University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cultural discourses and symbolic violence - for sociology

General data

Course ID: 3500-JIS-DKiPS-Soc
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Cultural discourses and symbolic violence - for sociology
Name in Polish: Dyskursy kulturowe i przemoc symboliczna - dla socjologii
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Od lat siedemdziesiątych „przemoc symboliczna” stała się jedną z głównych koncepcji analitycznych w naukach społecznych i humanistycznych. Koncepcja autorstwa Pierre’a Bourdieu odnosząca się pierwotnie do kwestii nierówności klasowych została zaadaptowana przez wiele współczesnych nurtów teoretycznych i badawczych (m.in. zwrot ikoniczny, studia nad pamięcią, studia miejskie, studia postkolonialne, studia nad traumą). Podczas wykładu zostaną przedstawione główne założenia teoretyczne związane z „przemocą symboliczną” oraz zastosowania badawcze tej koncepcji. Ostatnia część zajęć zostanie poświęcona współczesnym wersjom socjodycei – medialnych i potocznych objaśnień dotyczących przyczyn społecznego cierpienia oraz formom oporu wobec przemocy symbolicznej.

Full description: (in Polish)

Od lat siedemdziesiątych „przemoc symboliczna” stała się jedną z głównych koncepcji analitycznych w naukach społecznych i humanistycznych. Koncepcja autorstwa Pierre’a Bourdieu odnosząca się pierwotnie do kwestii nierówności klasowych została zaadaptowana przez wiele współczesnych nurtów teoretycznych i badawczych (m.in. zwrot ikoniczny, studia nad pamięcią, studia miejskie, studia postkolonialne, studia nad traumą). Podczas wykładu zostaną przedstawione główne założenia teoretyczne związane z „przemocą symboliczną” oraz współczesne zastosowania badawcze tej koncepcji. Kontekstem badawczym, w którym powstała koncepcja przemocy symbolicznej, była szkoła jako instytucja reprodukująca i legitymizująca nierówności społeczne. Podczas zajęć zostaną omówione zarówno dyskursywne, jak i wizualne strategie przedstawiania nierówności i ich reprodukcji w różnych polach i instytucjach (kino, media, medycyna, reklama). Eksponowanie i uniewidzialnianie kategorii społecznych oraz polityka przyczynowości (prawomocne przedstawienia przyczyn problemów społecznych) będą odnoszone do danych statystycznych („śmiertelność szkolna”, ubóstwo, szacowana długość życia, dostęp do ochrony zdrowia, niepełnosprawność, udział w życiu publicznym). Ostatnia część zajęć zostanie poświęcona współczesnym wersjom socjodycei – medialnych i potocznych objaśnień dotyczących przyczyn społecznego cierpienia oraz sytuacyjnym i systematycznym formom oporu wobec przemocy symbolicznej.

Bibliography: (in Polish)

S. Beaud, M. Pialoux, Powrót do kwestii robotniczej

P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja

G. Chamayou, Les chasses à l’homme

V. Chibber, The Class Matrix

M. Foucault, Historia szaleństwa

Ch. Guilluy, No Society

E. Illouz, Dlaczego miłość rani

P. Pasquali, Héritocratie

Th. Piketty, Capital et idéologie

Learning outcomes: (in Polish)

K_W11

Ma rozszerzoną wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych, w tym o aspektach komunikacyjnych i dyskursywnych ich funkcjonowania.

K_W13

Ma rozszerzoną wiedzę o zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich.

K_W18

Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej.

K_W20

Ma pogłębioną wiedzę na temat historycznych przemian struktur, instytucji oraz więzi społecznych, wypracowaną w obszarze badań nad komunikacją społeczną oraz socjologicznej analizy dyskursu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Praca pisemna o przemocy symbolicznej na podstawie wybranej powieści (objętość 5 str.) – E. Louis, Kto zabił mojego ojca lub A. Ernaux, Lata

lub

2. Zaprojektowanie badania dotyczącego współczesnych przejawów przemocy symbolicznej (objętość 5 stron, uzasadnienie badania, pytanie badawcze, metody badania, materiał).

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Zasady zaliczania poprawkowego: przedstawienie pracy zaliczeniowej (1 lub 2) w uzgodnionym terminie.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)