Methods of Ethics
General data
Course ID: | 3501-BE-ZK-ME |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Methods of Ethics |
Name in Polish: | Metody etyki |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The participants will get acquainted with the principal theoretical approaches in contemporary normative ethics, along with the underlying meta-ethical positions. The group discussions will deal with the fundamental notions and methods of contemporary normative ethics and with their counterparts in classical ethical theories, as well as with the principal methods of applied ethics. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi stanowiskami teoretycznymi z zakresu współczesnej etyki normatywnej, z uwzględnieniem właściwych tym stanowiskom tez metaetycznych. W czasie zajęć omawia się podstawowe pojęcia i metody stosowane we współczesnej etyce normatywnej oraz ich odpowiedniki w klasycznych teoriach etycznych, a także podstawowe metody etyki stosowanej. Zajęcia dzielą się na trzy główne części. Część wstępna omawia strukturę myślenia normatywnego, typowe sposoby argumentacji w etyce, kluczowe pojęcia moralne, jak np. powinność, norma, obowiązek, wartość, cnota, uprawnienie, a także zachodzące między nimi zależności. Ponadto w tej części zajęć zostają poddane dyskusji wybrane tradycyjne metody kazuistyki etycznej (jak zasada podwójnego skutku czy argument równi pochyłej). W drugiej części zajęć omawia się wybrane współczesne spory metaetyczne. Część ta omawia najpierw zagadnienia podstawowe dla etyki normatywnej: błąd naturalistyczny oraz teoretyczne na niego odpowiedzi (np. spór między nonkognitywizmem a kognitywizmem), problem motywacji moralnej (m.in. internalizm i eksternalizm motywacyjny), zagadnienia uzasadniania przekonań etycznych, spór realizmu z antyrealizmem w etyce, wybrane koncepcje z zakresu teorii działania. W części trzeciej omówiona zostaje idea umowy społecznej, a następnie dwudziestowieczne teorie sprawiedliwości i reakcje na nie, teorie cnót, komunitaryzm, etyka feministyczna, etyka troski i etyka narracyjna. W końcowej części zajęć omawiana jest idea stosowania normatywnych teorii etycznych do konkretnych problemów moralnych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Platon, Gorgiasz [całość]. 2. Arystoteles, Etyka nikomachejska, ks. I, II, V. 3. Marek Aureliusz, Rozmyślania [całość]. 4. A. McIntyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, rozdz. XIV-XVI. 5. Jan Paweł II, Veritatis Splendor [całość]. 6. D. Hume, Badania dotyczące zasad moralności 7. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności [całość]. 8. J. S. Mill, Utylitaryzm [całość] 9. R. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody i istota, rozdz. 2, 3, 5-7. 10. T. Hobbes, Lewiatan, rozdz. V-VI, XIII-XIV/ J. Locke, Traktat drugi, w: Idem, Dwa traktaty o rządzie, §§ 1-33 oraz §§ 87-106. 11. J. S. Mill, O wolności [całość] 12. R. Dworkin, Biorąc prawa poważnie, PWN Warszawa 1998, rozdz. IV, X, XI., rozdz. 1-5, dodatki 1-3 13. J. Rawls, Teoria sprawiedliwości, PWN Warszawa 2009, §§ 1-11. 14. J.F. Childress, Methods in Bioethics [w:] B. Steinbock, ed., The Oxford Handbook of Bioethics 15. T. Beauchamp, The ‘Four Principles” Approach to Health Care Ethics, [w:] R. Aschcroft et al. Principles of Health Care Ethics, John Wiley and Sons Ltd. 2007: 2-10. 16. J. D. Arras, The Hedgehog and Borg: Common Morality in Bioethics, Theoretical Medicine and Bioethics 2009 (30): 11-30. 17. A. Jonsen, Casuistry: An Alternative or Complement to Principles?, Kennedy Institute of Ethics Journal 1995, 5(3): 237-51., Oxford: Oxford University Press 2007: 17-45, oraz J. Arras, Getting Down to Cases: The Revival of Casuistry in Bioethics, Journal of Medicine and Philosophy 1991, 16 (1): 18. J. D. Arras, The Way We Reason Now: Reflective Equilibrium in Bioethics, [w:] B. Steinbock, ed., The Oxford Handbook of Bioethics, Oxford: Oxford University Press 2007: 46-71. 19. V. Held, The Ethics of Care, [w:] D. Copp (red.) The Oxford Handbook of Ethical Theory, Oxford University Press 2006: 537-567. 20. A.E. Buchanan, Assessing the Communitarian Critique of Liberalism, Ethics1989, 99(4): 852-882.29-51, oraz D. Callahan, Individual Good and Common Good: A Communitarian Approach to Bioethics, Perspectives in Biology and Medicine 21. R. Charon, Narrative Medicine: A Model for Empathy, Reflection, Profession, and Trust. JAMA. 2001; 286(15):1897-1902. 