University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Continental Philosophy

General data

Course ID: 3501-NZ-HFNA
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Continental Philosophy
Name in Polish: Historia filozofii nieanalitycznej
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The course is devoted to the main problems and currents of the contemporary continental philosophy. The course begins with the discussion of Nietzsche’s philosophy and ends with the presentation of Agamben and Negri’s thought, i.e. the most significant standpoints in the present-day continental thought.

Full description: (in Polish)

W trakcie wykładu zostaną omówione następujące zagadnienia:

-Nietzsche: krytyka metafizyki, krytyka pojęcia podmiotu, koncepcja woli mocy, mit nadczłowieka, genealogia moralności

-Bergson: pojęcie metafizyki, projekt myśli odwołującej się do intuicji

-Dilthey: pojęcie światopoglądu, typy i historia światopoglądów

-Freud: relacja między kulturą a popędami, dwie grupy popędów manifestujące się w rozwoju kultury, pytanie o przyszłość kultury

-Husserl: projekt fenomenologii, pojęcie redukcji fenomenologicznej, fenomenologia jako próba odpowiedzi na kryzys kultury, przyczyny współczesnego kryzysu kultury

-Heidegger: problem bycia, Heideggerowski projekt ontologii fenomenologicznej, pojęcie Dasein, metafizyka subiektywności, geneza technicznego nastawienia wobec świata

-Sartre: pojęcia bytu-w-sobie i bytu-dla-siebie, świadomość jako negacja, relacja ja – inny

-Merleau-Ponty: problem ciała w nauce i filozofii, relacja między ciałem i świadomością, problem percepcji

-Horkheimer: dialektyka Oświecenia, pojęcia rozumu obiektywnego i subiektywnego, projekt autokrytyki rozumu

-Levinas: pragnienie metafizyczne, Levinasowskie ujęcie dotychczasowej filozofii, Toż-samy i Inny, relacja między ontologią i etyką

-Ricoeur: cel procesu hermeneutycznego, dialektyka między dystansem a przyswojeniem

-Foucault: genealogia współczesnego podmiotu, pojęcie władzy, relacja między władzą a oporem

-Derrida: zakwestionowanie humanizmu we współczesnej filozofii, „zluzowanie” humanizmu w myśli Heideggera i Husserla, strategie dekonstrukcji

-Rorty: pojęcie słownika finalnego, ironistki i metafizycy, granice ironii, problem solidarności

-Lyotard: pojęcie metanarracji, typy metanarracji, kryzys uzasadnienia we współczesnej wiedzy, etyczne implikacje projektu Lyotarda

-Vattimo: pytanie o charakter postmodernizmu, pojęcie Verwindung, cechy myślenia ponowoczesnego

-Agamben: biopolityka w ujęciu Agambena, problem praw człowieka, obóz jako matryca nowoczesności

Problemy, które będą omawiane podczas ćwiczeń:

- Nietzsche: krytyka metafizyki, genealogia moralności;

- Dilthey: pojęcie światopoglądu, specyfika nauk humanistycznych, rola filozofii;

- Bergson: problem intuicji, koncepcja ja „głębokiego”, relacja między filozofią a nauką;

- Freud: koncepcja psychiki, krytyka kultury;

-Husserl: projekt fenomenologii, koncepcja świadomości;

-Heidegger: przekształcenie fenomenologii, problem bycia, krytyka metafizyki, krytyka cywilizacji i techniki;

-Jaspers: egzystencjalizm w rozumieniu Jaspersa, charakter myśli współczesnej;

-Sartre: podstawowe pojęcia ontologii Sartre’owskiej;

-Horkheimer: różnica między rozumem obiektywnym a instrumentalnym, postulat autokrytyki rozumu;

- Ricoeur: hermeneutyka Ricoeurowska, proces rozumienia, relacja między rozumieniem a wyjaśnianiem, pojęcie świata tekstu;

- Merleau-Ponty: idea fenomenologii, filozofia a nauka;

-Foucault: genealogia władzy, władza rozumiana jako pole sił, problem tożsamości;

- Derrida: pojęcie różni, metafizyka obecności, problem źródła, strategia dekonstrukcji;

-Rorty: słownik finalny, różnica między metafizykiem a liberalną ironistką, praktyczne implikacje myśli Rorty’ego;

-Lyotard: metanarracje, status wiedzy współczesnej;

- Vattimo: hermeneutyka radykalna, problem zwinięcia metafizyki;

-Agamben: tożsamość współczesna, problem biopolityki;

Bibliography: (in Polish)

Omawiane teksty:

F. Nietzsche, O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, w: tegoż, Pisma pozostałe

F. Nietzsche, Z genealogii moralności (rozprawa druga).

H. Bergson, Intuicja filozoficzna, w: Myśl, ruch, dusza i ciało

W. Dilthey, O istocie filozofii, s. 115-132, 142-175

S. Freud, Kultura jako źródło cierpień (I-IV)

E. Husserl, Medytacje kartezjańskie (Wprowadzenie, Medytacja pierwsza)

E. Husserl, Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia.

M. Heidegger, Bycie i czas, §1-5.

M. Heidegger, List o humanizmie, w: tegoż, Znaki drogi

K. Jaspers, Rozum i egzystencja (wykład pierwszy).

J.-P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem.

M. Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, s. 70-82, 223-264

M. Horkheimer, Krytyka instrumentalnego rozumu, s. 37-53, 163-181.

E. Levinas, Całość i nieskończoność, s. 18 -42

P. Ricoeur, Przyswojenie, w: tegoż, Język, tekst, interpretacja

M. Foucault, Stawka i Metoda, w: tegoż, Historia seksualności, tom I

J. Derrida, Kres człowieka, w: tegoż, Marginesy filozofii

R. Rorty, Prywatna ironia i liberalna nadzieja, w: tegoż, Przygodność, ironia i solidarność

J.-F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna, s. 97-119, 163-178

G. Vattimo, Koniec nowoczesności, s. 153-169

G. Agamben, Homo sacer, s. s. 173-185, 227-246.

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

- zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych;

- zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism;

- zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie;

Nabyte umiejętności:

- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną

- wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych;

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;

Nabyte kompetencje społeczne:

- rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego;

- zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład: egzamin ustny. Ćwiczenia: sprawdzian pisemny

EGZAMIN

(dst) ogólna orientacja w historii współczesnej filozofii kontynentalnej

(db) dobra znajomość tematów omówionych podczas wykładów

(bdb) bardzo dobra znajomość tematów omówionych podczas wykładów

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 nieobecności w semestrze

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)