University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methods of Ethics

General data

Course ID: 3501-BE-ZK-ME
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Methods of Ethics
Name in Polish: Metody etyki
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The participants will get acquainted with the principal theoretical approaches in contemporary normative ethics, along with the underlying meta-ethical positions. The group discussions will deal with the fundamental notions and methods of contemporary normative ethics and with their counterparts in classical ethical theories, as well as with the principal methods of applied ethics.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi stanowiskami teoretycznymi z zakresu współczesnej etyki normatywnej, z uwzględnieniem właściwych tym stanowiskom tez metaetycznych. W czasie zajęć omawia się podstawowe pojęcia i metody stosowane we współczesnej etyce normatywnej oraz ich odpowiedniki w klasycznych teoriach etycznych, a także podstawowe metody etyki stosowanej.

Zajęcia dzielą się na trzy główne części. Część wstępna omawia strukturę myślenia normatywnego, typowe sposoby argumentacji w etyce, kluczowe pojęcia moralne, jak np. powinność, norma, obowiązek, wartość, cnota, uprawnienie, a także zachodzące między nimi zależności. Ponadto w tej części zajęć zostają poddane dyskusji wybrane tradycyjne metody kazuistyki etycznej (jak zasada podwójnego skutku czy argument równi pochyłej). W drugiej części zajęć omawia się wybrane współczesne spory metaetyczne. Część ta omawia najpierw zagadnienia podstawowe dla etyki normatywnej: błąd naturalistyczny oraz teoretyczne na niego odpowiedzi (np. spór między nonkognitywizmem a kognitywizmem), problem motywacji moralnej (m.in. internalizm i eksternalizm motywacyjny), zagadnienia uzasadniania przekonań etycznych, spór realizmu z antyrealizmem w etyce, wybrane koncepcje z zakresu teorii działania. W części trzeciej omówiona zostaje idea umowy społecznej, a następnie dwudziestowieczne teorie sprawiedliwości i reakcje na nie, teorie cnót, komunitaryzm, etyka feministyczna, etyka troski i etyka narracyjna. W końcowej części zajęć omawiana jest idea stosowania normatywnych teorii etycznych do konkretnych problemów moralnych.

Bibliography: (in Polish)

1. Platon, Gorgiasz [całość].

2. Arystoteles, Etyka nikomachejska, ks. I, II, V.

3. Marek Aureliusz, Rozmyślania [całość].

4. A. McIntyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, rozdz. XIV-XVI.

5. Jan Paweł II, Veritatis Splendor [całość].

6. D. Hume, Badania dotyczące zasad moralności

7. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności [całość].

8. J. S. Mill, Utylitaryzm [całość]

9. R. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody i istota, rozdz. 2, 3, 5-7.

10. T. Hobbes, Lewiatan, rozdz. V-VI, XIII-XIV/ J. Locke, Traktat drugi, w: Idem, Dwa traktaty o rządzie, §§ 1-33 oraz §§ 87-106.

11. J. S. Mill, O wolności [całość]

12. R. Dworkin, Biorąc prawa poważnie, PWN Warszawa 1998, rozdz. IV, X, XI., rozdz. 1-5, dodatki 1-3

13. J. Rawls, Teoria sprawiedliwości, PWN Warszawa 2009, §§ 1-11.

14. J.F. Childress, Methods in Bioethics [w:] B. Steinbock, ed., The Oxford Handbook of Bioethics

15. T. Beauchamp, The ‘Four Principles” Approach to Health Care Ethics, [w:] R. Aschcroft et al. Principles of Health Care Ethics, John Wiley and Sons Ltd. 2007: 2-10.

16. J. D. Arras, The Hedgehog and Borg: Common Morality in Bioethics, Theoretical Medicine and Bioethics 2009 (30): 11-30.

17. A. Jonsen, Casuistry: An Alternative or Complement to Principles?, Kennedy Institute of Ethics Journal 1995, 5(3): 237-51., Oxford: Oxford University Press 2007: 17-45, oraz J. Arras, Getting Down to Cases: The Revival of Casuistry in Bioethics, Journal of Medicine and Philosophy 1991, 16 (1):

18. J. D. Arras, The Way We Reason Now: Reflective Equilibrium in Bioethics, [w:] B. Steinbock, ed., The Oxford Handbook of Bioethics, Oxford: Oxford University Press 2007: 46-71.

19. V. Held, The Ethics of Care, [w:] D. Copp (red.) The Oxford Handbook of Ethical Theory, Oxford University Press 2006: 537-567.

