Between living room, kitchen and bedroom – on transformation of family life
General data
Course ID: | 3500-SEMLIC-PRZ |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Between living room, kitchen and bedroom – on transformation of family life |
Name in Polish: | SEM LIC: Między salonem, kuchnią a sypialnią – o przemianach sfery życia rodzinnego |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | B.Sc. seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Moduł Media i Komunikacja. Student powinien mieć podstawową wiedzę na temat zmian w obyczajowości we współczesnej Polsce. Konieczne jest także posiadanie wiedzy na temat sytuacji demograficznej w naszym kraju, rynku pracy, polityki rodzinnej prowadzonej przez państwo. Student powinien być gotowy do solidnej pracy nad własnymi tekstami, wprowadzania poprawek i przygotowywania kolejnych wersji. Student powinien być gotowym do przygotowania i wygłoszenia referatu-prezentacji, w której oprócz tekstu sugerowanego przez prowadzącą może także zaprezentować samodzielnie znalezione dane i teorie. Student powinien być zaangażowany i gotowy do przeznaczenia czasu na dokładne zapoznawanie się z lekturami. Konieczna jest bierna znajomość języka angielskiego. |
Short description: |
(in Polish) Zasadniczym tematem seminarium licencjackiego będzie analiza przemiany sfery życia prywatnego we współczesnej Polsce. Zajmiemy się m.in. następującymi zagadnieniami: • przemiany w życiu rodzinnym; • przemiany praktyk związanych z cielesnością; • przestrzeń i zamieszkiwanie (np. wpływ przestrzeni na relacje między ludźmi, sposoby organizacji przestrzeni publicznej itp.); • socjologia przedmiotów (np. wpływ przedmiotów traktowanych jako nieludzcy aktorzy na relacje społeczne). Inspiracje teoretyczne wykorzystywane na zajęciach to: teorie praktyk społecznych; pojęcie przyzwyczajeń (Jeana-Clauda Kaufmanna); socjologia codzienności, tzw. „trzecia socjologia”. Pierwszy semestr seminarium ma zainspirować studentów do podjęcia własnych badań oraz ustrukturyzować ich wiedzę na temat metodologii. Bardzo ważnym elementem seminarium będzie praca nad tekstami przygotowanymi przez studentów (wspólnie omówimy pierwsze rozdziały każdego licencjatu). |
Full description: |
(in Polish) Zasadniczym tematem seminarium licencjackiego będzie analiza przemiany sfery życia prywatnego we współczesnej Polsce. Zajmiemy się m.in. następującymi zagadnieniami: • przemiany w życiu rodzinnym; • przemiany praktyk związanych z cielesnością; • przestrzeń i zamieszkiwanie (np. wpływ przestrzeni na relacje między ludźmi, sposoby organizacji przestrzeni publicznej itp.); • socjologia przedmiotów (np. wpływ przedmiotów traktowanych jako nieludzcy aktorzy na relacje społeczne). Omawianie przemian współczesnej obyczajowości Polaków powiążemy z analizą ważnych teorii socjologicznych dotyczących obyczajowości. Teoretyczną inspiracją dla badań prowadzonych przez studentów będą teorie praktyk społecznych (Schatzki T., Cetina K., von Savigny E., 2001; Reckwitz A., 2002), koncepcja przyzwyczajenia (Jeana-Clauda Kaufmanna), tzw. „trzecia socjologia” skoncentrowana na badaniach codzienności (Sztompka P., 2008), czy socjologia codzienności. Ważnym celem zajęć jest także wypracowywanie warsztatu socjologa, kompetentnie i atrakcyjnie opisującego zjawiska społeczne. Będziemy analizować przykłady bardzo dobrych prac licencjackich i magisterskich oraz szczegółowo analizować i poprawiać kolejne wersje rozdziałów prac licencjackich przygotowywanych przez studentów. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku większej liczby nieobecności, zapraszam na rozmowę, której podstawą będą lektury omawiane na zajęciach. |
Bibliography: |
(in Polish) Finch Janet (2007), „Displaying Families" (w:) Sociology, February 2007 vol. 41 no. 1, pages: 65-81 Hall Dorota (2016) rozdział 3: „Religia i problematyka LGBT w polskiej prasie” (w:) W poszukiwaniu miejsca. Chrześcijanie LGBT w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN Krajewski Marek (2013), „Są w życiu rzeczy ...” Szkice z socjologii przedmiotów, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa Jakubowska Honorata( 2016), „Doświadczanie ciężarnego ciała jako ciała przekraczającego granice – studium socjologii ucieleśnienia” (w:) Przegląd Socjologii Jakościowej, 2016/Tom XII Numer 4 [tekst dostępny na stronie: http://www.qualitativesociologyreview.org] Reckwitz Andreas (2002), „Toward a Theory of Social Practices. A Development in Culturalist Theorizing" (w) European Journal of Social Theory 5(2): 243–263, Sage Publications Schatzki T., Cetina K., von Savigny E., (2001) (ed.) The Practice Turn in Contemporary Theory, Routledge Shilling