University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Public Discourse Analysis: the Big Talking Points in Poland (part 1)

General data

Course ID: 3500-JIS-2-APD-P-1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Public Discourse Analysis: the Big Talking Points in Poland (part 1)
Name in Polish: Analiza dyskursu publicznego: o tym się mówi w Polsce cz. I
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

During the course the most salient issues of Polish public discourse will be discussed, including their context, the groups they affect and the social practices they imply.

The first semester will focus on moral panics. We will start off with forming definitions and determining defining criteria. Afterwards, we will discuss the moral panics that are currently sweeping through Poland. Following the theoretical introduction, students will be divided into teams and carry out research on selected social problems. Each team will then present their findings.

Full description:

During the course the most salient issues of Polish public discourse will be discussed, including their context, the groups they affect and the social practices they imply.

The first semester will focus on moral panics. We will start off with forming definitions and determining defining criteria. Afterwards, we will discuss the moral panics that are currently sweeping through Poland. Following the theoretical introduction, students will be divided into teams and carry out research on selected social problems. Each team will then present their findings.

Bibliography:

S. Cohen, Folk Devils and Moral Panics. The Creation of the Mods and Rockers, Blackwell, Oxford 1993. A. Hunt, 'Moral Panic' and Moral Language in the Media, „The British Journal of Sociology” 1997, Vol. 48, No. 4, s. 629-648. E.A. Wartella, N. Jennings, Children and Computers: New Technology. Old Concerns, „The Future of Children” 2000, Vol. 10, No. 2, Children and Computer Technology, s. 31-43. Z. Bauman, Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, przeł. M. Żakowski, Wydawnictwo Sic!. Warszawa 2007. I. Sakson-Szafrańska, Dewiacja czy norma — rola paniki moralnej i syndromu Nagasaki w postrzeganiu prawa do użycia i sankcjonowania przemocy zbiorowej, „Normy, Dewiacje i Kontrola Społeczna” 2014, XV, s. 144-176. E. Poulton, “Fantasy football hooliganism" in popular media, “Media Culture Society” 2007, vol. 29(1), s. 151-164. Polityka narkotykowa. Przewodnik Krytyki Politycznej, t. VII, Warszawa 2009. E. Zakrzewska-Manterys, Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010. M. Lelek-Kratiuk, Zjawisko stygmatyzacji a zasoby adaptacyjne osób hospitalizowanych psychiatrycznie, w: W. Chodacz (red.), Bliżej/dalej. O zaburzeniach psychicznych z niemedycznego punktu widzenia, Stowarzyszenie Antropologiczne „Archipelagi Kultury”, Krzeszowice 2016, s. 41-80. A. Stefaniak, Postrzeganie muzułmanów w Polsce: Raport z badania sondażowego, Centrum Badań nad Uprzedzeniami, Wydział Psychologii Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2015. Z. Bauman, Obcy u naszych drzwi, przeł. W. Mincer, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. A. Potyrała, Pozamilitarne aspekty bezpieczeństwa międzynarodowego - kryzys migracyjny 2015-2016, „Przegląd Strategiczny” 2016, nr 9, s. 295-313. D.W. Pryor, Pedofilia. 30 wywiadów z pedofilami, przeł. A. Sawicka-Chrapkowicz, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2014. E. Overbeek, Lękajcie się. Ofiary pedofilii w polskim kościele mówią, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2013. A. Nowak, M. Szewczyk-Nowak, Żeby nie było zgorszenia. Ofiary mają głos, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018. A. Bray, Merciless Doctrines: Child Pornography, Censorship, and Late Capitalism, „Signs” 2011, Vol. 37, No. 1, s. 133-158. L.A. Hubbes, Migration and Ecological Catastrophe: Two Examples of Contemporary Secular Apocalyptic Discourses, „Acta Universitatis Sapientiae, Communicatio”, 2018, nr 5, s. 7–24. W.S. Zgliczyński, D. Cianciara, Szczepienia ochronne dzieci i młodzieży w Polsce – wybrane zagadnienia, „Analizy” 2015, nr 2(122), Biuro Analiz Sejmowych. A. Kirkland, Credibility battles in the autism litigation, “Social Studies of Science” 2012, Vol. 42, No. 2, s. 237-261.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W02 Ma pogłębioną wiedzę o językowych aspektach komunikacji publicznej, międzykulturowej oraz specjalistycznej.

K_W13 Ma rozszerzoną wiedzę o zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich.

K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy.

K_U10 Posiłkując się wiedzą z zakresu socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją społeczną, potrafi krytycznie dobierać dane i metody analiz oraz formułować wnioski.

K_U15 Potrafi identyfikować i analizować dyskursy, których funkcją jest kreowanie oraz neutralizacja konfliktów

K_K03 Jest otwarty na kontakty z ludźmi z odmiennych kręgów kulturowych, wykazuje empatię oraz zrozumienie dla inności.

Assessment methods and assessment criteria:

Course completion requirements: Attendance is the main condition for passing the course (students are allowed to miss two classes including absence due to illness backed by a doctor's note; all additional absences will need to be made up during meetings with the lecturer, during which students will need to prove that they have familiarised themselves with the required reading for the classes that they missed). Missing seven classes will result in failing the course.

Final grade components:

• Giving a presentation on a selected piece of reading material – 50%

• actively contributing to discussions, presenting the team research project – 50%

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Lech Nijakowski
Group instructors: Lech Nijakowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Lech Nijakowski
Group instructors: Lech Nijakowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)