University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Experimental Semantics - theoretical module

General data

Course ID: 3501-KOG-SE-MT
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Experimental Semantics - theoretical module
Name in Polish: Semantyka eksperymentalna - moduł teoretyczny
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zaliczenie podczas studiów kursu dotyczącego przynajmniej jednego z przedmiotów:

- językoznawstwo ogólne

- psycholingwistyka

- semiotyka logiczna

- filozofia języka


Mode:

Classroom

Short description:

The course of experimental semantics aims to teach a wide range of modern empirical techniques and tools used in testing semantic hypotheses. The theoretical part of the course will consist of a mini-lectures, paper presentations, and discussion, based on text reading; we will discuss selected issues illustrating the significant contribution of experimental methods to current semantic research.

Full description: (in Polish)

OD 2020/2021

Blok specjalizacyjny poświęcony semantyce eksperymentalnej ma umożliwić naukę szerokiego wachlarza nowoczesnych empirycznych narzędzi i technik wykorzystywanych w testowaniu hipotez semantycznych. Część teoretyczna bloku poświęcona zostanie omówieniu wybranych zagadnień ilustrujących wkład metod eksperymentalnych w rozwój badań semantycznych oraz różnych wyzwań, z jakimi musi się mierzyć semantyka eksperymentalna (np. trudność oddzielenia znaczenia dosłownego od wnioskowań pragmatycznych i niekonwencjonalnych aspektów znaczenia). Skupimy się na wykorzystywanych w badaniach metodach kwestionariuszowych i psycholingwistycznych.

Program zajęć rozpoczyna się od ogólnego wprowadzenia do semantyki eksperymentalnej (jej zagadnienia, metody, wyzwania). Następnie przechodzimy do analizy wybranych przypadków zastosowania metody eksperymentalnej w ramach badań nad konkretnymi zagadnieniami współczesnej semantyki. Omówimy, przykładowo, nazwy własne, problem odniesienia przedmiotowego, deskrypcje, znaczenie kwantyfikacji w języku, zjawisko presupozycji, semantykę okresów warunkowych. Szczególny nacisk położony zostanie na zagadnienia semantyczne istotne z punktu widzenia filozofii języka.

DO 2019/2020

Blok specjalizacyjny poświęcony semantyce eksperymentalnej ma umożliwić naukę szerokiego wachlarza nowoczesnych empirycznych narzędzi i technik wykorzystywanych w testowaniu hipotez semantycznych. Część teoretyczna bloku poświęcona zostanie omówieniu wybranych zagadnień ilustrujących wkład metod eksperymentalnych w rozwój badań semantycznych oraz szczególny rodzaj wyzwań, z jakimi musi się mierzyć semantyka eksperymentalna (np. trudność oddzielenia znaczenia dosłownego od wnioskowań pragmatycznych i niekonwencjonalnych aspektów znaczenia). Skupimy się na wykorzystywanych w badaniach metodach kwestionariuszowych i psycholingwistycznych.

Blok teoretyczny składać się będzie z ogólnego wprowadzenia do semantyki eksperymentalnej (jej zagadnienia, metody, wyzwania) oraz analizy wybranych przypadków zastosowania metody eksperymentalnej w ramach badań konkretnych zagadnień współczesnej semantyki. Do tych zagadnień należą między innymi: problem odniesienia przedmiotowego i nazwy własne, stopniowalność predykatów i nieostrość, liczebniki, kwantyfikacja, presupozycje, zdania warunkowe. Szczególny nacisk położony zostanie na zagadnienia semantyczne istotne z punktu widzenia filozofii języka.

Bibliography: (in Polish)

OD 2020/2021

(Poniższa lista lektur może ulec nieznacznej modyfikacji)

Krifka, M. (2011). “Varieties of semantic evidence”. In Claudia Maienborn, Klaus von Heusinger & Paul Portner (eds.), An International Handbook of Natural Language and Meaning, 242–268. Berlin: Mouton de Gruyter.

Machery, E., Mallon, R., Nichols, S., and Stich, S. P. (2004). “Semantics, cross-cultural style.” Cognition 92: B1–12.

Machery, E., Sytsma, J., & Deutsch, M. (2015). “Speaker’s reference and cross-cultural semantics”. In A. Bianchi (ed.), On Reference, 62–76. Oxford, UK: Oxford University Press.

Devitt, M., Porot, N. (2018). “The reference of proper names: testing usage and intuitions”. Cognitive Science 42, 1552–1585.

Abrusán, M., & Szendrői, K. (2013). “Experimenting with the king of France — topics, verifiability and definite descriptions”. Semantics and Pragmatics 6(10), 1–43.

