(in Polish) Przynależności i wykluczenia: Analizy/Ćwiczenia z dyskursu i reprezentacji muzealnych
General data
Course ID: | 3500-JIS-FAK-PIW-soc |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Przynależności i wykluczenia: Analizy/Ćwiczenia z dyskursu i reprezentacji muzealnych |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Seminarium przeznaczone jest dla osób zajmujących się kwestiami nierówności i wykluczeń. Będziemy kontynuować tradycję tzw. humanistyki wyzwoleńczej (liberationist) i krytycznej, zaangażowanej społecznie i aktywistycznej. Celem zajęć będzie krytyczna analiza dyskursów instytucji publicznych, zwłaszcza muzeów oraz reprezentacji dotyczących marginalizowanych społeczności, a także możliwości i wyzwań stojących przed muzeami w obszarze dzielenia się autorytetem w społeczeństwie wielokulturowym. Będziemy prowadzić badania, także terenowe, z równolegle pracującym zespołem z Uniwersytetu Jagiellońskiego (Centrum Badań nad Kulturami Pamięci, Wydział Polonistyki, opieka: prof. Roma Sendyka). Będziemy wspólnie omawiać lektury i wyniki badań oraz dyskutować z aktywistami interweniującymi w kwestiach wykluczenia z powodów rasy, płci kulturowej czy stanu uchodźstwa. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium przeznaczone jest dla osób zajmujących się kwestiami nierówności i wykluczeń. Będziemy kontynuować tradycję tzw. humanistyki wyzwoleńczej (liberationist) i krytycznej, zaangażowanej społecznie i aktywistycznej. Celem zajęć będzie krytyczna analiza dyskursów instytucji publicznych, zwłaszcza muzeów oraz reprezentacji dotyczących marginalizowanych społeczności, a także możliwości i wyzwań stojących przed muzeami w obszarze dzielenia się autorytetem w społeczeństwie wielokulturowym. Będziemy prowadzić badania, także terenowe, z równolegle pracującym zespołem z Uniwersytetu Jagiellońskiego (Centrum Badań nad Kulturami Pamięci, Wydział Polonistyki, opieka: prof. Roma Sendyka). Będziemy wspólnie omawiać lektury i wyniki badań oraz dyskutować z aktywistami interweniującymi w kwestiach wykluczenia z powodów rasy, płci kulturowej czy stanu uchodźstwa. Proseminarium jest częścią międzynarodowego projektu Thinking Through the Museum (kier. prof. Erica Lehrer, Concordia Univ., Montreal) i da szansę spotkania z badaczami z innych instytucji naukowych i wystawienniczych. Program zajęć: 5.10 zajęcia organizacyjne Płeć kulturowa 12.10 zajęcia łączone on-line UJ-UW. Dyskusja nad lekturami 19.10 praca w grupach w muzeum - własna analiza 26.10 zajęcia łączone on-line UJ-UW - spotkanie z aktywistą Rasa 2.11 zajęcia oddzielne (na miejscu). Dyskusja nad lekturami 9.11 zajęcia łączone on-line UJ-UW. Dyskusja nad lekturami 16.11 praca w grupach muzeum - własna analiza 23.11 zajęcia łączone on-line UJ-UW - spotkanie z aktywistką Klasa/chłopi 30.11 zajęcia oddzielne (na miejscu). Dyskusja nad lekturami 7.12 zajęcia łączone on-line UJ-UW. Dyskusja nad lekturami 14.12 praca w grupach muzeum - własna analiza 21.12 zajęcia łączone on-line UJ-UW - spotkanie z aktywistą 7.01 konsultacje 14 lub 21 stycznia wspólne spotkanie całego zespołu on-line lub w Krakowie lub Warszawie - zespoły studenckie prezentują wyniki swojej pracy. Zaliczenie: aktywny udział w zajęciach oraz zespołowa (2 os) praca pisemna będąca wynikiem analizy reprezentacji muzealnej i zastosowaniem kategorii teoretycznych omawianych na zajęciach, ok. 7-10 stron mps, 12, TNR, 1,5 interlinii. |
Bibliography: |
