Introduction to Philosophy
General data
Course ID: | 3501-NZ-WF |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Introduction to Philosophy |
Name in Polish: | Wprowadzenie do filozofii |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Samodzielność myślenia oraz chęć brania czynnego udziału w dyskusjach. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The aim of the course is the introduction to the basic problems of philosophy. Will be considered the various conceptions of philosophical subject, the methods and styles of the philosophical thinking, the question of the relations between philosophy and sciences, religion, ideology and art. The analyses will be focused on the greatest classical philosophical systems and the most important contemporary directions in the philosophy, such as: phenomenology, hermeneutics, deconstruction, structuralism, psychoanalysis, thomism and postmodernism. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi pojęciami, dominującymi problemami oraz klasycznymi opcjami filozofii Europejskiej. W toku zajęć omawiane i dyskutowane będą krótkie teksty dotyczące: genezy refleksji filozoficznej; rozumienia przedmiotu filozofii; metod i stylów filozoficznego myślenia; kwestii relacji między filozofią a naukami, religią, światopoglądem, ideologią i sztuką; roli filozofii w życiu człowieka oraz jej miejsca na mapie problemów współczesnej kultury i cywilizacji. W semestrze drugim przewidziana jest lektura tekstu „Uczty” Platona, a w szczególności zapoznanie studentów z wybranymi strategiami analizy tekstów filozoficznych. |
Bibliography: |
(in Polish) I.M. Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu; I.M. Bocheński, Współczesne metody myślenia; J. Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii; G. Colli, Narodziny filozofii; K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii. Dwanaście odczytów radiowych; M. Horkheimer, Społeczna funkcja filozofii; A. Miś, „Filozofia a inne formy świadomości” (w:) B. Burlikowski i W. Słomski (red.), Filozofia w szkole; A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii; Jan Paweł II, Fides et ratio; A. Miś, Dwie historie filozofii (maszynopis); A. Miś, „Czy istnieje postęp w filozofii?” (w:) B. Andrzejewski (red.), Tradycja i postęp. Studia z historii filozofii; A. Miś, „Historia filozofii a filozofia i metafilozofia” (w:) tenże (red.), Filozofia: uniwersalność i różnorodność; S. Swieżawski, Zagadnienie historii filozofii, r. „Philosophia perennis”; W. Tatarkiewicz, Droga do filozofii. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury; ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii; zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim; zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych; zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism; zna metody interpretacji tekstu filozoficznego; Nabyte umiejętności: czyta i interpretuje tekst filozoficzny; poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną; analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami; przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności; pisze proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury; Nabyte kompetencje społeczne: jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych oraz odpowiedzialności za jego zachowanie; ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Frekwencja; aktywność intelektualna w trakcie zajęć; praca pisemna lub zaliczenie ustne. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Copyright by University of Warsaw.