Traditionalism, conservatism, nationalism in the societies of Central and Eastern Europe - from the perspective of value research
General data
Course ID: | 3500-TABS-TKN |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Traditionalism, conservatism, nationalism in the societies of Central and Eastern Europe - from the perspective of value research |
Name in Polish: | TABS: Tradycjonalizm, konserwatyzm, nacjonalizm społeczeństw Europy Srodkowo-Wschodniej – z perspektywy badań nad wartościami |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Umiejętność czytania tekstów po angielsku, przyda się podstawowa umiejętność analizy danych przy pomocy pakietu SPSS i interpretacji uzyskanych wyników, ale nie jest to bezwzględnie wymagane |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone relacjom między tradycjonalizmem, konserwatyzmem a nacjonalizmem w społeczeństwach Europy Środkowo-Wschodniej i ich znaczeniu w kontekście obserwowanych podziałów społecznych, działań i wyborów politycznych w tych krajach. Zajmiemy się czynnikami oddziałującymi na rozwój postaw tradycjonalistycznych i konserwatywnych oraz problemami, na które napotykają procesy integracji europejskiej. Problemem do rozwiązania jest m.in. odmienne rozumienie podstawowych pojęć (np. demokracja, wolność) w różnych krajach i różnych obszarach Europy. Podstawowym materiałem empirycznym będą dane z międzynarodowego projektu badawczego European Values Study, w którym Polska uczestniczy od 1990 r. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z ramami teoretycznymi, na których opiera się projekt EVS oraz przeprowadzą krytyczną ocenię zagadnień, którym jest poświęcony. W 2017 r. zrealizowano ostatnią dostępną edycję tego sondażu, następna planowana jest w roku 2026. |
Full description: |
(in Polish) Międzynarodowy projekt badawczy dotyczący zmian systemów wartości Europejczyków (European Values Study) został zaprojektowany w określonych ramach teoretycznych, którymi były przede wszystkim popularne w latach siedemdziesiątych teorie modernizacji, uniwersalizacji oraz racjonalizmu zachodnioeuropejskiego. W latach dziewięćdziesiątych była to teoria Ronalda Ingleharta zakładająca dwa kierunki przemian wartości, zależnych od globalnych procesów rozwoju gospodarczego i modernizacji. Pierwszy z tych kierunków to zmiany na skali wartości, od uznawania tradycyjnych wzorów instytucji i autorytetów, do wartości świecko-racjonalnych, podkreślających indywidualne osiągnięcia. Drugi kierunek zmian – to przejście od orientacji na wartości materialistyczne do wartości postmaterialistycznych. Podejście to spotykało się z krytyką (np. Scotta Flanagana) wskazującą, że Inglehart nie dostrzega bardziej podstawowych zmian zachodzących w społeczeństwach zachodnioeuropejskich. W trakcie seminarium zajmiemy się przemianami wartości w społeczeństwach regionu Europy Środkowej i Wschodniej i zastanowimy się m.in. nad tym, czy ostatnie wybory polityczne tych społeczeństw (w Polsce po roku 2015) można traktować jako argumenty podważające prawdziwość (lub uniwersalność) teorii Ingleharta, czy też należy raczej poszukiwać innych interpretacji. Dane zebrane w czterech falach badania EVS dają możliwość weryfikacji tych hipotez w zbiorze krajów różniących się poziomem rozwoju ekonomicznego, systemem politycznym, historią i stopniem religijności. Zajęcia będą poświęcone m.in. następującym zagadnieniom: 1. Omówienie zmian zachodzących w obrębie teorii, które stanowiły oparcie dla badań empirycznych i pokazanie, jak te zmiany wpływały zarówno na sposób zbierania danych, jak na ich interpretacje 2. Prześledzenie zmiany systemów wartości w różnych krajach i grupach krajów (np. Polska i kraje Europy Środkowej) w kontekście procesów integracji europejskiej i ingerujących w nie zjawisk kryzysowych. 3. Analiza „słabych punktów” porównywalności istniejących danych takich, jak np. odmienne rozumienie podstawowych pojęć (np. demokracja, wolność) w różnych krajach i różnych obszarach Europy. 4. Omówienie strony teoretycznej podejść analitycznych wykorzystywanych w analizie danych EVS, jak np. multilevel analysis, czyli wielopoziomowa analiza regresji. Będziemy korzystać także z danych jakościowych (np. treści mediów, wywiadów) oraz z innych bardziej aktualnych sondaży – np. European Social Survey (ostatnia dostępna runda w 2020 r.) i ewentualnie innych danych, zaproponowanych przez uczestników seminarium. Podczas seminarium będą omawiane zarówno kwestie teoretyczne, jak i zagadnienia z zakresu socjologii empirycznej i analizy danych oraz sposób przekładania założeń teoretycznych na projekty badawcze i na analizy socjologiczne. Seminarium można wykorzystać jako okazję do rozwinięcia umiejętności analizy danych ilościowych, jednak osoby zainteresowane teorią także znajdą tu coś dla siebie. |
Bibliography: |
(in Polish) Arts W., Hagenaars J., Halman L.(eds). 2003. The Cultural Diversity of European Unity; . Halman L., Luijkx R., van Zundert M. 2005. Atlas of European Values. Brill, Tilburg University, Tilburg. Inglehart R., Welzel C. 2004. Modernization, Cultural Change and Democracy: The Human Development Sequence. Cambridge University Press, New York. Inglehart, R. 1990. Culture Shift in Advanced Industrial Society. Princeton University Press, Princeton. Inglehart, R., Norris P. (2009). Wzbierająca fala. PIW, Warszawa Inglehart, R(et al.). 2004. Human Beliefs and Values: a cross-cultural sourcebook based on 1999-2002 values survays. Jasińska-Kania A. (red), 2012, Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie. Wyd. Naukowe Scholar. Warszawa. Marody, M. (red.). (2021). Wartości w działaniu. (w szczególności rozdział M. Marody, Wartości w dobie (globalnego) kryzysu, s. 271-296) Welzel, C. (2007). Individual modernity. W The Oxford Handbook of Political Behaviour (ss. 185–205). |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność na zajęciach Przygotowanie i przedstawienie na zajęciach własnej prezentacji dotyczącej wybranego aspektu teoretycznego lub empirycznego związanego z tematyką seminarium (praca indywidualna lub w zespołach dwuosobowych). Napisanie recenzji wybranego artykułu naukowego w języku angielskim opartego na badaniach empirycznych – artykuły do recenzji osoby uczestniczące w zajęciach mogą znaleźć samodzielnie lub wybrać ze zbioru artykułów zebranych przez prowadzącą zajęcia (praca indywidualna) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU SEM
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Joanna Konieczna-Sałamatin | |
Group instructors: | Joanna Konieczna-Sałamatin | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Konieczna-Sałamatin | |
Group instructors: | Joanna Konieczna-Sałamatin | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.