2003; 46: 496-507, oraz J. Arras, Nice Story, but So What? Narrative and Justification in Ethics, [w:] Jecker N.S., Jonsen A.R., Pearlman R.A. (eds.), Bioethics. An Introduction to the History, Methods and Practice, 2nd Ed 22. J.D. Arras, A Method in Search of a Purpose: The Internal Morality of Medicine, Journal of Medicine and Philosophy 2001, 26(6): 543-62, Jones and Barlett Publishers, 2007: 206-225. 23. R. Baker, A Theory of International Bioethics: Multiculturalism, Postmodernism, and the Bankruptcy of Fundamentalism, Kennedy Institute of Ethics Journal 1998; 8, s. 201-31; 24. R. Baker, A Theory of International Bioethics: The Negotiable and the Non-Negotiable, Kennedy Institute of Ethics Journal 1998; 8: 233-74. 25. R. Macklin, A Defense of Fundamental Principles and Human Rights: A Reply to Robert Baker, Kennedy Institute of Ethics Journal 1998; 8: 403-22. Podręczniki: P. Singer (red.) Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza 2002, zwłaszcza rozdz. 10-22.1. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, PWN 1995. T.L. Beauchamp, J.F. Childress, Zasady etyki medycznej, 4 wyd. (tł. W. Jacórzyński), Książka i Wiedza 1996: Rozdz. 1. Moralność i uzasadnienia moralne, s. 11-52; Rozdz. 2. Rodzaje teorii etycznych, s. 53-124. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: Po zakończeniu kursu student zna i rozumie - w pogłębionym stopniu historię, genezę i naturę bioetyki, jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz powiązania z różnymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki oraz praktyki społecznej (K_W01). - w pogłębionym stopniu główne pojęcia i zagadnienia filozofii moralnej, jej powiązania z innymi subdyscyplinami filozofii, główne szkoły i teorie etyki normatywnej i metaetyki, a także współczesne metody etyki praktycznej (K_W04). Nabyte umiejętności: Po zakończeniu kursu student potrafi - krytycznie analizować wypowiedzi ustne i pisemne innych autorów z zakresu etyki i bioetyki – rekonstruować tezy, identyfikować założenia faktyczne oraz normatywne, krytycznie oceniać poprawność i siłę argumentacji (K_U02). - formułować, analizować i rozwiązywać zaawansowane problemy badawcze z zakresu etyki lub bioetyki, korzystając z posiadanej interdyscyplinarnej wiedzy i doświadczenia – wyszukiwać, analizować, oceniać, syntetyzować i twórczo interpretować informacje i idee; stawiać hipotezy/tezy; dobierać i stosować adekwatne metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne; konstruować zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne (K_U03). - przygotować pracę pisemną, w szczególności z zakresu bioetyki lub powiązanych z nią dyscyplin i subdyscyplin nauki, zgodnie z zasadami techniki pisania prac danego rodzaju – poprawnie językowo i redakcyjne sformułować wypowiedź na piśmie, opracować bibliografię i odsyłacze (K_U013). - samodzielnie zdobywać wiedzę oraz rozwijać umiejętności badawcze i zawodowe, w szczególności samodzielnie planować i organizować przebieg działań badawczych i profesjonalnych z zakresu bioetyki (K_U017). Nabyte kompetencje społeczne: Po zakończeniu kursu student jest gotów do - krytycznego oceniania posiadanej wiedzy, pozyskiwanych informacji i odbieranych treści (K_K01). - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki oraz edukacji bioetycznej w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauk biomedycznych i innych bionauk, oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem tych problemów (K_K02). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) OD 2020/2021 Wykład: egzamin ustny Ćwiczenia: - sktywność na zajęciach. - praca pisemna – analiza wybranego tekstu z zakresu etyki praktycznej. - praca roczna - praca pisemna o charakterze badawczym, poświęcona problemowi z zakresu bioetyki, spełniająca formalne i merytoryczne wymogi pracy akademickiej, o minimalnej objętości 1 arkusza autorskiego (40000 znaków). Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze DO 2019/2020 Wykład: egzamin ustny Ćwiczenia: - przygotowanie do zajęć i aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach i pracach na zajęciach – 40 % - przygotowanie pisemnej analizy krytycznej wybranego tekstu z zakresu zajęć – 20% - przygotowanie pracy pisemnej z zakresu tematyki zajęć – 40 % |
Copyright by University of Warsaw.