University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of Psychological Research

General data

Course ID: 3501-KOG-MBP
Erasmus code / ISCED: 14.401 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Methodology of Psychological Research
Name in Polish: Metodologia badań psychologicznych
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

Interest in psychological research

Mode:

Classroom

Short description:

The lecture is an introduction to the methodology of psychological research, with an emphasis on the methodology of experimental psychology. It also discusses some problems of general methodology and philosophy of science as well as ethical issues related to the study of human and animal behavior.

Full description: (in Polish)

Zakres zagadnień

Od 2018/2019

Wykład wprowadza w problematykę metodologii badań psychologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań prowadzonych w nurcie psychologii eksperymentalnej.

Omawiane są także elementy metodologii ogólnej i filozofii nauki a także podstawowe zagadnienia etyczne związane z badaniem zachowania człowieka i zwierząt.

Lista głównych zagadnień poruszanych podczas wykładu:

1.Podstawy filozofii nauki – problem demarkacji, problem indukcji, konfirmacja i falsyfikacja hipotez

2.Specyfika psychologii jako nauki empirycznej, podstawowe zagadnienia i pojęcia z zakresu historii myśli psychologicznej, główne nurty psychologii współczesnej, status pojęć psychologicznych, charakterystyczne problemy, wyzwania i ograniczenia metodologiczne, porównanie podejścia korelacyjnego i eksperymentalnego do badań psychologicznych.

3.Główne zasady i ograniczenia etyczne związane z badaniem zachowań ludzi i zwierząt,

4.Dokładne omówienie poszczególnych etapów planowania i prowadzenia badań empirycznych w zakresie psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem badań eksperymentalnych. Pytania i hipotezy badawcze, rodzaj zmiennych w badaniu, operacjonalizacja i związane z nią problemy, pomiar, narzędzia i skale pomiarowe, rodzaje planów badawczych, trafność i rzetelność badania eksperymentalnego.

5.Podstawy analizy wyników badań

2016/2017, 2017/2018

1. Podstawy filozofii nauki

1.1. Definicja nauki, problem demarkacji,

1.2. Status teorii i pojęć naukowych,

1.3. Najważniejsze nurty filozofii nauki ;

2. Psychologia jako nauka

3. Pojęcia i ich definiowanie:

3.1. Definicje: rodzaje definicji i warunki poprawności definicji;

3.2. Terminy obserwacyjne i teoretyczne - problem empirycznej bazy nauki;

3.3. Definicje operacyjne; wskaźniki i ich rodzaje; wskaźnik a definicja operacyjna.

4. Zdania i ich uzasadnianie

4.1. Systemy aksjomatyczne w naukach formalnych;

4.2. Funkcje teorii w naukach empirycznych: opis, predykcja przewidywanie i wyjaśnianie;

4.3. Rodzaje wyjaśnień naukowych;

4.4. Prawa naukowe;

4.5. Uzasadnianie zdań obserwacyjnych a uzasadnianie zdań teoretycznych;

4.6. Podejście indukcyjne, hipotetyczno-dedukcyjne i abdukcyjne.

5. Pomiar

5.1. Izomorfizm relacji i definicja pomiaru, rodzaje pomiaru;

5.2. Skala pomiarowa, operacje na mierzonych obiektach a poziom pomiaru;

5.3. Rodzaje skal pomiarowych i ich właściwości;

6. Problemy, hipotezy, zmienne, testowanie hipotez

6.1. Problemy i hipotezy badawcze;

6.2. Zmienne i ich rodzaje,

6.3. Operacjonalizacja zmiennych

6.4. Podstawy indukcji statystycznej, testowanie hipotez statystycznych:

6.5. Hipoteza zerowa i alternatywna;

6.6. Rozkład prawdopodobieństwa zdarzeń losowych a błąd alfa;

6.7. Etapy testowania hipotez statystycznych.

7. Planowanie badań jako problem kontroli wariancji

7.1. Rodzaje planów badawczych;

7.2. Plan eksperymentalny i warunki jego poprawności;

7.3. Trafność wewnętrzna i zewnętrzna eksperymentu;

7.4. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających;

