University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to Philosophy

General data

Course ID: 3501-NZ-WF
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Introduction to Philosophy
Name in Polish: Wprowadzenie do filozofii
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Samodzielność myślenia oraz chęć brania czynnego udziału w dyskusjach.

Mode:

Classroom

Short description:

The aim of the course is the introduction to the basic problems of philosophy. Will be considered the various conceptions of philosophical subject, the methods and styles of the philosophical thinking, the question of the relations between philosophy and sciences, religion, ideology and art. The analyses will be focused on the greatest classical philosophical systems and the most important contemporary directions in the philosophy, such as: phenomenology, hermeneutics, deconstruction, structuralism, psychoanalysis, thomism and postmodernism.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi pojęciami, dominującymi problemami oraz klasycznymi opcjami filozofii Europejskiej. W toku zajęć omawiane i dyskutowane będą krótkie teksty dotyczące: genezy refleksji filozoficznej; rozumienia przedmiotu filozofii; metod i stylów filozoficznego myślenia; kwestii relacji między filozofią a naukami, religią, światopoglądem, ideologią i sztuką; roli filozofii w życiu człowieka oraz jej miejsca na mapie problemów współczesnej kultury i cywilizacji. W semestrze drugim przewidziana jest lektura tekstu „Uczty” Platona, a w szczególności zapoznanie studentów z wybranymi strategiami analizy tekstów filozoficznych.

Bibliography: (in Polish)

I.M. Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu; I.M. Bocheński, Współczesne metody myślenia; J. Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii; G. Colli, Narodziny filozofii; K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii. Dwanaście odczytów radiowych; M. Horkheimer, Społeczna funkcja filozofii; A. Miś, „Filozofia a inne formy świadomości” (w:) B. Burlikowski i W. Słomski (red.), Filozofia w szkole; A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii; Jan Paweł II, Fides et ratio; A. Miś, Dwie historie filozofii (maszynopis); A. Miś, „Czy istnieje postęp w filozofii?” (w:) B. Andrzejewski (red.), Tradycja i postęp. Studia z historii filozofii; A. Miś, „Historia filozofii a filozofia i metafilozofia” (w:) tenże (red.), Filozofia: uniwersalność i różnorodność; S. Swieżawski, Zagadnienie historii filozofii, r. „Philosophia perennis”; W. Tatarkiewicz, Droga do filozofii.

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury; ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii;

zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim; zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych;

zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism;

zna metody interpretacji tekstu filozoficznego;

Nabyte umiejętności:

czyta i interpretuje tekst filozoficzny;

poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną;

analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami;

przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności; pisze proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury;

Nabyte kompetencje społeczne:

jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;

ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych oraz odpowiedzialności za jego zachowanie;

ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Frekwencja; aktywność intelektualna w trakcie zajęć; praca pisemna lub zaliczenie ustne.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)