Ch. (2010), Socjologia ciała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Shilling Chris (2010), Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (fragment) Kalinowska Katarzyna (2018), Praktyki flirtu i podrywu. Wydawnictwo Naukowe UMK Sikorska Małgorzata (2018), „Teorie praktyk jako alternatywa dla badań w obszarze socjologii rodziny” (w:) Kultura i Społeczeństwo, 2018/2 Szcześniak Magdalena (2016), „Klasa średnia - projekt i podróbka” (w): Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej UW Małgorzata Szpakowska, „Lodówka z zawartością”, Justyna Jaworska „Samochód dla każdego” (2008) (w:) Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach, (red.) Małgorzata Szpakowska, Warszawa: WAB Urbańska Sylwia (2015) Matka Polka na odległość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK |
Learning outcomes: |
Has basic knowledge about the types of social ties and the rules that govern them - Understands the social nature of relationships between individuals, social groups and social institutions - Has basic knowledge about the mechanisms of social group dynamics and interdependencies between groups and individuals - Is aware of the importance of the social group in building man’s identity - Has basic knowledge of the criteria of inference correctness - Knows basic methods and techniques of social research and can choose appropriate methods to solve basic research problems - Understands the specificity of sociological analysis - Knows how to plan and carry out a simple quantitative and qualitative study - Has basic knowledge of major foreign, international and domestic sociological research - Has basic knowledge about the processes forming the basis of social stability and change, and understands their nature - Is aware of the processes occurring in Polish and global society and their consequences for social attitudes and institutions - Is aware of the consequences of choosing a particular theoretical perspective - Can record and observe social phenomena in a methodologically correct way - Can use basic theoretical categories to describe social changes in modern societies - Can conduct a simple analysis of the consequences of the processes occurring in modern societies - Can prepare a simple, descriptive scenario predicting the course of social processes and phenomena - Can use ethical norms and rules in research practice - Can use academic knowledge acquired in social practice - Can select proper research methods and techniques to conduct an analysis of a particular problem - Can plan and carry out a social study using basic quantitative and qualitative research methods and techniques - Can discuss measures presented as solutions to particular social problems (in micro and macro scale), based on acquired knowledge - Can formulate a general evaluation of a measure undertaken to solve a particular social problem, based on acquired knowledge - Can comprehend a scientific text and identify its main theses and the author’s arguments, as well as discuss them - Can effectively collaborate with members of a task team - Can share the acquired sociological knowledge - Can find, gather and synthesize information about social phenomena - Can participate in a discussion - Can argue a thesis - Can critically assess sources - Can present results of his/her own research - Knows and observes the rules of professional ethics, including those pertaining to intellectual property - Can properly use sources of scientific information - Respects dignity of persons participating in a study (respondents, informers, interviewees and other participants) - Respects opinions of other people, for instance those expressed in a group discussion - Is aware of the consequences of ongoing projects |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W I semestrze — przygotowanie spójnej i przemyślanej koncepcji pracy licencjackiej oraz napisanie jednego (teoretycznego) rozdziału pracy jest warunkiem zaliczenia semestru. W przypadku niezaliczenia seminarium student może wnioskować o przedłużenie terminu zaliczenia do końca grudnia danego roku lub o powtarzanie etapu. W II semestrze — realizacja badań i przedstawienie pracy licencjackiej. W obu semestrach będą brane pod uwagę zaangażowanie studenta i jego wkład pracy. Warunkiem zaliczenia II seminarium (i całego seminarium) jest złożenie gotowej, zaakceptowanej przez promotora pracy dyplomowej. RAZEM cały rok: 11 ECTS Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (60h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (napisanie projektu, szukanie materiałów) - 2h oraz czas konieczny do napisania pracy dyplomowej 40h |
Copyright by University of Warsaw.