University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Group research project - sociological perspective

General data

Course ID: 3500-JIS-ZPB-PS
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Group research project - sociological perspective
Name in Polish: Zespołowy projekt badawczy - perspektywa socjologiczna
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups: (in Polish) Fak. ćwiczenia 30 h (semestr letni)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) "Język i społeczeństwo - interdyscyplinarne studia nad dyskursem, 4 dodatkowe miejsca są przeznaczone dla studentów z Instytutu Socjologii"


Student powinien być zaangażowany i gotowy do przeznaczenia czasu na dokładne zapoznawanie się z lekturami. (Konieczna jest bierna znajomość języka angielskiego).

Student powinien być gotowym do przygotowania (w PowerPoincie lub innym programie) i wygłoszenia referatu-prezentacji, w której oprócz tekstu sugerowanego przez prowadzącą może także zaprezentować samodzielnie znalezione dane i teorie.

Przedmiot kierunku Język i Społeczeństwo,max 4 miejsca przeznaczone dla studentów IS.

Student powinien być gotowy do solidnej pracy nad projektem badawczym: opracowania koncepcji badania, przygotowania narzędzi badawczych, przeprowadzenia krótkiej analizy wybranego materiału.


Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest:

przybliżenie studentkom/studentom zróżnicowanych sposobów opisywania i analizowania rzeczywistości społecznej (ze sfery życia rodzinnego i obyczajowości) z perspektywy socjologicznej = omówienie przykładów badań jakościowych oraz badań wykorzystujących analizę treści

zapoznanie studentek/studentów z jedną z podstawowych metod prowadzenia badań jakościowych: pogłębionym wywiadem indywidualnym + realizacja wywiadów przez studentki/studentów

ćwiczenie przeprowadzania jakościowej analizy treści materiału empirycznego zebranego podczas badania prowadzonego metodą pogłębionych wywiadów

ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej przy okazji analizy treści, przygotowania prezentacji i raportu oraz przygotowania referatu

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest:

przybliżenie studentkom/studentom zróżnicowanych sposobów opisywania i analizowania rzeczywistości społecznej (ze sfery życia rodzinnego i obyczajowości) z perspektywy socjologicznej = omówienie przykładów badań jakościowych oraz badań wykorzystujących analizę treści [INSPIRACJE BADAWCZE]

zapoznanie studentek/studentów z jedną z podstawowych metod prowadzenia badań jakościowych: pogłębionym wywiadem indywidualnym + realizacja wywiadów przez studentki/studentów [PRAKTYKA BADAWCZA: realizacja wywiadu]

ćwiczenie przeprowadzania jakościowej analizy treści materiału empirycznego zebranego podczas badania prowadzonego metodą pogłębionych wywiadów [PRAKTYKA BADAWCZA: analiza + przygotowanie prezentacji oraz przygotowanie raportu z wynikami analiz, praca z wykorzystaniem programu Atlas.ti]

ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej przy okazji analizy treści, przygotowania prezentacji i raportu oraz przygotowania referatu

Zajęcia są pomyślane jako uzupełnienie (lub nawet „dopełnienie”) kursów: „Badania etnograficzne” oraz „Ilościowa i jakościowa analiza treści” — studentki i studenci będą mieli możliwość zastosowania w praktyce wiedzy i umiejętności zdobytych podczas wymienionych kursów.

Bibliography: (in Polish)

Film dokumentalny: Jak żyć?, scenariusz i reżyseria Marcel Łoziński, 1977

Hanna Bojar. 1991. Rodzina i życie rodzinne. (w:) Mirosława Marody (red.) Co nam zostało z tych lat … Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej. Londyn: Wydawnictwo Aneks

Witold Szabłowski, Izabela Meyza. 2011. Nasz mały PRL. Pół roku w M-3 z trwałą, wąsami i maluchem. Kraków: Znak, Kraków (fragment)

Kvale Steinar (2010), Prowadzenie wywiadów [książka jest dostępna przez iBook Libra, przez BUW]

Sylwia Urbańska (2015) Matka Polka na odległość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK (fragmenty)

Dorota Rancew-Sikora. 2020. Polska gościnność w świetle zapisków autobiograficznych (w:) Kultur i Społeczeństwo 2020/1

Jacek Kubera. 2015. Powieść autobiograficzna jako dokument osobisty i podobny do pamiętników konkursowych: materiał badań socjologicznych (w:) Studia Humanistyczne AGH 14/1, 45-61.

Katarzyna Kalinowska (2018) Praktyki flirtu i podrywu. Wydawnictwo Naukowe UMK (fragmenty)

Dorota Hall (2016) W poszukiwaniu miejsca. Chrześcijanie LGBT w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN (fragmenty)

Kampka Agnieszka (2019) Bliżej ludzi czy bliżej gwiazd – prezydenci na Instagramie. „Kultura popularna”, nr 2, s. 37–48

Learning outcomes: (in Polish)

K_W14: Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnej i grupowej.

K_U19: Potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji.

K_U22: Potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego wykorzystując wybrane programy i aplikacje komputerowe.

K_K05: Jest gotowy do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

K_K07: Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych.

K_K09: Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa z przedmiotu składa się z trzech elementów:

30% aktywność na zajęciach

30% praca domowa = przeprowadzenie wywiadu indywidualnego i przygotowanie transkrypcji

40% analiza materiału empirycznego i przygotowanie prezentacji oraz napisanie raportu

W semestrze dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 13 places more information
Coordinators: Małgorzata Sikorska
Group instructors: Małgorzata Sikorska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Barbara Bossak-Herbst
Group instructors: Barbara Bossak-Herbst
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)