Advanced techniques of computer data analysis
General data
Course ID: | 3500-SUM/II/KOMP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Advanced techniques of computer data analysis |
Name in Polish: | Zaawansowane techniki komputerowej analizy danych |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Studenci powinni dysponować podstawową wiedzą z zakresu statystyki. Studenci powinni potrafić wyznaczać rozkłady jednej i wielu zmiennej, wyznaczać parametry poziomu wartości oraz parametry rozproszenia zmiennych, rozumieć pojęcie regresji pierwszego rodzaju, regresji liniowej, korelacji rangowej. Powinni także znać podstawy wnioskowania statystycznego. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pisania raportów z badań sondażowych. Studenci uczą się, jak w praktyce wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu statystyki - przy pomocy oprogramowania komputerowego prowadzą analizy statystyczne i interpretują dane. Poznają zasady weryfikacji hipotez oraz stwierdzania zależności. W trakcie zajęć studenci utrwalają umiejętność posługiwania się pakietem obliczeniowym SPSS, a także uczą się wykorzystywać inne aplikacje ułatwiające socjologom pracę z danymi. |
Full description: |
(in Polish) • Podstawy pracy z SPSS: zarządzanie zbiorami danych SPSS, relacje z innymi narzędziami do analizy danych. • Podstawy języka składni SPSS (syntax) • Zmienne: odróżnianie typów zmiennych (nominalne, porządkowe, przedziałowe, ilorazowe); możliwości analizy statystycznej a typ zmiennej. • Rozkład jednej zmiennej: procedura FREQUENCIES, prezentacja graficzna rozkładów, opisywanie zmiennych: nadawanie nazw (etykietowanie) zmiennych i wartości zmiennych, definiowanie braków danych, określanie charakteru braku danych (pomijalne i niepomijalne w analizach i prezentacjach braki danych). Opis rozkładu jednozmiennowego przy wykorzystaniu miar tendencji centralnej (modalna, mediana, średnia) i dyspersji (odchylenie standardowe, n-tyle). Przekształcanie zmiennych: procedury RECODE, COUNT, COMPUTE. • Rozkłady dwuzmiennowe (współzależność zmiennych, weryfikacja hipotez): procedura CROSSTABS, istotność statystyczna i jej znaczenie, test chi2, testy dla zmiennych porządkowych. MEANS: porównywanie średnich wartości zmiennych (T-test), • Korelacje: miary współwystępowania cech- korelacje rangowe i r-Pearsona, analiza regresji liniowej. • Zmienne kontrolne i zależności warunkowe: tworzenie rozkładów trójzmiennowych, procedury: FILTER i SPLIT. • Agregacja danych i dołączanie zmiennych do zbioru. • Przenoszenie wyników analiz z SPSSa do arkusza kalkulacyjnego i edytora tekstowego, tworzenie wykresów w arkuszu kalkulacyjnym, tworzenie i formatowanie tablic w edytorze tekstowym - struktura raportu jako odzwierciedlenie etapów analizy problemu. Konstruowanie raportu. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów Umiejętności: K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym na poziomie B2+) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji Kompetencje społeczne K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą oceny końcowej będzie raport samodzielnie przygotowany przez studentów w oparciu o ogólnodostępny zbiór danych sondażowych. Raporty będą oceniane ze względu na: poprawność przeprowadzonej analizy, właściwe wykorzystanie technik statystycznych oraz jakość prezentacji wyników. Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, napisanie projektu, praca zespołowa, realizacja projektu) - 10h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu i prezentacji z badań) - 20h |
Copyright by University of Warsaw.