University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Aesthetics

General data

Course ID: 3501-EST20-F
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Aesthetics
Name in Polish: Estetyka
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

Knowledge of main philosophical schools and concepts

Mode:

Classroom

Short description:

The course is aimed at presenting main concepts, approaches and development of Western aesthetics. The content will be presented in chronological order from ancient Greece to Postmodernism.

The issues discussed during the exercises for the faculty and the conditions of completing the exercises are placed on the subpages of the training groups.

Full description:

The course is aimed at presenting main concepts, approaches and development of Western aesthetics. The content will be presented in chronological order from ancient Greece to Postmodernism. The focus will be put on the origins of the ideas that are particularly important for the European cultural tradition as well as for contemporary aesthetics.

The list of the authors discussed during the course includes: Plato, Aristotle, St. Augustine, L.B. Alberti, D. Hume, A. Baumgarten, I. Kant, G.W.F. Hegel, F. Nietzsche, M. Merleau-Ponty, R. Ingarden, M. Heidegger, U. Eco, W. Welsch, H. Schmitz

Bibliography: (in Polish)

1. ARYSTOTELS, Poetyka, rozdz. 1-9, 13-15, 24-25

2. Św. AUGUSTYN, Solilokwia, II.10-11; Wyznania, III.2, IV.13-15, XIII.20

3. BENJAMIN, W. „Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej”, Anioł historii. Eseje. szkice, fragmenty, wyb. i oprac. H. Orłowski, Poznań 1996, s. 201-241

4. DANTO, A.C., „Świat sztuki”, Świat sztuki. Pisma z estetyki, Kraków 2006

5. DEWEY, J., Sztuka jako doświadczenie, Wrocław 1974, r. 2, 3, 4, 14

7. GADAMER, H.G., Aktualność piękna, Warszawa 1993

8. HEGEL, G. W. F, Wykłady o estetyce, Warszawa 1964, t. 1, s. 3-193

9. HEIDEGGER, M. , „Źródło dzieła sztuki”, w: Drogi lasu, Warszawa 1997, s. 7-65

10. HUME, D., „Sprawdzian smaku”, Eseje z dziedziny moralności i literatury, Warszawa 1955, s. 190-215

11. HUSSERL, E., „Fenomenologia świadomości estetycznej”, Sztuka i Filozofia nr 21/2002, s. 9-11

12. INGARDEN, R., Studia z estetyki, Warszaw 1957, t.1, s. 393-439

13. INGARDEN, R., Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966, s. 11-17, 67-94, 115-160

14. KANT., I., „Analityka piękna”, „Analityka wzniosłości”, w: Krytyka władzy sądzenia

15. MERLEAU-PONTY, M., „Wątpienie Cezanne'a” lub „Oko i umysł”, Oko i umysł, Gdańsk 2005

16. NIETZSCHE, F., Narodziny tragedii z ducha muzyki, wyd. różne, r. 1 – 1

17. LYOTARD, J.-F., „Filozofia i malarstwo w dobie eksperymentu”, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 62-80

18. PLATON, Hippiasz Większy

19. PLATON, Uczta, par. 21-29

20. PLATON, Państwo, ks. III i ks. X

21. PLOTYN, Enneady, I.6, IV.3, 10-11, V.8, VI.7, 21-22

22. SCHILLER, F., Listy o wychowaniu estetycznym człowieka, Listy 1-6, 9-15, 20-21, 24-27

23. TATARKIEWICZ, W., „Sztuka: dzieje pojęcia”, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988

24. WEITZ, M., „Rola teorii w estetyce”, w: Estetyka w świecie, t. I, red. M. Gołaszewska, Kraków 1985, s. 347 - 359

Learning outcomes:

Acquired knowledge:

- knowledge of research methods and argumentative strategies used in the philosophical disciplines discussed during the course

- knowledge of the basic philosophical Polish terminology typical of the philosophical approaches and concepts discussed during the course

Acquired skills:

- ability to interpret philosophical texts, comment on them and confront different theses

- ability to offer a simple philosophical argumentation and to identify logical relations between the theses

Acquired social skills:

- identifying one’s knowledge and skills

- identifying lacunae in one’s knowledge and skills and searching for possibilities to eliminate them

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin ustny sprawdzający znajomość wskazanych koncepcji, umiejętność umieszczenia wybranych pojęć.

Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)