(in Polish) Badania mediów – od analizy dyskursu przez wywiady po eksperymenty biometryczne
General data
Course ID: | 3500-FAKM-BMED |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Badania mediów – od analizy dyskursu przez wywiady po eksperymenty biometryczne |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Full description: |
(in Polish) Badacze mediów na całym świecie coraz częściej zwracają uwagę na pewne niedostatki klasycznych metod z obszaru nauk społecznych i humanistycznych. Wiele mówi się o potrzebie ich triangulacji, uczeni skłaniają się także ku nowoczesnym technologiom, takim jak eyetracking, facetracking, EDA/GSR, EEG, NIRS etc. Okazuje się, iż to, co respondent odczuwa/przeżywa/dostrzega, na co reaguje, jest w znacznym stopniu mierzalne i może podlegać standaryzacji. Jeśli tak, to badacze współczesnych mediów nie muszą już ograniczać się do wywiadów pogłębionych, dzienniczków obserwacji, ankiet czy też grup fokusowych. Dzięki nowoczesnym technologiom nie są też ograniczeni tzw. efektem deklaracji (chociaż wpływu obserwatora na badanego nie da się nigdy całkowicie wyeliminować). W badaniach nad recepcją książek, prasy, radia, telewizji, mediów społecznościowych, aplikacji, gier czy też w doświadczeniach rzeczywistości wirtualnej (VR/AR) można pokusić się o sprawdzenie tego, co faktycznie dostrzega lub przeżywa respondent w momencie kontaktu z bodźcem. W perspektywie biometrycznej przedmiotem refleksji jest więc nie tylko to, co badany sam chce nam powiedzieć, ale także niekontrolowane reakcje jego organizmu. Powyższe zagadnienia zaprezentuję na przykładach różnych badań, realizowanych w Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego. |
Bibliography: |
(in Polish) • M. Lisowska-Magdziarz: Analiza zawartości mediów. UJ. 2004 • P.B. Sztabiński i inni (red.): Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych. IFiS PAN. 2004. • K.T. Konecki: Studia z metodologii badań jakościowych. PWN. 2000. • R.D.Wimmer, J.R. Dominick: Mass media: metody badań. WUJ. Kraków 2008. • E. Babbie: Badania społeczne w praktyce. PWN. 2000 • T. Gackowski, M. Łączyński, Metody badania wizerunku w mediach, Warszawa 2009 • A. K. Jain, P. Flynn, A. A. Ross, Handbook of Biometrics, Springer 2008 |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: -zna podstawy teoretyczne badań społecznych i medioznawczych; -zna podstawy badań biometrycznych wykorzystywanych do analizowania złożonych bodźców, takich jak: przekazy medialne, gry, doświadczenia VR/AR etc. -zna podstawowe metody i techniki stosowane do badania mediów (syndykatowych) w Polsce i za granicą KOMPETENCJE: - potrafi się posługiwać różnymi metodami badawczymi (zna i rozumie ich zastosowanie); - jest w stanie samodzielnie zaprojektować projekt badawczy – od pytań badawczych, przez hipotezy badawcze, dobór próby po analizę, wnioski oraz interpretacje - rozumie istotę badań interdyscyplinarnych oraz potrafi triangulować metody badawcze ze względu na cel projektu badawczego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Maksymalnie 2 NB aktywny udział na zajęciach, zdanie egzaminu dyskusja podczas zajęć, egzamin Egzamin (znajomość zagadnień poruszanych na zajęciach) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO SEM
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 36 places
|
|
Coordinators: | Tomasz Gackowski | |
Group instructors: | Tomasz Gackowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Tomasz Gackowski | |
Group instructors: | Tomasz Gackowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.