University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Continental Philosophy

General data

Course ID: 3501-HFNA-DON-ZK
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Continental Philosophy
Name in Polish: Historia filozofii nieanalitycznej
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The course outlines the ideas of philosophizing developed by the representatives of non-analytical philosophy ranging from Nietzsche to Derrida and Rorty. The goal is to present philosophical provisions of each idea, reconstructing their major provisions and indicating the significance of each philosopher’s output in contemporary philosophy.

Full description: (in Polish)

Poszczególne zajęcia poświęcone zostaną omówieniu następujących kierunków:

- filozofia życia (Nietzsche, Dilthey, Bergson)

- psychoanaliza (Freud)

- neokantyzm (Cohen, Natorp)

- fenomenologia i fenomenologia egzystencjalna (Husserl, Heidegger, Sartre, Merleau-Ponty)

- filozofia egzystencjalna (Jaspers)

- antropologia filozoficzna (Scheler)

- filozofia chrześcijańska (Gilson, Maritain, Mounier)

- filozofia marksistowska (Lukács)

- szkoła frankfurcka (Horkheimer, Adorno, Habermas)

- filozofia hermeneutyczna (Gadamer, Ricoeur)

- filozofia spotkania (Levinas)

- filozofia poststrukturalistyczna (Foucault)

- filozofia postmodernistyczna (Derrida, Rorty)

Jeśli zostanie zrealizowany podstawowy program to kolejne wykłady poświęcone zostaną tematom wybranym przez studentów spośród czterech propozycji: Lyotard, Deleuze, Vattimo, Marion.

Jak łatwo się domyślić, omówienie niektórych z wymienionych kierunków będzie realizowane w trakcie dwóch kolejnych wykładów, natomiast poglądy innych filozofów zostaną przedstawione w trakcie jednego wykładu.

Sylabus ćwiczeń - zob. podstrona grupy ćwiczeniowej

Bibliography: (in Polish)

1/ Nietzsche - Z genealogii moralności, rozprawa druga.

2/ Dilthey - O istocie filozofii, s. 115-132, 142-175.

3/ Bergson - Intuicja filozoficzna, w: Bergson - Myśl, ruch, dusza i ciało.

4/ Freud - Kultura jako źródło cierpień, punkty I-IV.

5/ Husserl - Medytacje kartezjańskie, Wprowadzenie i Medytacja 1.

6/ Heidegger - Bycie i czas, s. 3-28 oraz Czas światoobrazu, w: Budować, mieszkać, myśleć.

7/ Jaspers - Rozum i egzystencja, wykład 1.

8/ Sartre - Byt i nicość, s. 24-30,115-129.

9/ Merleau-Ponty - Fenomenologia percepcji, s. 70-82, 223-264.

10/ Adorno - Dialektyka negatywna, s. 186-210.

Horkheimer - Krytyka instrumentalnego rozumu, s. 37-80 (fragment: Środki i cele).

11/ Levinas - Całość i nieskończoność, s. 18-44.

12/ Ricoeur - Przyswojenie, w: Ricoeur - Język, tekst, interpretacja, s. 272-289.

13/ Foucault - Historia seksualności, t. 1, s. 74-92.

14/ Derrida - Kres człowieka, w: Derrida, Pismo filozofii, s. 151-187.

15/ Rorty - Przygodność, ironia i solidarność, rozdz. 4.

Learning outcomes: (in Polish)

WYKŁAD

Wiedza:

- student zna (w języku polskim) podstawową terminologię współczesnej filozofii nieanalitycznej

- zna myśl najważniejszych autorów z zakresu filozofii nieanalitycznej na podstawie samodzielnej lektury ich pism

Umiejętności:

- czyta i interpretuje tekst filozoficzny z zakresu filozofii nieanalitycznej

- analizuje argumenty filozoficzne dotyczące zagadnień z zakresu filozofii nieanalitycznej, identyfikuje ich kluczowe założenia oraz wykrywa zależności pomiędzy ich tezami i założeniami

Kompetencje społeczne:

- jest otwarty na dyskusję i nowe propozycje rozwiązań problemów

- potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role

ĆWICZENIA

Wiedza:

- student posiada podstawową terminologię filozoficzną, zakres problemów oraz metodę badań charakterystyczną dla filozofii nieanalitycznej

- potrafi, na podstawie lektury tekstów źródłowych, przedstawić podstawowe rysy teorii najważniejszych filozofów nieanalitycznych

Umiejętności:

- potrafi dokonać samodzielnej interpretacji tekstu filozoficznego

- posiada umiejętność krytycznej analizy i rekonstrukcji argumentów, tez i hipotez badawczych zawartych w przerabianych lekturach oraz sformułować samodzielną opinię na ich temat

Kompetencje społeczne:

- potrafi pracować w grupie, formułować opinie i dzielić się nimi w sposób komunikatywny dla innych studentów

- potrafi prowadzić dyskusję opartą o argumenty merytoryczne oraz jest zdolny do przyjęcia alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów oraz stawiania pytań badawczych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zdania egzaminu jest opanowanie materiału omawianego w trakcie zajęć wykładowych i zajęć ćwiczeniowych. Egzamin polega na sprawdzeniu umiejętności rekonstruowania poglądów kilku filozofów spośród listy filozofów omawianych w trakcie zajęć. Sprawdzana jest wiedza odnosząca się do przesłanek ich koncepcji, głównych pojęć ich myśli, metod, do jakich odwołują się ich propozycje i wzajemnych relacji pomiędzy poszczególnymi kierunkami i nurtami filozofii nieanalitycznej.

Dla oceny 5 konieczna jest bardzo dobra znajomość poglądów poszczególnych filozofów, wraz z umiejętnością porównywania ich koncepcji i wskazywania na inspiracje ich poglądów.

Dla oceny 4,5 niezbędna jest prawie pełna znajomość poglądów omawianych filozofów oraz prawie pełna znajomość relacji panujących pomiędzy ich poglądami i inspiracji ich filozofii.

Dla oceny 4 niezbędna jest dobra znajomość poglądów filozofów znajdujących się w programie przedmiotu oraz części informacji na temat inspiracji ich poglądów i wzajemnych relacji pomiędzy poszczególnymi propozycjami.

Dla oceny 3,5 niezbędna jest dobra znajomość poglądów omawianych filozofów.

Dla oceny 3 niezbędna jest podstawowa znajomość poglądów filozofów znajdujących się w programie przedmiotu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)