History of Philosophy
General data
Course ID: | 3501-11A3HF |
Erasmus code / ISCED: |
08.101
|
Course title: | History of Philosophy |
Name in Polish: | Historia filozofii |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Brak założeń wstępnych. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Ogólna prezentacja podstawowych wiadomości z zakresu historii filozofii, która ma pomóc słuchaczom w swobodnym poruszaniu się w problematyce filozoficznej, wyrobieniu zdolności krytycznego myślenia, ustosunkowaniu się do własnych poglądów oraz umiejętności dostrzeżenia filozoficznych podstaw głównych problemów kultury europejskiej. Omawiany materiał obejmuje filozofię starożytną, średniowieczną i nowożytność i stanowi wstęp do szczegółowego omówienia zagadnień dotyczących filozofii współczesnej oraz elementów współczesnej humanistyki. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia z historii filozofii mają charakter wykładu. Omawiany materiał obejmuje filozofię starożytną, średniowieczną i nowożytność i stanowi wstęp do szczegółowego omówienia zagadnień dotyczących filozofii współczesnej oraz elementów współczesnej humanistyki. Na kolejnych spotkaniach zostaną omówione, w różnym stopniu uogólnienia, następujące tematy: I Odpowiedź na pytanie: czym jest filozofia? Refleksja filozoficzna a nauki szczegółowe. Filozofia a wyjaśnianie mityczne, religia, sztuka. Początki filozofii: greckie źródła nauki europejskiej. Presokratycy: Heraklit, jońska filozofia przyrody, Parmenides i eleaci, atomiści. II Ruch sofistyczny: problem języka, komunikacja a perswazja, pytanie o istotę relatywizmu. Sokrates – humanistyczny zwrot w filozofii greckiej. Społeczna funkcja filozofa. Mądrość filozoficzna jako „unieśmiertelnienie”. III Teoria idei Platona na przykładzie alegorii jaskini. Koncepcja poznania jako anamnezy. Platońska koncepcja duszy oraz koncepcja państwa. IV Filozofia Arystotelesa: zarys metafizyki oraz etyka cnót. Arystotelesa odpowiedź na pytanie o możliwość osiągnięcia szczęścia. V Filozofia okresu hellenistycznego - „ćwiczenia duchowe” i poszukiwanie szczęścia: stoicy, epikurejczycy, sceptycyzm. Tradycja sceptycka w filozofii. VI Neoplatonizm Plotyna: emanacyjna koncepcja bytu. VII Początki filozofii chrześcijańskiej – filozofia Augustyna z Hippony. VIII Wiara i rozum: filozofia i teologia w średniowieczu. Specyfika nauki oraz filozofii średniowiecznej. Filozofia św. Tomasza i tradycja dowodów na istnienie Boga. IX Początki filozofii nowożytnej: metoda eksperymentalna Francisa Bacona i „wątpienie metodyczne” Kartezjusza – cogito i racjonalizm kartezjański. Kartezjanizm w wieku XVII: monizm Spinozy, monadologia Leibniza i problem teodycei. X Empiryzm brytyjski: John Locke, George Berkley, Davida Hume’a krytyka związku przyczynowo-skutkowego i problem indukcji w metodologii nauk współczesnych. XI Filozofia Oświecenia francuskiego: encyklopedyści francuscy, Jean-Jacques Rousseau i problem relacji natura-kultura. XII Filozofia krytyczna Kanta: specyfika refleksji transcendentalnej, doświadczenie a pojęcia, pytanie o granice poznania. Na czym polega wolność człowieka? – kantowska etyka obowiązku. XIII "Filozofia po Kancie" – tradycja idealizmu niemieckiego. Duch Absolutny w filozofii Hegla. Heglowska filozofia dziejów. XIV Wiedza filozoficzna a egzystencja – jednostka wobec tego, co ogólne w filozofii Kierkegaarda. XV Lewica heglowska: podstawowe założenia filozofii kultury Karola Marksa. XVI Perspektywizm w filozofii Nietzschego. |
Bibliography: |
(in Polish) Podręczniki pomocne do uczestnictwa w kursie oraz do zaliczenia: Anzenbacher Arno, „Wprowadzenie do filozofii”(III wyd.), WAM , Kraków 2006 Ferber Rafael, „Podstawowe pojęcia filozoficzne” (II tomy), WAM, Kraków 2008 Höffe Otfried, „Mała historia filozofii”, PWN, Warszawa 2006 Kenny Anthony, „Krótka historia filozofii zachodniej”, Prószyński i s-ka, Warszawa Kołakowski Leszek, „O co pytają nas wielcy filozofowie” (seria I-III), Znak, Kraków 2005-2006 Tatarkiewicz Władysław „Historia filozofii” (różne wydania) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza zdobyta na wykładach pozwoli studentowi zrozumieć podstawowe pojęcia i kategorie filozoficzne, które miały wpływ na rozwój kultury europejskiej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład kończy się testem sprawdzającym podstawową wiedzę na temat historii filozofii i znajomości głównych pojęć filozoficznych. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak |
Copyright by University of Warsaw.