University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Przynależności i wykluczenia: Analizy/Ćwiczenia z dyskursu i reprezentacji muzealnych

General data

Course ID: 3500-JIS-FAKS-PIW
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Przynależności i wykluczenia: Analizy/Ćwiczenia z dyskursu i reprezentacji muzealnych
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Seminarium przeznaczone jest dla osób zajmujących się kwestiami nierówności i wykluczeń. Będziemy kontynuować tradycję tzw. humanistyki wyzwoleńczej (liberationist) i krytycznej, zaangażowanej społecznie i aktywistycznej. Celem zajęć będzie krytyczna analiza dyskursów instytucji publicznych, zwłaszcza muzeów oraz reprezentacji dotyczących marginalizowanych społeczności, a także możliwości i wyzwań stojących przed muzeami w obszarze dzielenia się autorytetem w społeczeństwie wielokulturowym.

Będziemy prowadzić badania, także terenowe, z równolegle pracującym zespołem z Uniwersytetu Jagiellońskiego (Centrum Badań nad Kulturami Pamięci, Wydział Polonistyki, opieka: prof. Roma Sendyka). Będziemy wspólnie omawiać lektury i wyniki badań oraz dyskutować z aktywistami interweniującymi w kwestiach wykluczenia z powodów rasy, płci kulturowej czy stanu uchodźstwa.

Full description: (in Polish)

Seminarium przeznaczone jest dla osób zajmujących się kwestiami nierówności i wykluczeń. Będziemy kontynuować tradycję tzw. humanistyki wyzwoleńczej (liberationist) i krytycznej, zaangażowanej społecznie i aktywistycznej. Celem zajęć będzie krytyczna analiza dyskursów instytucji publicznych, zwłaszcza muzeów oraz reprezentacji dotyczących marginalizowanych społeczności, a także możliwości i wyzwań stojących przed muzeami w obszarze dzielenia się autorytetem w społeczeństwie wielokulturowym.

Będziemy prowadzić badania, także terenowe, z równolegle pracującym zespołem z Uniwersytetu Jagiellońskiego (Centrum Badań nad Kulturami Pamięci, Wydział Polonistyki, opieka: prof. Roma Sendyka). Będziemy wspólnie omawiać lektury i wyniki badań oraz dyskutować z aktywistami interweniującymi w kwestiach wykluczenia z powodów rasy, płci kulturowej czy stanu uchodźstwa.

Proseminarium jest częścią międzynarodowego projektu Thinking Through the Museum (kier. prof. Erica Lehrer, Concordia Univ., Montreal) i da szansę spotkania z badaczami z innych instytucji naukowych i wystawienniczych.

Program zajęć:

5.10 zajęcia organizacyjne

Płeć kulturowa

12.10 zajęcia łączone on-line UJ-UW. Dyskusja nad lekturami

19.10 praca w grupach w muzeum - własna analiza

26.10 zajęcia łączone on-line UJ-UW - spotkanie z aktywistą

Rasa

2.11 zajęcia oddzielne (na miejscu). Dyskusja nad lekturami

9.11 zajęcia łączone on-line UJ-UW. Dyskusja nad lekturami

16.11 praca w grupach muzeum - własna analiza

23.11 zajęcia łączone on-line UJ-UW - spotkanie z aktywistką

Klasa/chłopi

30.11 zajęcia oddzielne (na miejscu). Dyskusja nad lekturami

7.12 zajęcia łączone on-line UJ-UW. Dyskusja nad lekturami

14.12 praca w grupach muzeum - własna analiza

21.12 zajęcia łączone on-line UJ-UW - spotkanie z aktywistą

7.01 konsultacje

14 lub 21 stycznia wspólne spotkanie całego zespołu on-line lub w Krakowie lub Warszawie - zespoły studenckie prezentują wyniki swojej pracy.

Zaliczenie: aktywny udział w zajęciach oraz zespołowa (2 os) praca pisemna będąca wynikiem analizy reprezentacji muzealnej i zastosowaniem kategorii teoretycznych omawianych na zajęciach, ok. 7-10 stron mps, 12, TNR, 1,5 interlinii.

Bibliography: (in Polish)

Poniżej literatura pomocnicza do zajęć. Lektury omawiane na zajęciach zostaną dostosowane do uczestniczek zajęć i do aktualnych jesienią wystaw/wydarzeń muzealnych.

