University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Policymaking process w polskim systemie politycznym

General data

Course ID: 3500-SIS-POLMAK-soc
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Policymaking process w polskim systemie politycznym
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Zajęcia koncentrują się na zastosowaniach modeli inkrementalnych i konstruktywizmu w analizie polityk publicznych oraz na procesualnym charakterze tych ostatnich – sięgając także do założeń (i metod) tzw. analizy dyskursu. Kurs poświęcony będzie eksploracji etapów procesu planowania i wdrażania polityk publicznych oraz roli czynników politycznych, które wpływają na poszczególne etapy tego procesu, procesowi ustalania agendy (ang. agenda setting), rozróżnieniu między inkrementalnym i racjonalnym modelem podejmowania decyzji, znaczeniu administracji publicznej (w tym szczególnie tzw. street-level bureaucracy) i relacji między różnego typu interesariuszami w procesach decyzyjnych, implementacji i ocenie interwencji społecznych. Celem kursu jest także zdobycie umiejętności koniecznych do aktywnego uczestnictwa w procesach decyzyjnych na różnych etapach policy cycle, tj. procesu kształtowania polityk publicznych.

Full description: (in Polish)

(1) Paradygmaty i narzędzia

(2) Socjologia polityki a pojęcie "polityki"

(3) Ramy działania państwa – dokumenty ustrojowe

(4) Reguły formalne i nieformalne, prawo w książkach i w działaniu, konstytucja społeczna

(5) Określanie priorytetów społecznych, budżet

(6) Interesariusze publiczni i prywatni, lobbing/rzecznictwo

(7) Fikcja reprezentacji

(8) Konflikty i kompromisy

(9) Kreowanie reguł, interakcje, konsensus (równowaga)

(10) Legitymizacja decyzji i rządy prawa

(11) Uzasadnianie, konsultacje i jawność

(12) Proces legislacyjny: etap przedparlamentarny i parlamentarny, bezpieczniki ustrojowe, cykl wyborczy

(13) Rola wiedzy, informacja publiczna

(14) Bariera unijna

(15) Autonomia samorządów

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA ZALECANA:

Dahl R. A., B. Stinebrickner. Współczesna analiza polityczna, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 2007.

Dudzińska A. Instytucjonalne bariery w realizacji polityki publicznej, w: Studia z polityki publicznej , 2015, tom 2, nr 3(5), 159–73

Dudzińska A. System zamknięty: socjologiczna analiza procesu legislacyjnego, Wydawnictwo Naukowe Scholar i Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2015

Dudzińska A. «Maszynka do głosowania». Legitymizowanie decyzji rządu jako główna funkcja parlamentu, w: Białostockie Studia Prawnicze 2016, (20 B): 129–37

Dudzińska A. Gorączka legislacyjna. Zespół objawów, Nowa Konfederacja i Warsaw Enterprise Institute, Warszawa 2018. https://nowakonfederacja.pl/raport/goraczka-legislacyjna-zespol-objawow/.

Dudzińska A. Status i funkcje ustawy okołobudżetowej, w: Szkice z teorii tworzenia prawa i techniki legislacyjnej, red. M. Kłodawski, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2018, 167–87

Goetz K. J., R. Zubek. Stanowienie prawa w Polsce: reguły legislacyjne a jakość ustawodawstwa, Program Sprawne Państwo, 2005

Kamiński A.Z. Dezercja elit, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2014.

Majone G. Dowody, argumenty i perswazja w procesie politycznym, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2004.

Majone, G. Od państwa pozytywnego do państwa regulacyjnego: przyczyny i skutki zmian sposobu rządzenia, w: Zarządzanie Publiczne, 2015, 1(31), 48–71. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-4cd28d7c-9ad7-4845-b085-1281b4721fd9

March J.G., J.P. Olsen. Instytucje. Organizacyjne podstawy polityki, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005.

Marsh D., G. Stoker. Teorie i metody w naukach politycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006

Młynarska-Sobaczewska A. Rozliczalność władz publicznych jako kategoria prawa konstytucyjnego, w: Państwo i jego instytucje. Konstytucja - sądownictwo - samorząd terytorialny, red. R. Balicki i M. Jabłoński, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2018, 71–88.

Muszyński K., P. Skuczyński. Rozwój i kryzys konstytucji społecznej. Przypadek samorządów zawodowych. C. H. Beck, Warszawa: 2020. https://books.google.pl/books?id=dbsmEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Nowotarski B. Erozja młodych demokracji. Odpowiedzialność władzy. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2014.

Olson M. Logika działania zbiorowego. Dobra publiczne i teoria grup, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012

Pułło A. Zasady ustroju politycznego państwa. Zarys wykładu, Wydawnictwo Gdańskiej Szkoły Wyższej, Gdańsk 2014

Raport: Państwo i my. Osiem grzechów głównych Rzeczypospolitej, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, Kraków 2015

Stemplowski R. O prowadzeniu i analizowaniu polityki państwa, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2013

Szotkowska K., red. Podniesienie jakości procesów decyzyjnych w administracji rządowej poprzez wykorzystanie potencjału środowisk naukowych i eksperckich. Poradnik dla administracji publicznej, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011. http://www.inpris.pl/fileadmin/user_upload/documents/Biblioteka_PL/95.pdf.

Zubek R., K. Staroňová Wykonywanie prawa Unii Europejskiej: Wpływ organizacji administracji rządowej na transpozycję dyrektyw UE, Ernst & Young, Warszawa 2010

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu kursu uczestnik:

K_W01: zna i rozumie pojęcia z zakresu socjologii państwa i spraw publicznych/ interwencji społecznych

K_W02: ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych w zakresie planowania i realizacji celowych zmian społecznych we współczesnym państwie i podejmowania decyzji co do sposobów rozwiązywania społecznych kwestii i problemów

K_W03: posiada pogłębioną wiedzę o strukturze administracji publicznej, instytucji rynku i społeczeństwa obywatelskiego i ich wzajemnych relacjach

K_W05: rozumie znaczenie refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych w obszarze celowej zmiany społecznej

K_W09: posiada pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w sferze publicznej i będących rezultatem interwencji społecznych, zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencjach w zakresie postaw i instytucji społecznych

K_W11: posiada pogłębioną wiedzę o mechanizmach komunikacji w sferze publicznej i w związku z planowaniem, wdrażaniem i oceną interwencji społecznych

K_U03: potrafi formułować krytyczne sądy na temat aktualnie realizowanych i przeszłych polityk publicznych i ich skutków społecznych

K_K03: jest gotów do inicjowania oraz czynnego i przedsiębiorczego uczestniczenia w działaniach publicznych

K_K05: jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z planowaniem, wdrażaniem i analizą interwencji społecznych, oraz ze współpracą z różnymi aktorami sfery publicznej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny:

Trzy pytania otwarte o charakterze problemowym

Próg zaliczenia (ocena dostateczna): poprawne odpowiedzi na 2 z 3 pytań

Ocena dobra: poprawne odpowiedzi na 3 z 3 pytań

Wyższa ocena uzależniona od jakości odpowiedzi, mierzonej kompletnością wiedzy oraz oryginalną interpretacją

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)