(in Polish) Poniżej literatura pomocnicza do zajęć. Lektury omawiane na zajęciach zostaną dostosowane do uczestniczek zajęć i do aktualnych jesienią wystaw/wydarzeń muzealnych. Bauman, Zygmunt. 2016. Obcy u naszych drzwi. Przekład Mincer, Weronika, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN de Beauvoir, Simone, Le deuxième sexe, Paris: Gallimard 1976. Fabian, Johannes, Time and the Emerging Other, in Ders. Time and the Other: How Anthropology Makes its Object, New York: Columbia University Press 1983, S. 1–35. Bilewicz, Michał. Funkcjonalna dehumanizacja. Studium odczłowieczenia ofiar i grup uciskanych. W: M. Drogosz, M. Bilewicz, M. Kofta, red. Poza stereotypy. Dehumanizacja i esencjalizm w postrzeganiu grup społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2012: 211–226. Csilla E. Arise, Magdalena Wróblewska, Practicing Decoloniality in Museums: A Guide with Global Examples, University of Amsterdam Daoud, Kamel, Sprawa Meursaulta, przeł. Małgorzata Szczurek, Karakter, Kraków 2015. Fabian, Johannes, Presence and Representation: The Other and Anthropological Writing, in Critical Inquiry 16(4), 1990, S. 753–772. Knudsen, Britta et al, Decolonizing Colonial Heritage. New Agendas, Actors and Practices in and beyond Europe, Routledge, 2022.Press, 2021. Minh Ha, T. Trinh, Woman, Native, Other: Writing Postcoloniality and Feminism, Bloomington: Indiana University Press 1989. Nowicka, Ewa, Jan Nawrocki, Inny - obcy - wróg: swoi i obcy w świadomości młodzieży szkolnej i studenckiej. i. Wydawca: Oficyna Naukowa, 1996 Park, Robert E. 1928. Human Migration and the Marginal Man. The American Journal of Sociology, 6: 881–893 Said, Edward W., Orientalism, London: Penguin Books 2003[1978]. Spivak, Gayatari Chakravorty, The Rani of Sirmur: An Essay in Reading the Archives, in History and Theory, 24(3), 1985, S. 247–272. Schütz, Alfred. 2008. Obcy: esej z zakresu psychologii społecznej. W: idem. O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. Przeł. Barbara Jabłońska. Kraków: zakład Wyd. Nomos, 213–224. Simmel, Georg. 1921. The Sociological Significance of the ‘Stranger’. W: R.E. Park, E.W. Burgess, eds. Introduction to the Science of Sociology. Chicago: University of Chicago Press, 322–327. Simmel, Georg. 2005. Socjologia. Przekład Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Słońce, to słońce mnie oślepiło, reż. Anka i Wilhelm Sasnalowie, 2016 Words Matter: An Unfinished Guide to Word Choices in the Cultural Sector, /www.materialculture.nl/en/publications/words-matter Vince, Marotta, The Stranger and Social Theory. Thesis Eleven 2000 no 62: 121–134. Zapis nagrań z konferencji Decolonizing Museum Cultures and Collections: Mapping Theory and Practice in East-Central Europe (2020). https://decolonizingmuseums.pl/ Ziembińska-Witek, Anna. Rozumienie Obcego o Innego w perspektywie wybranych dyscyplin naukowych. W: Obcy Inny. Propozycje aplikacji pojęciowych, 23–28, Red.: Małgorzata Karwatowska, Robert Litwiński, Adam Siwiec. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2018. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W20 Ma pogłębioną wiedzę na temat historycznych przemian struktur, instytucji oraz więzi społecznych, wypracowaną w obszarze badań nad komunikacją społeczną oraz socjologicznej analizy dyskursu. P7S_WG K_W19 Ma pogłębioną wiedzę na temat komunikacyjnych i dyskursywnych uwarunkowań zmian społecznych. P7S_WK K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy. P7S_UW Jest gotowy do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role; jest gotowy do stosowania właściwych środków komunikacji do określonych działań. P7S_KK |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) aktywny udział w zajęciach oraz zespołowa (2 os) praca pisemna będąca wynikiem analizy reprezentacji muzealnej i zastosowaniem kategorii teoretycznych omawianych na zajęciach, ok. 7-10 stron mps, 12, TNR, 1,5 interlinii. |
Copyright by University of Warsaw.