20. A.E. Buchanan, Assessing the Communitarian Critique of Liberalism, Ethics1989, 99(4): 852-882.29-51, oraz D. Callahan, Individual Good and Common Good: A Communitarian Approach to Bioethics, Perspectives in Biology and Medicine

21. R. Charon, Narrative Medicine: A Model for Empathy, Reflection, Profession, and Trust. JAMA. 2001; 286(15):1897-1902. 2003; 46: 496-507, oraz J. Arras, Nice Story, but So What? Narrative and Justification in Ethics, [w:] Jecker N.S., Jonsen A.R., Pearlman R.A. (eds.), Bioethics. An Introduction to the History, Methods and Practice, 2nd Ed

22. J.D. Arras, A Method in Search of a Purpose: The Internal Morality of Medicine, Journal of Medicine and Philosophy 2001, 26(6): 543-62, Jones and Barlett Publishers, 2007: 206-225.

23. R. Baker, A Theory of International Bioethics: Multiculturalism, Postmodernism, and the Bankruptcy of Fundamentalism, Kennedy Institute of Ethics Journal 1998; 8, s. 201-31;

24. R. Baker, A Theory of International Bioethics: The Negotiable and the Non-Negotiable, Kennedy Institute of Ethics Journal 1998; 8: 233-74.

25. R. Macklin, A Defense of Fundamental Principles and Human Rights: A Reply to Robert Baker, Kennedy Institute of Ethics Journal 1998; 8: 403-22.

Podręczniki:

P. Singer (red.) Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza 2002, zwłaszcza rozdz. 10-22.1.

A. MacIntyre, Krótka historia etyki, PWN 1995.

T.L. Beauchamp, J.F. Childress, Zasady etyki medycznej, 4 wyd. (tł. W. Jacórzyński), Książka i Wiedza 1996: Rozdz. 1. Moralność i uzasadnienia moralne, s. 11-52; Rozdz. 2. Rodzaje teorii etycznych, s. 53-124.

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

Po zakończeniu kursu student zna i rozumie

- w pogłębionym stopniu historię, genezę i naturę bioetyki, jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz powiązania z różnymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki oraz praktyki społecznej (K_W01).

- w pogłębionym stopniu główne pojęcia i zagadnienia filozofii moralnej, jej powiązania z innymi subdyscyplinami filozofii, główne szkoły i teorie etyki normatywnej i metaetyki, a także współczesne metody etyki praktycznej (K_W04).

Nabyte umiejętności:

Po zakończeniu kursu student potrafi

- krytycznie analizować wypowiedzi ustne i pisemne innych autorów z zakresu etyki i bioetyki – rekonstruować tezy, identyfikować założenia faktyczne oraz normatywne, krytycznie oceniać poprawność i siłę argumentacji (K_U02).

- formułować, analizować i rozwiązywać zaawansowane problemy badawcze z zakresu etyki lub bioetyki, korzystając z posiadanej interdyscyplinarnej wiedzy i doświadczenia – wyszukiwać, analizować, oceniać, syntetyzować i twórczo interpretować informacje i idee; stawiać hipotezy/tezy; dobierać i stosować adekwatne metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne; konstruować zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne (K_U03).

- przygotować pracę pisemną, w szczególności z zakresu bioetyki lub powiązanych z nią dyscyplin i subdyscyplin nauki, zgodnie z zasadami techniki pisania prac danego rodzaju – poprawnie językowo i redakcyjne sformułować wypowiedź na piśmie, opracować bibliografię i odsyłacze (K_U013).

- samodzielnie zdobywać wiedzę oraz rozwijać umiejętności badawcze i zawodowe, w szczególności samodzielnie planować i organizować przebieg działań badawczych i profesjonalnych z zakresu bioetyki (K_U017).

Nabyte kompetencje społeczne:

Po zakończeniu kursu student jest gotów do

- krytycznego oceniania posiadanej wiedzy, pozyskiwanych informacji i odbieranych treści (K_K01).

- uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki oraz edukacji bioetycznej w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauk biomedycznych i innych bionauk, oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem tych problemów (K_K02).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

OD 2020/2021

Wykład: egzamin ustny

Ćwiczenia:

- sktywność na zajęciach.

- praca pisemna – analiza wybranego tekstu z zakresu etyki praktycznej.

- praca roczna - praca pisemna o charakterze badawczym, poświęcona problemowi z zakresu bioetyki, spełniająca formalne i merytoryczne wymogi pracy akademickiej, o minimalnej objętości 1 arkusza autorskiego (40000 znaków).

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze

DO 2019/2020

Wykład: egzamin ustny

Ćwiczenia:

- przygotowanie do zajęć i aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach i pracach na zajęciach – 40 %

- przygotowanie pisemnej analizy krytycznej wybranego tekstu z zakresu zajęć – 20%

- przygotowanie pracy pisemnej z zakresu tematyki zajęć – 40 %

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)