Experimental Semantics - theoretical module
General data
Course ID: | 3501-KOG-SE-MT |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Experimental Semantics - theoretical module |
Name in Polish: | Semantyka eksperymentalna - moduł teoretyczny |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zaliczenie podczas studiów kursu dotyczącego przynajmniej jednego z przedmiotów: - językoznawstwo ogólne - psycholingwistyka - semiotyka logiczna - filozofia języka |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The course of experimental semantics aims to teach a wide range of modern empirical techniques and tools used in testing semantic hypotheses. The theoretical part of the course will consist of a mini-lectures, paper presentations, and discussion, based on text reading; we will discuss selected issues illustrating the significant contribution of experimental methods to current semantic research. |
Full description: |
(in Polish) OD 2020/2021 Blok specjalizacyjny poświęcony semantyce eksperymentalnej ma umożliwić naukę szerokiego wachlarza nowoczesnych empirycznych narzędzi i technik wykorzystywanych w testowaniu hipotez semantycznych. Część teoretyczna bloku poświęcona zostanie omówieniu wybranych zagadnień ilustrujących wkład metod eksperymentalnych w rozwój badań semantycznych oraz różnych wyzwań, z jakimi musi się mierzyć semantyka eksperymentalna (np. trudność oddzielenia znaczenia dosłownego od wnioskowań pragmatycznych i niekonwencjonalnych aspektów znaczenia). Skupimy się na wykorzystywanych w badaniach metodach kwestionariuszowych i psycholingwistycznych. Program zajęć rozpoczyna się od ogólnego wprowadzenia do semantyki eksperymentalnej (jej zagadnienia, metody, wyzwania). Następnie przechodzimy do analizy wybranych przypadków zastosowania metody eksperymentalnej w ramach badań nad konkretnymi zagadnieniami współczesnej semantyki. Omówimy, przykładowo, nazwy własne, problem odniesienia przedmiotowego, deskrypcje, znaczenie kwantyfikacji w języku, zjawisko presupozycji, semantykę okresów warunkowych. Szczególny nacisk położony zostanie na zagadnienia semantyczne istotne z punktu widzenia filozofii języka. DO 2019/2020 Blok specjalizacyjny poświęcony semantyce eksperymentalnej ma umożliwić naukę szerokiego wachlarza nowoczesnych empirycznych narzędzi i technik wykorzystywanych w testowaniu hipotez semantycznych. Część teoretyczna bloku poświęcona zostanie omówieniu wybranych zagadnień ilustrujących wkład metod eksperymentalnych w rozwój badań semantycznych oraz szczególny rodzaj wyzwań, z jakimi musi się mierzyć semantyka eksperymentalna (np. trudność oddzielenia znaczenia dosłownego od wnioskowań pragmatycznych i niekonwencjonalnych aspektów znaczenia). Skupimy się na wykorzystywanych w badaniach metodach kwestionariuszowych i psycholingwistycznych. Blok teoretyczny składać się będzie z ogólnego wprowadzenia do semantyki eksperymentalnej (jej zagadnienia, metody, wyzwania) oraz analizy wybranych przypadków zastosowania metody eksperymentalnej w ramach badań konkretnych zagadnień współczesnej semantyki. Do tych zagadnień należą między innymi: problem odniesienia przedmiotowego i nazwy własne, stopniowalność predykatów i nieostrość, liczebniki, kwantyfikacja, presupozycje, zdania warunkowe. Szczególny nacisk położony zostanie na zagadnienia semantyczne istotne z punktu widzenia filozofii języka. |
Bibliography: |
(in Polish) OD 2020/2021 (Poniższa lista lektur może ulec nieznacznej modyfikacji) Krifka, M. (2011). “Varieties of semantic evidence”. In Claudia Maienborn, Klaus von Heusinger & Paul Portner (eds.), An International Handbook of Natural Language and Meaning, 242–268. Berlin: Mouton de Gruyter. Machery, E., Mallon, R., Nichols, S., and Stich, S. P. (2004). “Semantics, cross-cultural style.” Cognition 92: B1–12. Machery, E., Sytsma, J., & Deutsch, M. (2015). “Speaker’s reference and cross-cultural semantics”. In A. Bianchi (ed.), On Reference, 62–76. Oxford, UK: Oxford University Press. Devitt, M., Porot, N. (2018). “The reference of proper names: testing usage and intuitions”. Cognitive Science 42, 1552–1585. Abrusán, M., & Szendrői, K. (2013). “Experimenting with the king of France — topics, verifiability and definite descriptions”. Semantics and Pragmatics 6(10), 1–43. Schwarz, F. (2016). “False but slow: Rejecting statements with non-referring definites”. Journal of Semantics 33(1), 