilkudziesięciu lat określane są przez socjologów jako społeczeństwa wiedzy, w których kluczowe stały się systemy eksperckie. Decydują one o przyjmowanych rozwiązaniach politycznych i legitymizują władzę polityczną w oczach opinii publicznej. Unaukowieniu polityki towarzyszy jednak proces upolitycznienia nauki. I tak spory polityczne zamieniają się w spory między ekspertami mobilizowanymi przez różne strony konfliktu. Wiedzy naukowa, która miała być uniwersalna, staje się - w przekonaniu opinii publicznej – stronnicza. W konsekwencji prowadzi to do kryzysu wiedzy eksperckich i zdobywających popularność ruchów antynaukowych (antyszczepionkowców, denialistów klimatycznych itd.).

Pełny opis:

Stwierdzenie, że naukowcy dostarczają wiedzy, jakie są fakty, a politycy decydują, zgodnie z jakimi wartościami działać wyznacza ostrą granicę między światem nauki i polityki. Za tą logiczną dystynkcją („z tego, jaki świat jest, nie można wnioskować, jaki być powinien”) kryje się jednak złożona tkanka życia społecznego, w której różni aktorzy mają oczekiwania wobec faktycznej natury tej granicy, a rozwiązania instytucjonalne i organizacyjne sytuują wobec siebie odmiennie sferę działania politycznego i sferę produkcji wiedzy.

Efektem seminarium będzie zrozumienie napięć, które pojawiają się przy działaniach na styku polityki i nauki - niektóre z nich mają charakter uniwersalny, inne zależą od przyjętych rozwiązań instytucjonalnych, jeszcze inne są wynikiem lokalnej kultury zarządzania i kultury epistemicznej.

Efekty uczenia się:

K_W27 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa w społeczeństwa sferze publicznej

K_W29 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych

K_W30 posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie

K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych

K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego

K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych

K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach

K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji

K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych

K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji

K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy

K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, wygłoszenie referatu,

kolokwium w połowie semestru, egzamin w sesji

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Motrenko
Prowadzący grup: Jakub Motrenko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)