Cultural discourses and symbolic violence - for sociology
General data
Course ID: | 3500-JIS-DKiPS-Soc |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Cultural discourses and symbolic violence - for sociology |
Name in Polish: | Dyskursy kulturowe i przemoc symboliczna - dla socjologii |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Od lat siedemdziesiątych „przemoc symboliczna” stała się jedną z głównych koncepcji analitycznych w naukach społecznych i humanistycznych. Koncepcja autorstwa Pierre’a Bourdieu odnosząca się pierwotnie do kwestii nierówności klasowych została zaadaptowana przez wiele współczesnych nurtów teoretycznych i badawczych (m.in. zwrot ikoniczny, studia nad pamięcią, studia miejskie, studia postkolonialne, studia nad traumą). Podczas wykładu zostaną przedstawione główne założenia teoretyczne związane z „przemocą symboliczną” oraz zastosowania badawcze tej koncepcji. Ostatnia część zajęć zostanie poświęcona współczesnym wersjom socjodycei – medialnych i potocznych objaśnień dotyczących przyczyn społecznego cierpienia oraz formom oporu wobec przemocy symbolicznej. |
Full description: |
(in Polish) Od lat siedemdziesiątych „przemoc symboliczna” stała się jedną z głównych koncepcji analitycznych w naukach społecznych i humanistycznych. Koncepcja autorstwa Pierre’a Bourdieu odnosząca się pierwotnie do kwestii nierówności klasowych została zaadaptowana przez wiele współczesnych nurtów teoretycznych i badawczych (m.in. zwrot ikoniczny, studia nad pamięcią, studia miejskie, studia postkolonialne, studia nad traumą). Podczas wykładu zostaną przedstawione główne założenia teoretyczne związane z „przemocą symboliczną” oraz współczesne zastosowania badawcze tej koncepcji. Kontekstem badawczym, w którym powstała koncepcja przemocy symbolicznej, była szkoła jako instytucja reprodukująca i legitymizująca nierówności społeczne. Podczas zajęć zostaną omówione zarówno dyskursywne, jak i wizualne strategie przedstawiania nierówności i ich reprodukcji w różnych polach i instytucjach (kino, media, medycyna, reklama). Eksponowanie i uniewidzialnianie kategorii społecznych oraz polityka przyczynowości (prawomocne przedstawienia przyczyn problemów społecznych) będą odnoszone do danych statystycznych („śmiertelność szkolna”, ubóstwo, szacowana długość życia, dostęp do ochrony zdrowia, niepełnosprawność, udział w życiu publicznym). Ostatnia część zajęć zostanie poświęcona współczesnym wersjom socjodycei – medialnych i potocznych objaśnień dotyczących przyczyn społecznego cierpienia oraz sytuacyjnym i systematycznym formom oporu wobec przemocy symbolicznej. |
Bibliography: |
(in Polish) S. Beaud, M. Pialoux, Powrót do kwestii robotniczej P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja G. Chamayou, Les chasses à l’homme V. Chibber, The Class Matrix M. Foucault, Historia szaleństwa Ch. Guilluy, No Society E. Illouz, Dlaczego miłość rani P. Pasquali, Héritocratie Th. Piketty, Capital et idéologie |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W11 Ma rozszerzoną wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych, w tym o aspektach komunikacyjnych i dyskursywnych ich funkcjonowania. K_W13 Ma rozszerzoną wiedzę o zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich. K_W18 Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej. K_W20 Ma pogłębioną wiedzę na temat historycznych przemian struktur, instytucji oraz więzi społecznych, wypracowaną w obszarze badań nad komunikacją społeczną oraz socjologicznej analizy dyskursu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Praca pisemna o przemocy symbolicznej na podstawie wybranej powieści (objętość 5 str.) – E. Louis, Kto zabił mojego ojca lub A. Ernaux, Lata lub 2. Zaprojektowanie badania dotyczącego współczesnych przejawów przemocy symbolicznej (objętość 5 stron, uzasadnienie badania, pytanie badawcze, metody badania, materiał). Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 Zasady zaliczania poprawkowego: przedstawienie pracy zaliczeniowej (1 lub 2) w uzgodnionym terminie. |
Copyright by University of Warsaw.