University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Fakultet socjologiczny: Spory o środowisko naturalne - warsztaty z analizy dyskursu

General data

Course ID: 3500-JIS-FAKS-SOŚN
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Fakultet socjologiczny: Spory o środowisko naturalne - warsztaty z analizy dyskursu
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Uczestnicy i uczestniczki zajęć powinny posługiwać się językiem angielskim w stopniu umożliwiającym samodzielne czytanie ze zrozumieniem specjalistyczhych tekstów naukowych (socjologicznych i lignwistycznych) w tym języku.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przedstawienie koncepcji dyskursów środowiskowych (environmental discourses, np. Dryzek 2021) oraz wyposażenie studentów i studentki w wybrane narzędzia ich krytycznej analizy. Zajęcia będą miały character warsztatowy, i będą składały się z bloków zajęciowych poświęconych prezentacji wybranych umiejętności i kategorii analitycznych oraz bloków zajęciowych skupionych na ich stosowaniu do współczesnych dyskursów na temat środowiska naturalnego, które sami studenci wytypują do analizy.

Full description: (in Polish)

Spory o środowisku naturalnym we współczesnych społeczeństwach charakteryzuje duża złożoność i uwikłanie w relacji władzy. Krzyżujące się wymiary nierówności i linie konfliktów (miasto/wieś; globalna Północ/głobalne Południe; gospodarka/odpowiedzialność społeczna; szeroka dostępność/ochrona i konserwacja itd.) prowadzą do powstawania dyskursów srodowiskowych (environmental discourses), które są istotnym elementem polityki mainstreamowej i działań oddolnych, np. z zakresu sprawiedliwości środowiskowej (environmental justice). Dyskursy takie jak “zrównoważony rozwój” czy “głęboka ekologia” posługują się różnymi narzędziami językowymi i odsyłaczami kulturowymi tworząc uzasadniony komunikat kulturowy, społeczny i polityczny. Odmienni są także aktorzy, tworzący i propagujący te dyskursy, oraz konkteksty instytucjonalne, z których się wywodzą.

W trakcie zajęć naszym celem będzie po pierwsze określenie samego pojęcia “dyskurs środowiskowy”, po drugie, stworzenie mapy aktualnych dyskursów środowiskowych, po trzecie, zdobycie umiejętności interpretacji tych dyskursów za pomocą wybranych narzędzi krytycznej analizy dyskursu (KAD).

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Czachur, Waldemar, Agnieszka Kulczyńska i Łukasz Kumięga (red.) 2016. Jak analizować dyskurs. Pespektywy dydaktyczne. Kraków: Universitas.

Dryzek, John S. 2021. The Politics of the Earth. Environmental Discourses. Oxford University Press.

Duszak, Anna i Norman Fairclough (red.) 2008. Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Universitas.

Richardson, John i Michał Krzyżanowski (red.). 2016. Advances in Critical Discourse Studies, Routledge.

Taylor, S., Yates, S.J. (eds) 2001. Discourse as Data. A Guide for Analysis, London-Thousand Oaks-New Delhi: Sage.

Wodak, Ruth i Michel Meyer. (eds.). 2002. Methods in Critical Discourse Analysis, London: Sage.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Praca zaliczeniowa powinna składać się z następujących elementów:

a.Pełny tekst analizowanego materiału (nie dłuższy niż 3 strony maszynopisu tekst dt. sporów o środowisko; jeśli studenci wybierają dłuższe dokumenty – powieść, transkrypcje wywiadu itd. – należy wybrać/wyciąć do analizy fragment wskazanej długości).

b.Notatki naniesione na tekst – zaznaczenie cech językowych, które zostały poddane analizie, na samym tekście.

c.Raport z analizy, w tym:

-charakterystyka tekstu i kontekstu jego utworzenia i funkcjonowania;

-uzasadnienie wyboru materiału (w jaki sposób przyczynia się do lepszego rozumienia danej praktyk społecznej);

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours, 21 places more information
Coordinators: Anna Horolets
Group instructors: Anna Horolets
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Anna Horolets
Group instructors: Anna Horolets
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)