EEG laboratory
General data
Course ID: | 3501-KOG-EEG1 |
Erasmus code / ISCED: |
13.2
|
Course title: | EEG laboratory |
Name in Polish: | Pracownia EEG |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Requirements: | Methods used to study brain functioning 3501-KOG-MBFM |
Prerequisites: | How does the Brain Work: From Neuron to Consciousness 3501-KOG-JDM |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student zna podstawy neurofizjologii, zasady przetwarzania informacji w mózgu. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The aim of the laboratory is to familiarize students with the basic methods of electrophysiological recording with a special focus on the application of electroencephalography (EEG, ERP) in psycho-cognitive research. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć studenci zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie rejestracji podstawowych parametrów pracy mózgu: EEG, potencjałów wywołanych (EP), potencjałów skorelowanych z bodźcem (ERP). Dodatkowo zapoznają się z metodą rejestracji aktywności mięśni (elektromiografia, EMG), także mimicznych, związanych z wyrażaniem emocji. Kurs umożliwi uczestnikom poznanie praktycznych aspektów działania tych podstawowych technik wykorzystywanych do monitorowania aktywności mózgu i układu nerwowego. Studenci zdobędą wiedzę na temat ich zalet i ograniczeń. Przekazana zostanie również podstawowa wiedza z zakresu projektowania badań psychofizjologicznych. W ramach zajęć studenci samodzielnie opracują parametry rejestracji dla zrealizowanie wylosowanego projektu badawczego. Tematy zajęć : 1. Prezentacja elektrod i czepków EEG. Wyznaczanie lokalizacji elektrod. 2. Wyznaczanie lokalizacji elektrod. Zakładanie elektrod i czepka EEG. Pomiar i korekta oporności elektrod. Pierwsza rejestracja EEG - rozróżnienie prawidłowego sygnału od zakłóceń (artefaktów). 3. Rejestracja EEG. Ustawienia parametrów wzmocnienia i filtrowania sygnału, ustawienia parametrów cyfrowania danych i zapisu plików. Artefakty. Obserwacja synchronizacji i desynchronizacji pasma alfa. Pierwszy protokół z ćwiczeń - protokół z rejestracji pasma alfa. 4. Rejestracja VEP. Zapis znaczników bodźców - z portu ADC, znacznik z wejścia cyfrowego DIGIN (event+). Uśrednianie danych według znacznika bodźca. Protokół z rejestracji (VEP). 5. Rejestracja AEP. Randomizacja interwałów między bodźcami. Znacznik z portu ADC, znacznik z wejścia DIGIN (event+). Uśrednianie danych według znacznika bodźca. Protokół z rejestracji AEP.. 6. Rejestracja EEG i EMG (potencjał ruchowy- dłoń/palec). Rejestracja EMG z mięśni mimicznych. Protokół z rejestracji EEG i EMG. 7 i 8. Różne sposoby generacji bodźców i zapisu markerów ERP, dioda LED, głośnik. Program do prowadzenia badań psychologicznych PsychoPy + port LPT, markery - wejście cyfrowe, wejście analogowe, fotodioda z monitora. 9. Procedura odd-ball, 2 bodźce, randomizacja interwałów, randomizacja (z wagą) kolejności bodźców - sequencer Spike2. Protokół z rejestracji 10. Próba stworzenia układu neurofeedback - SMR. Rejestracja EEG, analiza częstotliwościowa 'on-line'. Protokół z rejestracji. 11. Samodzielne rejestracje 1 - powtórzenie. Omówienie planów, konfiguracja sprzętu. 12. Samodzielne rejestracje 2 - protokół z zaplanowanych metod rejestracji. 13. Samodzielne rejestracje 3 - notatki z rejestracji 14. Samodzielne rejestracje 4 – zakończenie. Protokół finalny z przeprowadzonego projektu. 15. Kolokwium końcowe METODY DYDAKTYCZNE Zajęcia praktyczne w laboratorium EEG – pokaz i samodzielne wykonanie badań EEG. Każde zajęcia mogą (nie muszą) zaczynać się kartkówką z materiału z wykładu (Metody badania funkcjonującego mózgu) i/lub z wcześniejszych zajęć. |
Bibliography: |
(in Polish) Materiały podawane na wykładzie, podczas zajęć oraz na COME. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: student: - zna podstawy funkcjonalnej anatomii mózgu [K_W01, K_W08, K_W09] - ma podstawową wiedzę z zakresu elektrofizjologii; [K_W02, K_K04, K_W05, K_W06, K_W16, K_W17] - zna typowe elektrofizjologiczne korelaty funkcji kognitywnych [K_W01, K_W02, K_W16] - zna zasady rejestracji EEG, różne systemy lokalizacji elektrod EEG, reguły filtrowania i cyfrowania sygnałów biologicznych [K_W05, K_W06, K_W16, K_W21]; - zna podstawowe metody analizy sygnału EEG [K_W05, K_W06, K_W16, K_W21]; Nabyte umijętności: student: - umie przeprowadzić rejestrację EEG [K_U01, K_K02, K_U04, K_U16]; - umie przygotować i przeprowadzić badanie potencjałów wywołanych [K_U02, K_U04, K_U16]; - umie zaplanować proste eksperymenty badawcze [K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U07, K_U09, K_U10, K_U11]; - umie zaplanować i przeprowadzić analizę sygnału EEG [K_U01, K_U02, K_U04, K_U16 - umie opracować i zaprezentować wyniki swoich badań [K_U20, K_U21, K_U22] Nabyte kompetencje społeczne: student: - umie współpracować w zespole badawczym [K_K03, K_K04, K_K10] - potrafi prezentować wyniki badań naukowych [K_K07, K_K08, K_K09], - potrafi zrozumiale przedstawić tło badań oraz przeprowadzić dyskusję wyników [K_K02, K_K05] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia zajęć jest: 1 Obecność na zajęciach – (dopuszczalne są maksymalnie 2 nieobecności w semestrze); 2 Napisanie kartkówek i mini-testów na zajęciach; 3 Terminowe wykonanie projektu oraz oddanie raportu najpóźniej na ostatnich zajęciach; 4 Zaliczenie kolokwium końcowego w obu semestrach. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie co najmniej 60% punktów. Na ocenę końcową składać się będą: 1 Ocena z kolokwium (60%). 2 Ocena za zaplanowanie i wykonania projektu oraz przygotowania raportu (30%). 3 Oceny z kartkówek, aktywność na zajęciach (10%). |
Copyright by University of Warsaw.