Introduction to Bioethics
General data
Course ID: | 3501-BE-ZK-WB |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Introduction to Bioethics |
Name in Polish: | Wstęp do bioetyki |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The aim of the course is to familiarize students with the history, nature and interdisciplinary character of bioethics as a field of scientific knowledge and social practice. |
Full description: |
(in Polish) OD 2018/2019 Przedmiot ma charakter propedeutyczny. Jego celem jest zapoznanie studentów i studentek z historią i genezą bioetyki, dostarczenie wiedzy na temat interdyscyplinarnej natury bioetyki, jej miejsca w systemie nauk oraz jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. W czasie zajęć omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia: natura bioetyki, etyki lekarska a bioetyka na tle historii medycyny zachodniej, powstanie bioetyki w XX w., kodyfikacja etyki lekarskiej, obszary bioetyki i jej zasięg problemowy, rola praw człowieka w bioetyce, metody i interdyscyplinarność bioetyki. DO 2017/2018 Kurs obejmuje następujące tematy: 1. Bioetyka w biologii; 2. Bioetyka w medycynie; 3. Kodeks lekarski; 4. Odpowiedzialność zawodowa: 5. Pryncypializm w medycynie; 6. Osoba; 7. Zgoda pacjenta; 8. Tajemnica lekarska; 9. Prawdomówność; 10. Przymus w medycynie; 11. Racjonowanie; 12. Specjalna troska; 13. Ryzyko; 14. Religia; 15. Błąd w sztuce. Podczas zajęć dyskutowana jest kwestia statusu naukowego bioetyki, jej interdyscyplinarnej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej, a także związków bioetyki z medycyną, prawem, kulturą i religią. Niektóre problemy ilustrowane są przypadkami opisanymi w literaturze dodatkowej. |
Bibliography: |
Literature only in Polish. Listed on the left. |
Learning outcomes: |
Expected Results: Knowledge of - foundations of bioethics - basic concepts, tenets, problems. Skills include: - ability of recognize inverterate problems - orientation in basic solutions Competences comprise - presentation of the discussed problems - willingness to argue rationally and amicably. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) OD 2020/2021 Zajęcia kończą się pisemnych kolokwium składającym się z pytań otwartych i zamkniętych (test). W czasie semestru każdy student/studentka przygotowuje jeden referat z lektury dodatkowej. Ocena końcowa jest średnią ważoną z oceny za aktywność, referat oraz z kolokwium. Nie można zaliczyć zajęć bez zaliczenia kolokwium. Komponenty oceny: (1) przygotowanie i aktywność na zajęciach [40%] (2) kolokwium [40%] (3) referat [20%] Oceny z kolokwium są wystawiane według następującej skali: 100-90% - ocena 5,0 89-85% - ocena 4,5 84-75% - ocena 4,0 74-70% - ocena 3,5 69-60% - ocena 3,0 59-0% - ocena 2 Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dwie w semestrze OD 2018/19 aktywność (w tym obecność, przygotowanie do zajęć, udział w dyskusjach i pracach na zajęciach) – 40 %, przygotowanie i wygłoszenie referatu wprowadzającego do dyskusji – 20%, test pisemny otwartych pytań – 40%. DO 2017/18 Na finalną ocenę składa się: ‒ aktywność (w tym obecność, przygotowanie do zajęć, udział w dyskusjach i pracach na zajęciach) – 40%. ‒ do wyboru: egzamin ustny lub praca pisemna na jeden z tematów w programie kursu – 60%. |
Practical placement: |
Not applicable. |
Copyright by University of Warsaw.