University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to General Linguistics

General data

Course ID: 3501-KOG-WJO
Erasmus code / ISCED: 09.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Introduction to General Linguistics
Name in Polish: Wstęp do językoznawstwa ogólnego
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia o charakterze podstawowym.

Short description:

The course aims to familiarize students with the main issues of contemporary linguistics. This approach is at a basic and general level. The lecture will provide a theoretical basis for studying not only various problems of linguistics, but also the humanities in the broadest sense of the word, because its subject is natural language - the most important human institution.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z głównymi problemami językoznawstwa ogólnego oraz przygotowanie ich do studiowania (samodzielnego i pod kierunkiem nauczycieli akademickich) innych dyscyplin lingwistycznych.

„Wstęp do językoznawstwa” jest więc pomyślany jako przedmiot propedeutyczny. Chodzi w nim nie tylko o dostarczenie studentom pewnej porcji wiedzy na temat budowy języka oraz sposobów jego używania, ale również zapoznanie ich z głównymi narzędziami i metodami współczesnej lingwistyki, wdrożenie do samodzielnej, twórczej lektury tekstów naukowych, pomoc w opanowaniu językoznawczego żargonu. Ważnym zadaniem tego przedmiotu jest również wyrównanie poziomu słuchaczy, którzy przychodzą z różnych środowisk, różnych szkół i dla których te zajęcia będą stanowiły być może pierwszą okazję do zetknięcia się z trudnymi, bo abstrakcyjnymi, problemami lingwistycznymi.

Uwaga zostanie ześrodkowana na usytuowaniu wyrażeń języka naturalnego wśród innych zjawisk o charakterze semiotycznym, a następnie uchwyceniu istoty mechanizmu mowy (langage) oraz opisie struktury i funkcjonowania systemu językowego (langue) w relacji do jego zastosowań (parole). Przedmiotem szczegółowych rozważań staną się dwie podstawowe klasy jednostek języka: jednostki leksykalne (składające się na słownik) oraz jednostki operacyjne (konstytuujące gramatykę danego systemu). Charakterystyce poddane będą podstawowe produkty podwójnego rozczłonkowania języka składające się na jego podsystemy, a więc z jednej strony podsystem elementów unilateralnych (fonologiczny), z drugiej zaś podsystemy wyrażeń bilateralnych (morfologiczny, leksykalny i składniowy).

Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (wykład) + 45h pracy własnej.

Zakres poszczególnych tematów

1. Miejsce językoznawstwa wśród innych nauk.

2. Wyrażenia języka naturalnego na tle pozostałych rodzajów znaków.

3. Istota znaku językowego. Podstawowe cechy wyrażeń językowych.

4. Mowa a pismo. Typy pisma.

5. Język (langue) i wypowiedź (parole) wśród faktów mowy (langage). Różne poziomy abstrakcji w opisie zjawisk mowy.

6. Aspekty badań lingwistycznych. Językoznawstwo wewnętrzne i zewnętrzne. Językoznawstwo statyczne (synchroniczne) i ewolucyjne (diachroniczne).

7. Czym jest język?. Istota opozycji w języku. Opozycje fonologiczne, gramatyczne i leksykalne. Podstawowe cechy języka.

8. Dwuklasowość języka a jego podwójne rozczłonkowanie języka. Elementy znaczące (morfemy) i nieznaczące (fonemy). Typy morfemów i ich funkcje.

9. Typologia języków ze względu na wyposażenie w morfemy fleksyjne: języki izolujące i syntetyczne, fleksyjne i aglutynacyjne.

10. Problemy segmentacji tekstu. Procedury wyodrębniania jednostek języka. Rola układów proporcjonalnych.

11. Podziały wyrazów na części mowy (kryteria, problemy, pytania).

12. Słownictwo jako system. Podstawowe relacje semantyczne: synonimia, antonimia, konwersja, hiponimia.

13. Funkcje języka wg modeli K. Bühlera i R. Jakobsona.

Bibliography: (in Polish)

- Bogusławski A., 1976, O zasadach rejestracji jednostek języka, "Poradnik Językowy" 1976 / 8, s. 356-364.

- Bühler K., 1934, Teoria języka, przeł. J. Koźbiał, Uniwersitas, Kraków 2004.

