Statistics I - statistical methods in social sciences
General data
Course ID: | 3501-KOG-S1MSNS2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Statistics I - statistical methods in social sciences |
Name in Polish: | Statystyka I - metody statystyczne w naukach społecznych |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot mający na celu poszerzenie wiedzy z zakresu metod statystycznych w naukach społecznych ponad poziom możliwy do osiągnięcia po ukończeniu obecnego obligatoryjnego kursu statystyki na I roku. Stanowi zarazem dobre przygotowanie do dalszego studiowania metod statystycznych użytecznych w badaniach społecznych w szczególności do kursu Statystyka II - modele liniowe. Wiedza i umiejętności oferowane w ramach kursu są niezbędnym uzupełnieniem warsztatu badacza społecznego-empiryka. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot mający na celu poszerzenie wiedzy z zakresu metod statystycznych w naukach społecznych ponad poziom możliwy do osiągnięcia po ukończeniu obecnego obligatoryjnego kursu statystyki na I roku. Stanowi zarazem dobre przygotowanie do dalszego studiowania metod statystycznych użytecznych w badaniach społecznych w szczególności do kursu Statystyka II - modele liniowe. Wiedza i umiejętności oferowane w ramach kursu są niezbędnym uzupełnieniem warsztatu badacza społecznego-empiryka. Centralnym pojęciem wykorzystywanym podczas kursu będą modele bazujące na metodzie najmniejszych kwadratów oraz zagadnienia wnioskowania statystycznego. Ponadto podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z regresją wielokrotną i badaniem zależności statystycznej oraz różnorodne użyteczne warianty regresji wielokrotnej (interakcje, regresja przedziałami liniowa). Zajęcia dotyczące regresji wielokrotnej zostaną poprzedzone przedstawieniem zagadnień związanych z agregacją parametrów statystycznych oraz zastosowaniom twierdzeń agregacyjnych i dekompozycyjnych. Przedstawione zostaną również podstawy estymacji. Zajęcia teoretyczne będą uzupełniały zajęcia warsztatowe w pracowni komputerowej. Zajęcia będą odbywały się w stałej współpracy z prowadzącymi kurs Statystyka II, dr Markiem Styczniem i dr hab. Mikołajem Jasińskim. Ułatwi to dopasowanie szczegółowych efektów kształcenia w ramach kursu podstawowego ze statystyki do potrzeb kursu Statystyka II. Kurs obejmuje następujące zagadnienia: - Agregacja parametrów statystycznych. - Regresja jako ogólny model opisu zależności statystycznej. - Ogólna postać miernika zależności statystycznej. - Regresja wielokrotna liniowa jako model opisu zależności między wieloma zmiennymi o koncepcja modelu regresji wielokrotnej jako prosty przykład modelu statystycznego, o wybrane zastosowania, interpretacje, m.in. współczynnik korelacji cząstkowej. - Zmienne 0-1 w regresji wielokrotnej jako zmienne niezależne (dummy). - Interakcje w regresji liniowej. - Regresja przedziałami liniowa. - Podstawy estymacji parametrów populacyjnych oraz weryfikacji hipotez. |
Bibliography: |
(in Polish) Lissowski G., Haman J., Jasiński M. 2008 lub późniejszy, Podstawy statystyki dla socjologów. WN Scholar |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student Wiedza: - zna założenia poznanych modeli statystycznych [K_W02, K_W04, K_W05, K_W09] - zna ograniczenia poznanych modeli statystycznych [K_W02, K_W04, K_W05, K_W09] - Wie, jakie dobrać metody badawcze z zakresu analizy statystycznej w celu rozwiązania prostych problemów badawczych (K_W15) - Rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej z wykorzystaniem metod statystycznych (K_W16) - Zna zastosowania i ograniczenia metod statystycznych, w zakresie niezbędnym do zaplanowania prostego ilościowego badania empirycznego, oraz do rejestrowania i obserwacji zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny (K_W17) (K_U01) - Posiada podstawową, stosowalną w praktyce wiedzę na temat opisu i wnioskowania statystycznego (K_W18) Umiejętności - Umie odróżniać teorię dotyczącą rzeczywistości społecznej od modelu statystycznego [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10]. - Umie odróżniać konsekwencje przyjętych założeń od stwierdzonych empirycznie faktów [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10]. - Umie dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze z zakresu metod statystycznych, w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego (K_U11) - Umie zinterpretować proste zjawiska społeczne przy użyciu podstawowych metod statystycznych (K_U13) - Umie gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych (K_K04) - Umie dokonać krytycznej analizy źródeł w zakresie poprawności stosowania w nich analiz statystycznych (K_K06) Kompetencje społeczne - Ma świadomość odpowiedzialności badacza za wypowiadane interpretacje rzeczywistości [K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10] - Potrafi wykorzystać poznane modele do symulacji rzeczywistości społecznej oraz do jej badania [K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10] - Umie pracować w grupie [K_K03] - Umie w jasny i precyzyjny sposób przedstawić innym abstrakcyjny problem [K_K09, K_K12] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność na zajęciach Zaliczenie wejściówek. Wykonanie prac domowych. Pisemne zaliczenie. Liczba dopuszczalnych nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Copyright by University of Warsaw.