Methods used to study brain functioning
General data
Course ID: | 3501-KOG-MBFM |
Erasmus code / ISCED: |
13.1
|
Course title: | Methods used to study brain functioning |
Name in Polish: | Metody badania funkcjonującego mózgu |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | How does the Brain Work: From Neuron to Consciousness 3501-KOG-JDM |
Prerequisites (description): | (in Polish) Studenci znają podstawy neurofizjologii i zasady przetwarzania informacji w mózgu. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
Lectures will present the methodology used in neurocognitive and neurobiology laboratories to monitor brain activity (at cellular and systemic levels) and link it with behavior and psychological states. Pros and cons of the methods will be highlighted and illustrated with their application examples. First lectures will focus on detailed description of electrophysiological basis and technical details of electroencephalography (EEG, ERP) and elektromiography (EMG). Next, noninvasive methods will be described, typically used in neuroimaging of brain cognitive functions. Final lectures will describe invasive methods, allowing the study of cellular and network mechanisms of neuronal functions and cutting edge technologies of genetic engineering allowing to precisely target and modify neuronal activity. |
Full description: |
(in Polish) różnych metod badania aktywności neuronalnej (od poziomu systemowego do komórkowego) i jej korelacji z zachowaniem i stanami psychofizjologicznym. Przedstawione zostają zalety i wady metod, oraz przykłady ich zastosowanie z kontekście różnych pytań badawczych. Tematyka wykładów (nie pokrywa się dokładnie z numeracją wykładów) Wykłady 1-5: wykłady obowiązkowe dla osób uczęszczających na ćwiczenia EEG: Przypomnienie z podstaw neurofizjologii - neuron, akson, dendryty synapsy. Podstawy elektrofizjologii; błona, potencjał równowagi, potencjał błonowy, pot. spoczynkowy; potencjały postsynaptyczne / czynnościowe; potencjały błonowe – sumowanie sygnału zależne od elektrod – pochodzenie sygnału EEG, główne pasma częstotliwości w EEG. Podstawy neuroanatomii ważne dla lokalizacji i nazewnictwa elektrod EEG – systemy elektrod 10-10, 10-20, system geodesic (EGI); typy elekotrod. Podstawy techniczne rejestracji sygnałów biologicznych (w tym EEG - ogólniei parametry laboratorium EEG w CENT): wzmacniacz różnicowy – elektroda referencyjna, montarz; filtry górnoprzepustowy i dolnoprzepustowy, filtr ‘notch’, wzmocnienie ver czułość; sygnał analogowy ver cyfrowy – próbkowanie sygnału, zasada Nyquista. Wyzwalanie bodźców, sposób generacji i zapisu, znaczniki zdarzeń - trigery, markery; przykładowe procedury. Potencjały wywołane (EP) i potencjały związane ze zdarzeniami (ERP), terminologia, typowe fale i składowe egzogenne i endogenne; uśrednianie; techniczne parametry rejestracji EP i ERP. Inne nieinwazyjne metody elektrofizjologiczne - podstawy, zastosowanie w badaniach neuropoznawczych: MEG, EMG, EOG, GSR, EKG. Podstawowe założenia neurofeedbacku. Wykłady 6-7 Anatomia funkcjonalna ~ lokalizacja aktywności / funkcji w mózgu. Przełomowe przypadki kliniczne. Nieinwazyjne badanie struktury mózgu RTG, CT, spectroskopia CT, obrazowanie rezonansu magnetycznego (MRI). Obrazowanie i lokalizacja aktywności - metody bezpośrednie versus pośrednie - metaboliczne: sprzężenie nerwowo-naczyniowe, reakcja hemodynamiczna. Obrazowanie utlenowania hemoglobiny, fMRI (BOLD). fMRI versus EEG. Inne nieinwazyjne metody metaboliczne: NIRS; obrazowanie zużycia glukozy - PET. Obrazowanie biochemii i farmakologii mózgu - spectroskopia MRI, PET. Wykłady 8-10. Metody inwazyjne bezpośrednie - elektrofizjologia, rejestracje wewnątrz i zewnątrzkomórkowe. Iglice, potencjały zbiorcze (LFP, ECoG). Badanie odpowiedzi na bodźce: pola recepcyjne, reprezentacje korowe. Obrazowanie optyczne zmian napięcia błon komórkowych. Inwazyjne badanie anatomii - histologia, mikroskopia, barwniki fluorescencyjne, Nowoczesne metody mikroskopii - obserwacje aktywności żywych neuronów. Wykłady 11-12. Metody modyfikacji aktywności mózgu. Lezje, hamowanie i pobudzanie aktywności (farmakologia, chłodzenie, stymulacje elektryczne i polem magnetycznym). Badanie połączeń metody anatomiczne, histologiczne, funkcjonalne. Metody modyfikacji budowy i funkcji – biologia komórkowa i molekularna, optogenetyka. Wykłady 13-15 Zastosowanie różnych metod w badaniach, przykłady: plastyczność, pamięć, uczenie, funkcjonalne stany mózgu: sen, czuwanie, czujność, DMN, uwaga, świadomość, TOM, DMN. |
Bibliography: |
(in Polish) Uczęszczanie na wykłady - nie ma książki obejmującej cały materiał wykładowy; Polecane materiały i/lub źródła zamieszczane na COME. Kosmos t. 46, No 3 (1997) Zobaczyć myśl. Badania czynności mózgu, A. Wróbel i S. Kasicki (red.) Longstaff A. Neurobiologia. Krótkie wykłady. PWN, 2002. Martin G.N. Neuropsychologia., PZWL, 2001 Ramachandran V. Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. WUW, 2012 |
Learning outcomes: |
(in Polish) nabyta wiedza po zajęciach student zna teoretyczne podstawy i rozumie założenia bezpośrednich (np. EEG) i pośrednich (np. PET, fMRI) metod neuroobrazowania mózgu oraz metody EMG [K_W04, K_W05, K_W06, K_W08] nabyte umiejętności po zajęciach student potrafi ze zrozumieniem czytać literaturę dot. badań mózgu, może przystąpić do ćwiczeń laboratoryjnych [K_U01, K_U10, K_U16] nabyte kompetencje społeczne umiejętność uważnego słuchania innych oraz jasnego, zrozumiałego dla innych przekazywania wiedzy [K_K02, K_K07] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie w formie pisemnego egzaminu testowego z wyborem, ze zrozumienia słów kluczowych. Słowa te jak również materiał wykładowy znajdują się na stronie COME. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Copyright by University of Warsaw.