177-214. Gordon, P. C., Grosz, B. J., Gilliom, L.A., (1993), “Pronouns, names, and the centering of attention in discourse”, Cognitive Science 17, 311-347. Rostworowski, W., Pietrulewicz, N., (2019) “Are descriptions really descriptive? An experimental study on misdescription and reference ”, Review of Philosophy and Psychology, 10 (3), 609-630. Krzyżanowska, K., Collins, P., U. Hahn (2017). “Between a conditional’s antecedent and its consequent: discourse coherence vs. probabilistic relevance”. Cognition 164, 199–205. Bott, O., & Radó, J. (2007). “Quantifying quantifier scope: a cross-methodological comparison”. In S. Featherston, W. Sternefeld (eds.), Roots — Linguistics in Search of Its Evidential Base, 53–74. Chemla, E. & Bott, L. (2013). “Processing presuppositions: dynamic semantics vs pragmatic enrichment”. Language and Cognitive Processes 38(3): 241–260. DO 2019/2020 Abrusán, M., & Szendroi, K. (2013). Experimenting with the King of France--Topics, verifiability and definite descriptions. Semantics and Pragmatics, 6(10), 1-43. Bott, O., & Radó, J. (2007). Quantifying quantifier scope: a cross-methodological comparison. Roots — Linguistics in Search of Its Evidential Base, 96, 53-74. Hackl, M. (2009). On the grammar and processing of proportional quantifiers: most versus more than half. Natural Language Semantics, 17(1), 63-98. Kennedy, C., & McNally, L. (2005). Scale structure, degree modification, and the semantics of gradable predicates. Language, 345-381. Krifka, M. (2011). Varieties of semantic evidence. In Claudia Maienborn, Klaus von Heusinger & Paul Portner (eds.), An International Handbook of Natural Language and Meaning, 242–268. Berlin: Mouton de Gruyter. Krzyżanowska, K., Collins, P., U. Hahn (2017). Between a Conditional’s Antecedent and its Consequent: Discourse Coherence vs. Probabilistic Relevance. Cognition 164, 199-205. Rostworowski, W., Pietrulewicz, N., (2018). Are Descriptions Really Descriptive? An Experimental Study on Misdescription and Reference. To appear in Review of Philosophy and Psychology. Schwarz, F. (2014). Introduction: Aspects of Meaning in Context – Theoretical Issues and Experimental Perspectives. In Florian Schwarz (ed.), Experimental Perspectives on Presuppositions, Studies in Theoretical Psycholinguistics. Berlin: Springer. Schwarz, F. (2013). False but slow: Rejecting statements with non-referring definites. Manuscript, University of Pennsylvania. Frazier, L., Clifton, C., & Stolterfoht, B. (2008). Scale structure: Processing minimum standard and maximum standard scalar adjectives. Cognition, 106(1), 299-324. |
Learning outcomes: |
Knowledge: Students - know the basic concepts in semantics conceived as a discipline of linguistics, psycholinguistics and philosophy of language - are familiar with the current state of knowledge in the field of experimental semantics and its selected issues, - are aware of the challenges and the limitations of the experimental methods in semantics. Scientific skills: Students - are able to plan and implement an experimental study on a certain semantic issue, in cooperation with other students, - know how to apply selected experimental methods to test semantic hypotheses, - know how to analyze the results of an experimental study. Social skills: Students - are able to prepare a work plan for the team, as well as for the individuals involved in specific tasks, - understand their role in a team, can communicate with others, express their own position and understand the positions of others, - can evaluate their own and others work and provide feedback. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) OD 2020/2021 Studenci są zobligowani do regularnego uczestnictwa w zajęciach i czytania tekstów z listy lektur. Kluczowymi elementami zaliczenia są: (1) przedstawienie referatu opisującego dany eksperyment oraz jego tło teoretyczne na podstawie wskazanego(ych) tekstu(ów), (2) stworzenie projektu własnego badania eksperymentalnego (w formie pisemnej) indywidualnie lub w mini-grupach. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny za referat i projekt. Ocena końcowa jest wyliczania na podstawie tych dwóch ocen w proporcji: 40% referat, 60% projekt. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 DO 2019/2020 Warunkiem zaliczenia zajęć jest pomyślne przedstawienie referatu omawiającego wybrane zagadnienie związane z tematyką kursu (temat uzgodniony wcześniej z prowadzącym) |
Copyright by University of Warsaw.