Group research project - sociological perspective
General data
Course ID: | 3500-JIS-ZPB-PS |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Group research project - sociological perspective |
Name in Polish: | Zespołowy projekt badawczy - perspektywa socjologiczna |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: |
(in Polish) Fak. ćwiczenia 30 h (semestr letni) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) "Język i społeczeństwo - interdyscyplinarne studia nad dyskursem, 4 dodatkowe miejsca są przeznaczone dla studentów z Instytutu Socjologii" Student powinien być zaangażowany i gotowy do przeznaczenia czasu na dokładne zapoznawanie się z lekturami. (Konieczna jest bierna znajomość języka angielskiego). Student powinien być gotowym do przygotowania (w PowerPoincie lub innym programie) i wygłoszenia referatu-prezentacji, w której oprócz tekstu sugerowanego przez prowadzącą może także zaprezentować samodzielnie znalezione dane i teorie. Przedmiot kierunku Język i Społeczeństwo,max 4 miejsca przeznaczone dla studentów IS. Student powinien być gotowy do solidnej pracy nad projektem badawczym: opracowania koncepcji badania, przygotowania narzędzi badawczych, przeprowadzenia krótkiej analizy wybranego materiału. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest: przybliżenie studentkom/studentom zróżnicowanych sposobów opisywania i analizowania rzeczywistości społecznej (ze sfery życia rodzinnego i obyczajowości) z perspektywy socjologicznej = omówienie przykładów badań jakościowych oraz badań wykorzystujących analizę treści zapoznanie studentek/studentów z jedną z podstawowych metod prowadzenia badań jakościowych: pogłębionym wywiadem indywidualnym + realizacja wywiadów przez studentki/studentów ćwiczenie przeprowadzania jakościowej analizy treści materiału empirycznego zebranego podczas badania prowadzonego metodą pogłębionych wywiadów ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej przy okazji analizy treści, przygotowania prezentacji i raportu oraz przygotowania referatu |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest: przybliżenie studentkom/studentom zróżnicowanych sposobów opisywania i analizowania rzeczywistości społecznej (ze sfery życia rodzinnego i obyczajowości) z perspektywy socjologicznej = omówienie przykładów badań jakościowych oraz badań wykorzystujących analizę treści [INSPIRACJE BADAWCZE] zapoznanie studentek/studentów z jedną z podstawowych metod prowadzenia badań jakościowych: pogłębionym wywiadem indywidualnym + realizacja wywiadów przez studentki/studentów [PRAKTYKA BADAWCZA: realizacja wywiadu] ćwiczenie przeprowadzania jakościowej analizy treści materiału empirycznego zebranego podczas badania prowadzonego metodą pogłębionych wywiadów [PRAKTYKA BADAWCZA: analiza + przygotowanie prezentacji oraz przygotowanie raportu z wynikami analiz, praca z wykorzystaniem programu Atlas.ti] ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej przy okazji analizy treści, przygotowania prezentacji i raportu oraz przygotowania referatu Zajęcia są pomyślane jako uzupełnienie (lub nawet „dopełnienie”) kursów: „Badania etnograficzne” oraz „Ilościowa i jakościowa analiza treści” — studentki i studenci będą mieli możliwość zastosowania w praktyce wiedzy i umiejętności zdobytych podczas wymienionych kursów. |
Bibliography: |
(in Polish) Film dokumentalny: Jak żyć?, scenariusz i reżyseria Marcel Łoziński, 1977 Hanna Bojar. 1991. Rodzina i życie rodzinne. (w:) Mirosława Marody (red.) Co nam zostało z tych lat … Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej. Londyn: Wydawnictwo Aneks Witold Szabłowski, Izabela Meyza. 2011. Nasz mały PRL. Pół roku w M-3 z trwałą, wąsami i maluchem. Kraków: Znak, Kraków (fragment) Kvale Steinar (2010), Prowadzenie wywiadów [książka jest dostępna przez iBook Libra, przez BUW] Sylwia Urbańska (2015) Matka Polka na odległość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK (fragmenty) Dorota Rancew-Sikora. 2020. Polska gościnność w świetle zapisków autobiograficznych (w:) Kultur i Społeczeństwo 2020/1 Jacek Kubera. 2015. Powieść autobiograficzna jako dokument osobisty i podobny do pamiętników konkursowych: materiał badań socjologicznych (w:) Studia Humanistyczne AGH 14/1, 45-61. Katarzyna Kalinowska (2018) Praktyki flirtu i podrywu. Wydawnictwo Naukowe UMK (fragmenty) Dorota Hall (2016) W poszukiwaniu miejsca. Chrześcijanie LGBT w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN (fragmenty) Kampka Agnieszka (2019) Bliżej ludzi czy bliżej gwiazd – prezydenci na Instagramie. „Kultura popularna”, nr 2, s. 37–48 |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W14: Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnej i grupowej. K_U19: Potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji. K_U22: Potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego wykorzystując wybrane programy i aplikacje komputerowe. K_K05: Jest gotowy do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. K_K07: Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych. K_K09: Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa z przedmiotu składa się z trzech elementów: 30% aktywność na zajęciach 30% praca domowa = przeprowadzenie wywiadu indywidualnego i przygotowanie transkrypcji 40% analiza materiału empirycznego i przygotowanie prezentacji oraz napisanie raportu W semestrze dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 13 places
|
|
Coordinators: | Małgorzata Sikorska | |
Group instructors: | Małgorzata Sikorska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Barbara Bossak-Herbst | |
Group instructors: | Barbara Bossak-Herbst | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.