Schwarz, F. (2016). “False but slow: Rejecting statements with non-referring definites”. Journal of Semantics 33(1), 177-214.

Gordon, P. C., Grosz, B. J., Gilliom, L.A., (1993), “Pronouns, names, and the centering of attention in discourse”, Cognitive Science 17, 311-347.

Rostworowski, W., Pietrulewicz, N., (2019) “Are descriptions really descriptive? An experimental study on misdescription and reference ”, Review of Philosophy and Psychology, 10 (3), 609-630.

Krzyżanowska, K., Collins, P., U. Hahn (2017). “Between a conditional’s antecedent and its consequent: discourse coherence vs. probabilistic relevance”. Cognition 164, 199–205.

Bott, O., & Radó, J. (2007). “Quantifying quantifier scope: a cross-methodological comparison”. In S. Featherston, W. Sternefeld (eds.), Roots — Linguistics in Search of Its Evidential Base, 53–74.

Chemla, E. & Bott, L. (2013). “Processing presuppositions: dynamic semantics vs pragmatic enrichment”. Language and Cognitive Processes 38(3): 241–260.

DO 2019/2020

Abrusán, M., & Szendroi, K. (2013). Experimenting with the King of France--Topics, verifiability and definite descriptions. Semantics and Pragmatics, 6(10), 1-43.

Bott, O., & Radó, J. (2007). Quantifying quantifier scope: a cross-methodological comparison. Roots — Linguistics in Search of Its Evidential Base, 96, 53-74.

Hackl, M. (2009). On the grammar and processing of proportional quantifiers: most versus more than half. Natural Language Semantics, 17(1), 63-98.

Kennedy, C., & McNally, L. (2005). Scale structure, degree modification, and the semantics of gradable predicates. Language, 345-381.

Krifka, M. (2011). Varieties of semantic evidence. In Claudia Maienborn, Klaus von Heusinger & Paul Portner (eds.), An International Handbook of Natural Language and Meaning, 242–268. Berlin: Mouton de Gruyter.

Krzyżanowska, K., Collins, P., U. Hahn (2017). Between a Conditional’s Antecedent and its

Consequent: Discourse Coherence vs. Probabilistic Relevance. Cognition 164, 199-205.

Rostworowski, W., Pietrulewicz, N., (2018). Are Descriptions Really Descriptive? An Experimental Study on Misdescription and Reference. To appear in Review of Philosophy and Psychology.

Schwarz, F. (2014). Introduction: Aspects of Meaning in Context – Theoretical Issues and Experimental Perspectives. In Florian Schwarz (ed.), Experimental Perspectives on Presuppositions, Studies in Theoretical Psycholinguistics. Berlin: Springer.

Schwarz, F. (2013). False but slow: Rejecting statements with non-referring definites. Manuscript, University of Pennsylvania.

Frazier, L., Clifton, C., & Stolterfoht, B. (2008). Scale structure: Processing minimum standard and maximum standard scalar adjectives. Cognition, 106(1), 299-324.

Learning outcomes:

Knowledge:

Students

- know the basic concepts in semantics conceived as a discipline of linguistics, psycholinguistics and philosophy of language

- are familiar with the current state of knowledge in the field of experimental semantics and its selected issues,

- are aware of the challenges and the limitations of the experimental methods in semantics.

Scientific skills:

Students

- are able to plan and implement an experimental study on a certain semantic issue, in cooperation with other students,

- know how to apply selected experimental methods to test semantic hypotheses,

- know how to analyze the results of an experimental study.

Social skills:

Students

- are able to prepare a work plan for the team, as well as for the individuals involved in specific tasks,

- understand their role in a team, can communicate with others, express their own position and understand the positions of others,

- can evaluate their own and others work and provide feedback.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

OD 2020/2021

Studenci są zobligowani do regularnego uczestnictwa w zajęciach i czytania tekstów z listy lektur. Kluczowymi elementami zaliczenia są: (1) przedstawienie referatu opisującego dany eksperyment oraz jego tło teoretyczne na podstawie wskazanego(ych) tekstu(ów), (2) stworzenie projektu własnego badania eksperymentalnego (w formie pisemnej) indywidualnie lub w mini-grupach. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny za referat i projekt. Ocena końcowa jest wyliczania na podstawie tych dwóch ocen w proporcji: 40% referat, 60% projekt.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

DO 2019/2020

Warunkiem zaliczenia zajęć jest pomyślne przedstawienie referatu omawiającego wybrane zagadnienie związane z tematyką kursu (temat uzgodniony wcześniej z prowadzącym)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)