Bauman, Zygmunt. 2016. Obcy u naszych drzwi. Przekład Mincer, Weronika, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

de Beauvoir, Simone, Le deuxième sexe, Paris: Gallimard 1976.

Fabian, Johannes, Time and the Emerging Other, in Ders. Time and the Other: How Anthropology Makes its Object, New York: Columbia University Press 1983, S. 1–35.

Bilewicz, Michał. Funkcjonalna dehumanizacja. Studium odczłowieczenia ofiar i grup uciskanych. W: M. Drogosz, M. Bilewicz, M. Kofta, red. Poza stereotypy. Dehumanizacja i esencjalizm w postrzeganiu grup społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2012: 211–226.

Csilla E. Arise, Magdalena Wróblewska, Practicing Decoloniality in Museums: A Guide with Global Examples, University of Amsterdam

Daoud, Kamel, Sprawa Meursaulta, przeł. Małgorzata Szczurek, Karakter, Kraków 2015.

Fabian, Johannes, Presence and Representation: The Other and Anthropological Writing, in Critical Inquiry 16(4), 1990, S. 753–772.

Knudsen, Britta et al, Decolonizing Colonial Heritage. New Agendas, Actors and Practices in and beyond Europe, Routledge, 2022.Press, 2021.

Minh Ha, T. Trinh, Woman, Native, Other: Writing Postcoloniality and Feminism, Bloomington: Indiana University Press 1989.

Nowicka, Ewa, Jan Nawrocki, Inny - obcy - wróg: swoi i obcy w świadomości młodzieży szkolnej i studenckiej. i. Wydawca: Oficyna Naukowa, 1996

Park, Robert E. 1928. Human Migration and the Marginal Man. The American Journal of Sociology, 6: 881–893

Said, Edward W., Orientalism, London: Penguin Books 2003[1978].

Spivak, Gayatari Chakravorty, The Rani of Sirmur: An Essay in Reading the Archives, in History and Theory, 24(3), 1985, S. 247–272.

Schütz, Alfred. 2008. Obcy: esej z zakresu psychologii społecznej. W: idem. O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. Przeł. Barbara Jabłońska. Kraków: zakład Wyd. Nomos, 213–224.

Simmel, Georg. 1921. The Sociological Significance of the ‘Stranger’. W: R.E. Park, E.W. Burgess, eds. Introduction to the Science of Sociology. Chicago: University of Chicago Press, 322–327.

Simmel, Georg. 2005. Socjologia. Przekład Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Słońce, to słońce mnie oślepiło, reż. Anka i Wilhelm Sasnalowie, 2016

Words Matter: An Unfinished Guide to Word Choices in the Cultural Sector, /www.materialculture.nl/en/publications/words-matter

Vince, Marotta, The Stranger and Social Theory. Thesis Eleven 2000 no 62: 121–134.

Zapis nagrań z konferencji Decolonizing Museum Cultures and Collections: Mapping Theory and Practice in East-Central Europe (2020). https://decolonizingmuseums.pl/

Ziembińska-Witek, Anna. Rozumienie Obcego o Innego w perspektywie wybranych dyscyplin naukowych. W: Obcy Inny. Propozycje aplikacji pojęciowych, 23–28, Red.: Małgorzata Karwatowska, Robert Litwiński, Adam Siwiec. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2018.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W20 Ma pogłębioną wiedzę na temat historycznych przemian struktur, instytucji oraz więzi społecznych,

wypracowaną w obszarze badań nad komunikacją społeczną oraz socjologicznej analizy dyskursu. P7S_WG

K_W19 Ma pogłębioną wiedzę na temat komunikacyjnych i dyskursywnych uwarunkowań zmian społecznych. P7S_WK

K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować

informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować

na tej podstawie krytyczne sądy. P7S_UW

Jest gotowy do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role; jest gotowy do

stosowania właściwych środków komunikacji do określonych działań. P7S_KK

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

aktywny udział w zajęciach oraz zespołowa (2 os) praca pisemna będąca wynikiem analizy reprezentacji muzealnej i zastosowaniem kategorii teoretycznych omawianych na zajęciach, ok. 7-10 stron mps, 12, TNR, 1,5 interlinii.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 5 places more information
Coordinators: Joanna Wawrzyniak
Group instructors: Joanna Wawrzyniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Joanna Wawrzyniak
Group instructors: Joanna Wawrzyniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)