History of Continental Philosophy
General data
Course ID: | 3501-HFNA-DON-ZK |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | History of Continental Philosophy |
Name in Polish: | Historia filozofii nieanalitycznej |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The course outlines the ideas of philosophizing developed by the representatives of non-analytical philosophy ranging from Nietzsche to Derrida and Rorty. The goal is to present philosophical provisions of each idea, reconstructing their major provisions and indicating the significance of each philosopher’s output in contemporary philosophy. |
Full description: |
(in Polish) Poszczególne zajęcia poświęcone zostaną omówieniu następujących kierunków: - filozofia życia (Nietzsche, Dilthey, Bergson) - psychoanaliza (Freud) - neokantyzm (Cohen, Natorp) - fenomenologia i fenomenologia egzystencjalna (Husserl, Heidegger, Sartre, Merleau-Ponty) - filozofia egzystencjalna (Jaspers) - antropologia filozoficzna (Scheler) - filozofia chrześcijańska (Gilson, Maritain, Mounier) - filozofia marksistowska (Lukács) - szkoła frankfurcka (Horkheimer, Adorno, Habermas) - filozofia hermeneutyczna (Gadamer, Ricoeur) - filozofia spotkania (Levinas) - filozofia poststrukturalistyczna (Foucault) - filozofia postmodernistyczna (Derrida, Rorty) Jeśli zostanie zrealizowany podstawowy program to kolejne wykłady poświęcone zostaną tematom wybranym przez studentów spośród czterech propozycji: Lyotard, Deleuze, Vattimo, Marion. Jak łatwo się domyślić, omówienie niektórych z wymienionych kierunków będzie realizowane w trakcie dwóch kolejnych wykładów, natomiast poglądy innych filozofów zostaną przedstawione w trakcie jednego wykładu. Sylabus ćwiczeń - zob. podstrona grupy ćwiczeniowej |
Bibliography: |
(in Polish) 1/ Nietzsche - Z genealogii moralności, rozprawa druga. 2/ Dilthey - O istocie filozofii, s. 115-132, 142-175. 3/ Bergson - Intuicja filozoficzna, w: Bergson - Myśl, ruch, dusza i ciało. 4/ Freud - Kultura jako źródło cierpień, punkty I-IV. 5/ Husserl - Medytacje kartezjańskie, Wprowadzenie i Medytacja 1. 6/ Heidegger - Bycie i czas, s. 3-28 oraz Czas światoobrazu, w: Budować, mieszkać, myśleć. 7/ Jaspers - Rozum i egzystencja, wykład 1. 8/ Sartre - Byt i nicość, s. 24-30,115-129. 9/ Merleau-Ponty - Fenomenologia percepcji, s. 70-82, 223-264. 10/ Adorno - Dialektyka negatywna, s. 186-210. Horkheimer - Krytyka instrumentalnego rozumu, s. 37-80 (fragment: Środki i cele). 11/ Levinas - Całość i nieskończoność, s. 18-44. 12/ Ricoeur - Przyswojenie, w: Ricoeur - Język, tekst, interpretacja, s. 272-289. 13/ Foucault - Historia seksualności, t. 1, s. 74-92. 14/ Derrida - Kres człowieka, w: Derrida, Pismo filozofii, s. 151-187. 15/ Rorty - Przygodność, ironia i solidarność, rozdz. 4. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WYKŁAD Wiedza: - student zna (w języku polskim) podstawową terminologię współczesnej filozofii nieanalitycznej - zna myśl najważniejszych autorów z zakresu filozofii nieanalitycznej na podstawie samodzielnej lektury ich pism Umiejętności: - czyta i interpretuje tekst filozoficzny z zakresu filozofii nieanalitycznej - analizuje argumenty filozoficzne dotyczące zagadnień z zakresu filozofii nieanalitycznej, identyfikuje ich kluczowe założenia oraz wykrywa zależności pomiędzy ich tezami i założeniami Kompetencje społeczne: - jest otwarty na dyskusję i nowe propozycje rozwiązań problemów - potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role ĆWICZENIA Wiedza: - student posiada podstawową terminologię filozoficzną, zakres problemów oraz metodę badań charakterystyczną dla filozofii nieanalitycznej - potrafi, na podstawie lektury tekstów źródłowych, przedstawić podstawowe rysy teorii najważniejszych filozofów nieanalitycznych Umiejętności: - potrafi dokonać samodzielnej interpretacji tekstu filozoficznego - posiada umiejętność krytycznej analizy i rekonstrukcji argumentów, tez i hipotez badawczych zawartych w przerabianych lekturach oraz sformułować samodzielną opinię na ich temat Kompetencje społeczne: - potrafi pracować w grupie, formułować opinie i dzielić się nimi w sposób komunikatywny dla innych studentów - potrafi prowadzić dyskusję opartą o argumenty merytoryczne oraz jest zdolny do przyjęcia alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów oraz stawiania pytań badawczych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zdania egzaminu jest opanowanie materiału omawianego w trakcie zajęć wykładowych i zajęć ćwiczeniowych. Egzamin polega na sprawdzeniu umiejętności rekonstruowania poglądów kilku filozofów spośród listy filozofów omawianych w trakcie zajęć. Sprawdzana jest wiedza odnosząca się do przesłanek ich koncepcji, głównych pojęć ich myśli, metod, do jakich odwołują się ich propozycje i wzajemnych relacji pomiędzy poszczególnymi kierunkami i nurtami filozofii nieanalitycznej. Dla oceny 5 konieczna jest bardzo dobra znajomość poglądów poszczególnych filozofów, wraz z umiejętnością porównywania ich koncepcji i wskazywania na inspiracje ich poglądów. Dla oceny 4,5 niezbędna jest prawie pełna znajomość poglądów omawianych filozofów oraz prawie pełna znajomość relacji panujących pomiędzy ich poglądami i inspiracji ich filozofii. Dla oceny 4 niezbędna jest dobra znajomość poglądów filozofów znajdujących się w programie przedmiotu oraz części informacji na temat inspiracji ich poglądów i wzajemnych relacji pomiędzy poszczególnymi propozycjami. Dla oceny 3,5 niezbędna jest dobra znajomość poglądów omawianych filozofów. Dla oceny 3 niezbędna jest podstawowa znajomość poglądów filozofów znajdujących się w programie przedmiotu. |
Copyright by University of Warsaw.