Actual democracy threats: nationalism, civic rights (LGBT, religion), populism.
General data
Course ID: | 3500-SUM/I/Psem/WZD |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Actual democracy threats: nationalism, civic rights (LGBT, religion), populism. |
Name in Polish: | Współczesne zagrożenia demokracji: naród, prawa obywatelskie (w tym LGBT+, religia), populizm |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | proseminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Umiejętności pracy wyniesione ze studiów licencjackich (szukanie lektur, pisanie prac itd.) |
Short description: |
This seminar should be treated as an introductory seminar for the preparation of the MA paper in sociology. Such important problems of sociology will be discussed: nation/nationalism problematic, stereotypes, civic society, connections of ideas of political philosophy with the civil rights, and also the democracy understanding and problems, concerned with it. I suppose the problems of theory of social change will be add to it, especially the processes of change in XX and XXI age, It will be proper base to analyze and understand the gender issues and changing views on the non-heteronormative persons and also the problems of actual populism. Part of seminar will be devoted to the technical problems how to prepare MA thesis. |
Full description: |
This seminar should be treated as an introductory seminar for the preparation of the MA paper in sociology. Therefore part of our meetings will be devoted to presentation sociological theories and also empirical works, concerned with the general topic of the seminar. We plan to discussed the problems in sociology as following: nation/nationalism, stereotypes and stereotyping, civil society, connections of ideas of political philosophy (such as liberalism, conservatism and so on) with the civil rights, and also the democracy defining and understanding, and problems, concerned with it. We would like to concern with the classic democracy theories, like Alexis de Tocqueville works (“Democracy in America”) and Schumpeter conception of procedural democracy. We want a glans on the liberal, conservative and socialist-communist way of thinking, and also to understand fascism, nationalism and differences between authoritarian and totalitarian order. I suppose the problems of theory of social change will be add to it, especially the processes of change in XX and XXI age, It will be proper base to analyze and understand the gender issues and changing views on the non-heteronormative persons and also the problems of actual populism. It is important in our time because we can observed new form of populism in Europe and in USA: national populism. In such cases, as actual governments in Hungary, Poland and also in USA during the presidency of Donald Trump there are visible the ways the democracy is ruined and changing into new, non-democratic system. These threats should be analyzed. Part of seminar will be devoted to the technical problems how to prepare MA thesis. It means we would like to present different ways how to collect empirical data needed to preparing the thesis, or how to use properly theoretical literature. We assume the MA thesis should meet the rules of scientific work. May be, it will be possible to invade some prominent or interesting scientists to our seminar. |
Bibliography: |
1. H. Datner - Śpiewak, Struktura i wyznaczniki postaw antysemickich 2. A. de Tocqueville, O demokracji w Ameryce 3. M. Grabowska. T. Szawiel, Budowanie demokracji 4. M. Kofta, Stereotyp spiskowy jako centralny składnik antysemityzmu, w: Uprzedzenia i stereotypy, 5. I. Krzemiński, Radio Maryja and fr. Rydzyk as a creator of the national-catholic ideology (in Sabrina Ramet) 6. I. Krzemiński, Tożsamość narodowa Polaków a antysemityzm i stosunek do innych, w: Polska po 20 latach, red. M. Bucholc, S. Mandel, T. Szawiel, J. Wawrzyniak 7. Jan Kubik, Polityka kontestacji protest, ruchy społeczne: logika rozwoju teorii 8. M. Novak, Liberalizm – sprzymierzeniec czy wróg Kościoła? 9. R. Scruton, Co znaczy konserwatyzm? 10. A. Sułek, "Władza Żydów" i władza stereotypu, raport TNS OBOP 11. P. Sztompka, Socjologia zmian społecznych, Znak, Kraków 2005 12. P. Śpiewak, Obietnice demokracji 13. O. Wysocka, red. Populizm (wybór tekstów) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty uczenia się K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) udział w dyskusji, praca pisemna, prezentacja, przygotowanie projektu badawczego. Zaliczenie na ocenę. |
Copyright by University of Warsaw.