7.5. Elementy analizy wariancji;

7.6. Wariancja kontrolowana i niekontrolowana, warunki efektywnej manipulacji eksperymentalnej.

8. Plany eksperymentalne i quasi-eksperymentalne

8.1. Plany jednoczynnikowe: dwugrupowe i wielogrupowe;

8.2. Wielokrotne porównania między średnimi: kontrasty a priori i a posteriori; siła efektu;

8.3. Plany wieloczynnikowe: interakcja, efekty główne i efekty proste;

8.4. Plany z powtarzanymi pomiarami, kwadrat łaciński;

8.5. Plany w blokach kompletnie zrandomizowanych;

8.6. Typowe schematy quasi-eksperymentalne.

9. Etyczne aspekty prowadzenia badań psychologicznych

2013/2014, 2014/2015, 2015/2016

1. Poznanie naukowe jako przedmiot analizy: podział nauk; nauki o nauce; metodologia nauk;

2. Pojęcia i ich definiowanie:

2.1. Kategorie syntaktyczne wyrażeń;

2.2. Elementy teorii nazw;

2.3. Definicje: rodzaje definicji i warunki poprawności definicji;

2.4. Terminy obserwacyjne i teoretyczne - problem empirycznej bazy nauki;

2.5. Definicje operacyjne; wskaźniki i ich rodzaje; wskaźnik a definicja operacyjna.

3. Zdania i ich uzasadnianie

3.1. Systemy aksjomatyczne w naukach formalnych;

3.2. Funkcje teorii w naukach empirycznych: opis, predykcja przewidywanie i wyjaśnianie;

3.3. Rodzaje wyjaśnień naukowych;

3.4. Prawa naukowe;

3.5. Uzasadnianie zdań obserwacyjnych a uzasadnianie zdań teoretycznych;

3.6. Podejście indukcyjne, hipotetyczno-dedukcyjne i abdukcyjne.

4. Kontrowersje wokół statusu teorii naukowych

4.1. Falsyfikacjonizm (stanowisko Poppera);

4.2. Paradygmaty i rewolucje naukowe (stanowisko Kuhna);

4.3. Teoria jako program badawczy (podejście Lakatosa);

4.4. Instrumentalizm – realizm;

4.5.. Anarchizm metodologiczny Paula Feyerabenda;

4.6. Filozofia nauk biologicznych w ujęciu Ernsta Mayra.

5. Pomiar

5.1. Elementy teorii relacji (tylko dla informacji, nie wchodzi w skład wykładu i egzaminu);

5.2. Izomorfizm relacji i definicja pomiaru, rodzaje pomiaru;

5.3. Skala pomiarowa, operacje na mierzonych obiektach a poziom pomiaru;

5.4. Rodzaje skal pomiarowych w/g Stevensa i ich właściwości;

5.5. Rodzaj skali a dopuszczalne transformacje wartości liczbowych;

5.6. Rodzaj skali a wybór statystyk.

6. Problemy, hipotezy, zmienne, testowanie hipotez

6.1. Problemy i hipotezy badawcze;

6.2. Zmienne i ich rodzaje, operacjonalizacja zmiennych, dobór próby;

6.3. Podstawy indukcji statystycznej, testowanie hipotez statystycznych:

6.4. Hipoteza zerowa i alternatywna;

6.5. Rozkład prawdopodobieństwa zdarzeń losowych a błąd alfa;

6.6. Etapy testowania hipotez statystycznych.

7. Planowanie badań jako problem kontroli wariancji

7.1. Rodzaje planów badawczych;

7.2. Plan eksperymentalny i warunki jego poprawności; trafność eksperymentu;

7.3. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających;

7.4. Elementy analizy wariancji;

7.5. Wariancja kontrolowana i niekontrolowana, warunki efektywnej manipulacji eksperymentalnej.

8. Plany eksperymentalne i quasi-eksperymentalne

8.1. Plany jednoczynnikowe: dwugrupowe i wielogrupowe;

8.2. Wielokrotne porównania między średnimi: kontrasty a priori i a posteriori; siła efektu;

8.3. Plany wieloczynnikowe: interakcja, efekty główne i efekty proste;

8.4. Plany z powtarzanymi pomiarami, kwadrat łaciński;

8.5. Plany w blokach kompletnie zrandomizowanych;

8.6. Analiza kowariancji;

8.7. Typowe schematy quasi-eksperymentalne.

9. Podstawowe schematy analizy danych w badaniach ex-post facto:

9.1. Badania eksperymentalne a badania ex post facto;

9.2. Zależności statystyczne a zależności przyczynowe;

9.3. Porównania międzygrupowe;

9.4. Korelacja i regresja; analiza regresji jako narzędzie przewidywania;

9.5. Regresja wielokrotna; analiza dyskryminacyjna; analiza czynnikowa;

9.6. Modele przyczynowe w badaniach nie-eksperymentalnych – analiza ścieżkowa;

9.7. Podejście eksperymentalne a podejście korelacyjne.

Bibliography: (in Polish)

