New technologies in social life
General data
Course ID: | 3500-FAKM-NTŻS |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | New technologies in social life |
Name in Polish: | Nowe technologie w życiu społecznym |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego w stopniu wystarczającym czytanie tekstów i słuchanie materiałów audiowizualnych Kurs nie jest polecany dla studentów, którzy są w trakcie lub już ukończyli kurs “Zajęcia z praktykami” ze względu na zbieżność materiałów i tematów. |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Współcześnie coraz trudniej dzielić socjologię na “klasyczną” i cyfrową. Coraz liczniejsze obszary życia online i offline przenikają się wzajemnie. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi projektami realizowanymi w obszarze socjologii cyfrowej oraz przyjrzenie się tym obszarom rzeczywistości społecznej, w które technologie mają coraz większy udział. Przyjrzymy się aspektom metodologicznym i realizacyjnym ale też popatrzymy na niektóre aspekty technologii oczami badaczy społecznych. Podczas zajęć będziemy odnosić się do różnych tematów, ale wszystkie będą w jakiś sposób wiązały się ze światem cyfrowym - zarówno jako źródła narzędzi jak i przedmiotem obserwacji socjologicznej. Tematy będzie łączyło też to, że będą dotyczyły spraw aktualnych, obecnych w dyskursie publicznym. Będziemy bazować na specjalnie dobranych pod kątem tematyki zajęć materiałach, w tym podcastach, wywiadach, webinarach, raportach, artykułach. Kurs odbywa się na platformie "Kampus". |
Full description: |
(in Polish) Współcześnie coraz trudniej dzielić socjologię na “klasyczną” i cyfrową. Coraz liczniejsze obszary życia online i offline przenikają się wzajemnie. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi projektami realizowanymi w obszarze socjologii cyfrowej oraz przyjrzenie się tym obszarom rzeczywistości społecznej, w które technologie mają coraz większy udział. Będą okazją do refleksji nad aspektami metodologicznym i realizacyjnym ale też spojrzenia na niektóre aspekty technologii oczami badaczy społecznych. Podczas zajęć będziemy odnosić się do różnych tematów, ale wszystkie będą w jakiś sposób wiązały się ze światem cyfrowym - zarówno jako źródła narzędzi jak i przedmiot obserwacji socjologicznej. Tematy będzie łączyło też to, że będą dotyczyły spraw aktualnych, obecnych w dyskursie publicznym. Poszczególne tematy będą oparte na na specjalnie dobranych pod kątem tematyki zajęć materiałach, w tym podcastach, wywiadach, webinarach, raportach, artykułach. Zajęcia będą miały silny komponent pracy własnej - studenci będą brali udział w różnorodnych zadaniach, quizach, dyskusjach on-line. Przykładowe tematy, jakie mogą zostać poruszone na zajęciach: - obszary rzeczywistości społecznej widziana przez pryzmat tematyki cyfrowości jak np. rynek pracy, edukacja, rozprzestrzenianie się informacji, decyzje polityczne, rozmaite zjawiska rynkowe - badania społeczne z zastosowaniem narzędzi cyfrowych - rozwiązań metodologicznych i technicznych (np. zarządzanie danymi, prywatność, wykorzystanie danych przez duże instytucje) - projekty o charakterze społecznym powiązane z wykorzystaniem nowych technologii (prowadzonych np. przez organizacje pozarządowe czy samorządowe) - przykładów zastosowań najnowszych rozwiązań technologicznych i ich wpływu na życie codzienne ludzi (np. tzw. inteligentne miasta, inteligentne domy, roboty w życiu codziennym). Powyższe tematy są tematami przykładowymi. Poszczególne zajęcia będą planowane z uwzględnieniem tego jakie zjawiska są obecne w dyskursie publicznym, istotnych wydarzeń medialnych czy publikowanych w danym czasie badań. Ze względu na różnorodność dostępnych źródeł interesujących materiałów poszczególne tematy mogą być realizowane różny sposób. Będziemy łączyć elementy pracy własnej z materiałem źródłowym, słuchania wykładów, udziału w forum dyskusyjnym. Będziemy sięgać po formy mniej klasyczne – jak np. udział w wydarzeniach on-line (konferencjach, seminariach), słuchać podcastów, oglądać materiały video. Ważną cechą zajęć będzie odnoszenie się do konkretnych przykładów – case’ów - obrazujących przedstawiane i dyskutowane zagadnienia. Zajęcia będą miały silny komponent pracy własnej - studenci będą brali udział w różnorodnych zadaniach, quizach, dyskusjach on-line. Zajęcia będą wymagały pracy własnej studentów m.in. wykonywania prac domowych, brania udziału w quizach, dyskusjach na platformie. Kurs odbywa się na platformie "Kampus", ma charakter e-learningowy |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Anna Baczko-Dombi | |
Group instructors: | Anna Baczko-Dombi | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.