- Danielewiczowa M., 2016, Dosięgnąć przedmiotu. Rzecz o Ferdynandzie de Saussurze, Wyd. UW, Warszawa.

- Jakobson R., 1960, Poetyka w świetle językoznawstwa, przeł. K. Pomorska, [w:] „Pamiętnik Literacki” 1960 z. 2, s. 431-444, lub [w:] tegoż: W poszukiwaniu istoty języka, t. 2, PIW, Warszawa 1989, s. 23-36.

- Grzegorczykowa R., 2007, Wstęp do językoznawstwa, PWN, Warszawa.

- Hjelmslev L., 1979, [1943] , „Langue” i „parole” oraz Prolegomena do teorii języka, [w:] Językoznawstwo strukturalne, red. H. Kurkowska, A. - Weinsberg, Warszawa: PWN.

- Hockett Ch., 1979, Zagadnienie uniwersaliów w języku, [w:] Językoznawstwo strukturalne, red. A. Weinsberg, H. Kurkowska, Warszawa: PWN.

- Lachur Cz., 2004, Zarys językoznawstwa ogólnego, Wydawnictwa Uniwersytelu Opolskiego, Opole.

- Lyons J., 1975, Wstęp do językoznawstwa, PWN, Warszawa.

- Martinet A., 1960, [Podwójne rozczłonkowanie języka], [w:] Semiotyka dziś i wczoraj, red. L. Koj, J. Pelc, Ossolineum, Wrocław 1991.

- Polański K. red., 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Ossolineum.

- de Saussure F., (1916), Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, Warszawa 1991: PWN, Wstęp: rozdz. 3-6; Cz. I (Zasady ogólne): rozdz. 1-2; Cz. II: rozdz. 1-5.

- de Saussure F., 2004, Szkice z językoznawstwa ogólnego, przekł. M. Danielewiczowa, Warszawa 2004: Wyd. Dialog, Przedmowa do wydania polskiego, z cz. „O dwoistej naturze języka” p. 1, 2a, 2b, 2e, 3a, 3f, 6c, 24-27, 29a, z cz. „Dokumenty dawne” trzy wykłady genewskie, s. 142-167.

- Wierzbicka A., 1967, O języku dla wszystkich, PWN, Warszawa.

Learning outcomes: (in Polish)

nabyta wiedza

- zdaje sobie sprawę z usytuowania wyrażeń języka naturalnego w świecie znaków [K_W03, K_W06, K_W10]

- zna podstawowe pojęcia, definicje i kategorie z zakresu językoznawstwa ogólnego [K_W01, K_W02, K_W10]

- rozumie, czym jest język naturalny, jakie są jego cechy charakterystyczne, funkcje i podsystemy [K_W10]

- wie, jakie są główne aspekty badań lingwistycznych [K_W04, K_W05, K_W06, K_W10, K_W21]

nabyte umiejętności

- czyta i analizuje teksty lingwistyczne [K_U02, K_U05, K_U19]

- podejmuje próby samodzielnej analizy materiału językowego [K_U01, K_U02, K_U03, K_U04]

- umie usytuować językoznawstwo wśród innych dyscyplin naukowych; [K_U01, K_W03]

- dostrzega różnice między systemem języka, a jego użyciem [K_U01]

nabyte kompetencje społeczne

- umiejętność uważnego, aktywnego słuchania innych [K_K02]

- umiejętność śledzenia toku myślenia innych osób [K_K02]

- umiejętność selekcjonowania i porządkowania informacji uzyskanych w procesie komunikacji [K_K07]

- umiejętność jasnego komunikowania trudnych i abstrakcyjnych zagadnień. [K_K07, K_K08]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

OD 2020/2021

Egzamin pisemny sprawdzający:

- znajomość podstawowej terminologii lingwistycznej;

- wiedzę na temat głównych cech języka naturalnego i jego podsystemów;

- znajomość podstawowych narzędzi analitycznych wykorzystywanych w analizie wyrażeń językowych;

- umiejętność analizowania materiału empirycznego w zakresie określonym programem wykładu;

- umiejętność analizowania problemów lingwistycznych i prezentowania na piśmie, w zdyscyplinowanej formie wyników swoich rozumowań.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

DO 2019/2020

kontrola obecności, egzamin pisemny

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)