Epistemology of religious experience: reading ‘The Scapegoat’ by René Girard and ‘Thinking Biblically: Exegetical and Hermeneutical Studies’ by André LaCocque and Paul Ricoeur
General data
Course ID: | 3501-EDR20-S |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Epistemology of religious experience: reading ‘The Scapegoat’ by René Girard and ‘Thinking Biblically: Exegetical and Hermeneutical Studies’ by André LaCocque and Paul Ricoeur |
Name in Polish: | Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Kozła ofiarnego” René Girard’a i „Myśleć biblijnie” André LaCocque'a i Paula Ricoeur |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Umiejętność samodzielnej lektury i analizy tekstu filozoficznego |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The seminar will be based on a joint reading of the book ‘The Scapegoat’ by René Girard and ‘Thinking Biblically: Exegetical and Hermeneutical Studies’ by André LaCocque and Paul Ricoeur and then reconstruction of the author's views, with particular emphasis on epistemological means and strategies used to describe religious experience. |
Full description: |
The "Scapegoat" (together with "Violence and the Sacred") by René Girard is a breakthrough work in the history of religious philosophy that inspires and paves new ways for thinking that seek inspiration in religion. LaCocque / Ricoeur's work is a late work, an outstanding example of the 20th-century tradition of hermeneutic philosophy dealing with selected Bible themes It is interesting that both Girard and LaCocque / Ricoeur share the philosophical belief that by using rational means, through a specific rigor of the logical structure, we are able to derive more from the analysis of religious phenomena and without losing anything from their scope. During the classes, we will follow step by step the arguments of Girard and later LaCocque and Ricoeur and discuss the solutions they propose. We will pay special attention to innovative epistemological ideas that allow the authors to organize the structured argument onto elements derived from the most difficult parts of the Holy Bible. Classes will complement students' knowledge of important works in the field of religion philosophy and can be a good starting point for further independent study of the views of religious philosophers. The seminar is intended for students interested in the problems of philosophy of religion and epistemology. The classes are a continuation of the Epistemology of religious experience classes from the academic year 2019/2020. |
Bibliography: |
(in Polish) René Girard „Kozioł ofiarny”, „Myśleć biblijnie” André LaCocque'a i Paula Ricoeur |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: Wiedza o poglądach René Girard’a, André LaCocque'a i Paula Ricoeur oraz innych wybranych autorów zajmujących się podobną problematyką Nabyte umiejętności: zna metody interpretacji tekstu filozoficznego; wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej; czyta i interpretuje tekst filozoficzny; analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami; wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi; dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę; twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji; samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów; analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami; określa stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji; Nabyte kompetencje społeczne: jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielne formułuje propozycje ich rozwiązania; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Przedstawianie swoich poglądów w sposób intersubiektywnie zrozumiały |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywny udział w zajęciach (40%) oraz przygotowanie co najmniej jednego protokołu z zajęć z własnym komentarzem albo przygotowanie i przeprowadzenie referatu w ramach seminarium, albo praca pisemna na zatwierdzony przez prowadzącego temat związany z seminarium (60%). Dopuszczalna liczba nieobecności: 3 |
Copyright by University of Warsaw.