University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Badania mediów – od analizy dyskursu przez wywiady po eksperymenty biometryczne

General data

Course ID: 3500-FAKM-BMED
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Badania mediów – od analizy dyskursu przez wywiady po eksperymenty biometryczne
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Full description: (in Polish)

Badacze mediów na całym świecie coraz częściej zwracają uwagę na pewne niedostatki klasycznych

metod z obszaru nauk społecznych i humanistycznych. Wiele mówi się o potrzebie ich triangulacji,

uczeni skłaniają się także ku nowoczesnym technologiom, takim jak eyetracking, facetracking,

EDA/GSR, EEG, NIRS etc. Okazuje się, iż to, co respondent odczuwa/przeżywa/dostrzega, na co

reaguje, jest w znacznym stopniu mierzalne i może podlegać standaryzacji. Jeśli tak, to badacze

współczesnych mediów nie muszą już ograniczać się do wywiadów pogłębionych, dzienniczków

obserwacji, ankiet czy też grup fokusowych. Dzięki nowoczesnym technologiom nie są też ograniczeni

tzw. efektem deklaracji (chociaż wpływu obserwatora na badanego nie da się nigdy całkowicie

wyeliminować). W badaniach nad recepcją książek, prasy, radia, telewizji, mediów

społecznościowych, aplikacji, gier czy też w doświadczeniach rzeczywistości wirtualnej (VR/AR)

można pokusić się o sprawdzenie tego, co faktycznie dostrzega lub przeżywa respondent w

momencie kontaktu z bodźcem. W perspektywie biometrycznej przedmiotem refleksji jest więc nie

tylko to, co badany sam chce nam powiedzieć, ale także niekontrolowane reakcje jego organizmu.

Powyższe zagadnienia zaprezentuję na przykładach różnych badań, realizowanych w Laboratorium

Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego.

Bibliography: (in Polish)

• M. Lisowska-Magdziarz: Analiza zawartości mediów. UJ. 2004

• P.B. Sztabiński i inni (red.): Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach

społecznych. IFiS PAN. 2004.

• K.T. Konecki: Studia z metodologii badań jakościowych. PWN. 2000.

• R.D.Wimmer, J.R. Dominick: Mass media: metody badań. WUJ. Kraków 2008.

• E. Babbie: Badania społeczne w praktyce. PWN. 2000

• T. Gackowski, M. Łączyński, Metody badania wizerunku w mediach, Warszawa 2009

• A. K. Jain, P. Flynn, A. A. Ross, Handbook of Biometrics, Springer 2008

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

-zna podstawy teoretyczne badań społecznych i medioznawczych;

-zna podstawy badań biometrycznych wykorzystywanych do analizowania złożonych

bodźców, takich jak: przekazy medialne, gry, doświadczenia VR/AR etc.

-zna podstawowe metody i techniki stosowane do badania mediów (syndykatowych) w Polsce

i za granicą

KOMPETENCJE:

- potrafi się posługiwać różnymi metodami badawczymi (zna i rozumie ich zastosowanie);

- jest w stanie samodzielnie zaprojektować projekt badawczy – od pytań badawczych, przez

hipotezy badawcze, dobór próby po analizę, wnioski oraz interpretacje

- rozumie istotę badań interdyscyplinarnych oraz potrafi triangulować metody badawcze ze

względu na cel projektu badawczego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Maksymalnie 2 NB

aktywny udział na zajęciach, zdanie egzaminu

dyskusja podczas zajęć, egzamin

Egzamin (znajomość zagadnień poruszanych na zajęciach)

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 36 places more information
Coordinators: Tomasz Gackowski
Group instructors: Tomasz Gackowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Tomasz Gackowski
Group instructors: Tomasz Gackowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)