Od 2018/2019

(1) Brzeziński, J. (2000). „Metodologia badań naukowych i diagnostycznych” (rozdz. 9-10, t.1, ss. 333-389). W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

(2) Hornowska E., Kowalik St., Matczak A., Nowak A., Paluchowski W., Stasiakiewicz M., Zawadzki B. (2000), „Podstawowe metody badawcze” (rozdz. 12, t. 1, ss 437-522), W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

(3) Brzeziński J., (2000), „Problemy etyczne badań naukowych i diagnostycznych”, (rozdz. 13, t. 1, ss. 523-537) W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

(4) Chalmers, (1993) Czym jest to, co zwiemy nauką, Wydawnictwo Siedmioróg

(5) Shaughnessy J., Zechmeister J., (2002) Metody badawcze w psychologii, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

2013/2014 - 2017/2018

(1) Brzeziński, J. (2000). Metodologia badań naukowych i diagnostycznych (rozdz. 9-10, t.1, ss. 333-389). W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

(2) Ziembiński, Z. (1999). Logika praktyczna (wyd. XXII) (rozdz. II, IV, VI-VIII, ss. 26-37, 44-55, 63-101). Warszawa: PWN.

(3) Kuhn, T. S. (2001). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Fundacja Aletheia.

(4) Popper, K. R. (2002). Logika odkrycia naukowego( część. I, ss. 29-51) . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Learning outcomes: (in Polish)

Kurs ma dostarczyć wiedzy na temat formułowania problemów badawczych, pomiaru zmiennych oraz metod planowania badań i analizy wyników w badaniach psychologicznych. W szczególności student powinien:

1. Zdobyć podstawową wiedzę z zakresu filozofii nauk empirycznych i filozofii psychologii, rozumie specyfikę wiedzy naukowej i specyfikę badań psychologicznych (K_W08, K_K17)

2. Posiąść podstawową wiedzę i umiejętności definiowania i operacjonalizacji pojęć psychologicznych (K_W12, K_U03)

3. Znać logiczne podstawy wyjaśniania faktów i uzasadniania twierdzeń w naukach empirycznych (K_W09. K_W12, K_U01)

4. Znać podstawy pomiaru psychologicznego oraz własności skal pomiarowych (K_W13, K_W14, )

5. Posiadać wiedzę w zakresie definiowania problemów badawczych, planowania badań i analizy ich wyników oraz potrafić wskazać typowe błędy popełniane w planowaniu badań (K_W09, K_U03)

6. Znać zalety i ograniczenia podstawowych planów badawczych: eksperymentalnych, quasi-eksperymentalnych i ex-post facto (K_W10, K_W11)

7. Znać zasady etyczne obowiązujące w badaniach psychologicznych i rozumieć ich znaczenie społeczne (K_K03)

Nabyta wiedza:

- wie, na czym polega specyfika psychologii jako nauki empirycznej [K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W18, K_W19, K_W20, K_U19]

- wie, czym różni się psychologia od psychologicznej wiedzy potocznej [K_W02, K_W21]

Nabyte umiejętności:

- potrafi odnieść pojęcia filozofii nauki do wiedzy psychologicznej [K_W02, K_U10, K_U18]

- formułuje prawidłowe definicje teoretyczne i operacyjne, wykazuje błędy w definicjach [K_U01, K_U04, K_U10]

- potrafi zaprojektować wskaźniki pojęć psychologicznych [K_U02, K_U03, K_U04]

- Potrafi wskazać błędy w planach eksperymentalnych i sposoby ich uniknięcia [K_U04]

Nabyte kompetencje społeczne:

- Potrafi krytycznie ocenić publikacje empiryczne i teoretyczne [K_K02]

- Potrafi ocenić zakres stosowalności zdobytej wiedzy teoretycznej i wyników badań [K_K02]

- zna i stosuje zasady etyczne w badaniach naukowych [K_K06]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Od 2018/2019

Egzamin z pytaniami testowymi i otwartymi, próg zaliczenia 60% punktów.

2016/2017, 2017/2018

Efekty uczenia się będą kontrolowane za pomocą egzaminu, obejmującego wiedzę z zakresu wykładu .Oceniana będzie zarówno wiedza, jak i umiejętność jej zastosowania w praktycznych przykładach.

2013/2014, 2014/2015, 2015/2016

Efekty uczenia się będą kontrolowane za pomocą egzaminu testowego, obejmującego wiedzę z zakresu wykładów oraz lektur obowiązkowych. Oceniana będzie zarówno wiedza, jak i umiejętność jej zastosowania w praktycznych przykładach.

Practical placement: (in Polish)

Nie przewiduje się praktyk

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)