(in Polish) SEM LIC: Media w komunikacji, komunikacja w mediach- socjologiczne i antropologiczne spojrzenie na komunikacje
General data
Course ID: | 3500-SEMLIC-MKKM |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | SEM LIC: Media w komunikacji, komunikacja w mediach- socjologiczne i antropologiczne spojrzenie na komunikacje |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
11.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | B.Sc. seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zaliczenie zajęć dot. kanonu teorii socjologicznych względnie – antropologicznych oraz podstaw metod badań |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Punktem ogniskowym seminarium są przemiany komunikacji zapośredniczonej we współczesnych społeczeństwach oraz opowiadające o tym - współczesne teorie komunikacji, które stanowią nie tylko sposób uporządkowania wiedzy/nauki, ale przede wszystkim wyznaczają perspektywy badawcze oraz skłaniają do koncentracji na wybranych zagadnieniach związanych z komunikacją. Tematy seminarium podążają za tematami prac licencjackich, zgłaszanych przez uczestniczące osoby. Po relatywnie krótkim wstępie na temat metod badań oraz podstawowych perspektyw badawczych w badaniach mediów komunikacji, dyskutować będziemy oraz wspólnie pracować nad koncepcjami, narzędziami oraz w określonym zakresie – tekstami prac licencjackich. |
Full description: |
(in Polish) Podstawowym celem seminarium jest współpraca prowadzącego z uczestniczącymi oraz samych uczestniczących miedzy sobą, skoncentrowana na sformułowaniu koncepcji pracy licencjackiej oraz procesie jej przygotowania. W szeregu prezentacji, dyskusji oraz – do pewnego stopnia – pracy warsztatowej – osoby uczestniczące będą rozmawiać o wstępnych koncepcjach, o strukturze pracy licencjackiej, o towarzyszących jej badaniach i analizach, a także o cząstkowych ich wynikach. Nauka „rzemiosła” przygotowywania rozbudowanej wypowiedzi naukowej (artykułu, rozdziału, pracy dyplomowej) będzie równie ważna jak dyskusja merytoryczna nad problematyką mediów, wnoszoną przez uczestniczące osoby. Podczas seminarium przewidziane są także prezentacje tekstów oraz podejść badawczych, które będą mogły być wykorzystane do analizy i interpretacji badań, przez studiujących. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. M. Mc Luhan Wybór pism 2. J. Fiske Wprowadzenie do badań nad komunikacją 3. N. Luhmann Realność mediów masowych 4. L, Manovich Język nowych mediów 5. P. Bourdieu O telewizji 6. M. Filiciak, Media – wersja beta 7. Briggs, Asa. Społeczna Historia Mediów: Od Gutenberga Do Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010., w tym szczególnie rozdz. 2 i 3 8. Fiske J. (2008) Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem; Wrocław: Astrum; rozdz. 1 (Teoria komunikacji) i rozdz. 3 (Komunikacja, znaczenie, znak) 9. Jakubowicz K. Media publiczne, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, r. 3 i 4 10. Lister M. 2020 (red) Nowe media ....” Warszawa: WAIP |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne K_W10 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne K_W17 ma podstawową wiedzę o kryteriach poprawności wnioskowania K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zagranicznych, międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych K_W23 posiada podstawową wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U18 potrafi analizować na podstawowym poziomie interakcje zachodzące w grupach K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji K_K01 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego K_K03 potrafi dzielić się posiadaną wiedzą socjologiczną K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej K_K11 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu) K_K14 szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji grupowej) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) praca pisemna – fragment, a następnie – złożenie całości pracy licencjackiej. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:2 w sem. Zasady zaliczania poprawkowego – opracowanie tekstu (j.w.) |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
First cycle diploma seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Mikołaj Lewicki | |
Group instructors: | Mikołaj Lewicki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
First cycle diploma seminar - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.