Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interakcje symboliczne, światy społeczne i areny konfliktu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3500-FAKM-ISYM
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Interakcje symboliczne, światy społeczne i areny konfliktu
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Studenci powinni orientować się w problematyce procesów

społecznych, opartych na komunikacji i znać podstawowe pojęcia

socjologicznej analizy funkcjonowania ról, relacji i grup

społecznych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem prac konwersatorium jest teoria interakcjonizmu

symbolicznego jako orientacja badawcza, która umożliwia

dogłębne rozumienie i wyjaśnianie procesów społeczno-

kulturowych, w których kluczowe jest tworzenie, kontrolowanie i

zmiana znaczeń społecznych w oddziaływaniach wzajemnych i

działaniach zbiorowych. Konwersatorium oferuje szersze

odczytanie orientacji interakcjonizmu symbolicznego, która nie

zamyka się w problematyce socjologii jednostki, mikrosocjologii

i oddziaływań face to face. Przedstawiane będą i dyskutowane

zagadnienia związane z negocjowaniem znaczeń społecznych i

zmianą porządku społecznego. Analizowane będą

nieustrukturyzowane i ustrukturyzowane interakcje społeczne o

różnym stopniu złożoności, w tym światy społeczne tworzone

wokół działań podstawowych takich jak specyficzna działalność

profesjonalna, hobbistyczna, przestępcza, religijna, polityczna, i

in. Ukazane zostaną wymiary władzy i kontroli w interakcjach

społecznych, ich aspekty rytualne i emocjonalne.

Pełny opis:

Przedmiotem prac konwersatorium jest teoria interakcjonizmu

symbolicznego jako orientacja badawcza, która umożliwia

dogłębne rozumienie i wyjaśnianie procesów społeczno-

kulturowych, w których kluczowe jest tworzenie, kontrolowanie i

zmiana znaczeń społecznych w oddziaływaniach wzajemnych i

działaniach zbiorowych. Konwersatorium oferuje szersze

odczytanie orientacji interakcjonizmu symbolicznego, która nie

zamyka się w problematyce socjologii jednostki, mikrosocjologii

i oddziaływań face to face. Przedstawiane będą i dyskutowane

zagadnienia związane z negocjowaniem znaczeń społecznych i

zmianą porządku społecznego. Analizowane będą

nieustrukturyzowane i ustrukturyzowane interakcje społeczne o

różnym stopniu złożoności, w tym światy społeczne tworzone

wokół działań podstawowych takich jak specyficzna działalność

profesjonalna, hobbistyczna, przestępcza, religijna, polityczna, i

in. Ukazane zostaną wymiary władzy i kontroli w interakcjach

społecznych, ich aspekty rytualne i emocjonalne. Podjęta

zostanie problematyka naznaczania społecznego, stygmatyzacji i

dewiacji. W szczególności wyeksplikowane zostanie pojęcie

interakcji symbolicznej jako interakcji interpretacyjnej,

komunikacyjnej i performatywnej. Omówiona zostanie kluczowa

koncepcja definiowania sytuacji interakcyjnej. Podkreślona

zostanie innowacyjność i przydatność symboliczno-interakcyjnej

koncepcji ról społecznych. Procesualne podejście

interakcjonizmu symbolicznego wyraża się w ogniskowaniu

uwagi na działaniach zbiorowych. Dyskutowane będzie

symboliczno-interakcyjne podejście do niepokojów społecznych i

protestów. Kontekstem dla dyskutowanych zagadnień

pozostawać będą problemy społeczeństwa demokratycznego.

Literatura:

1. Becker H. S., Outsiderzy. Studia socjologii dewiacji,

Warszawa 2009, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 5-22.

2. Blumer H., Niepokój społeczny i protest zbiorowy, w: E.

Hałas, Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej.

Charles H. Cooley, George H. Mead, Herbert Blumer,

Lublin 1994, Redakcja Wydawnictw KUL, s. 97-118.

3. Blumer H., Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i

metoda, Kraków 2007, Zakład Wydawniczy "Nomos", s.

49-60.

4. Goffman E., Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006,

Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 97-113.

5. Hałas E., Interakcjonizm symboliczny. Społeczny

kontekst znaczeń, Warszawa 2006, Wydawnictwo

Naukowe PWN, s. 118-131.

6. Hałas E., Herbert Blumer – socjolog negocjowanego

ładu w społeczeństwie demokratycznym, w: Blumer H.,

Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda,

Kraków 2007, Zakład Wydawniczy "Nomos", s. VII-XX.

7. Hałas E., Konwersja. Perspektywa socjologiczna,

Warszawa 2007: Wydawnictwo Scholar, s. 84-91.

8. Kacperczyk A., Zastosowanie koncepcji społecznych

światów w badaniach empirycznych, w: E. Hałas, K.T.

Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa.

Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego,

Warszawa 2005: Wydawnictwo Scholar, A: s. 167-178;

B: 178-189.

9. Lofland J. et al., Analiza układów społecznych.

Przewodnik metodologiczny po badaniach społecznych,

Warszawa 2009, s. 175-191.

10. Strauss A. L., Continual Permutations of Action, New

York: Aldine de Gruyter, s. 225-243.

11. Strauss A. L., Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu

tożsamości, Kraków 2013: NOMOS, s. 66-61.

Efekty uczenia się:

K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i

metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest

refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk

K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania

społecznego i nierówności społecznych

K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i

mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego

K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i

jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji

międzykulturowej

K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych

międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych

odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej

lub wybranych subdyscyplin socjologii

K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach

organizujących struktury i instytucje społeczne

K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń

wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych

K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru

określonej perspektywy teoretycznej

K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne

skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi

formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych

wydarzeń społecznych

K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały

niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w

języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi

technologiami

K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz

metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i

kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich

konsekwencji

K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu

jednostki i społeczeństwa

K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z

problemami życia społecznego i ich badaniem

K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się

dowodami naukowymi

K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i

metodologiczne badań społecznych

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach i uczestniczenie w dyskusji; prezentacja na

podstawie lektury; esej na temat związany z problematyką

konwersatorium.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających

usprawiedliwieniu: 3

Zasady zaliczania poprawkowego: zaliczenie lektur i esej zgodny ze

standardami

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)