University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of Ethics and Philosophy II

General data

Course ID: 3501-PED-DEIF3
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Didactics of Ethics and Philosophy II
Name in Polish: Dydaktyka etyki i filozofii III
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

pedagogical qualifications

Mode:

Blended learning

Short description:

Instructional Design for Teaching Philosophy: theory and practice (metaphilosophy and didactics)

The course will focus on the main metaphilosophical issues that are relevant to and influence how philosophy is taught at primary and secondary schools. The pivotal concepts of philosophy will be presented and analyzed. Discussed in depth will be: philosophy as intellectual virtue, intellectual skills and dispositions to think analytically and critically; philosophy as cultural initiation; philosophy as a mode of life that centers on wisdom, existential experience, and social practice. The course will be designed as a research laboratory – various, sometimes contradictory and competitive research hypotheses that pertain to teaching philosophy, will be analyzed and tested.

Full description: (in Polish)

W module “Modele nauczania filozofii: teoria i praktyka (metafilozofia a dydaktyka)” pokazane i analizowane będą potencjalne konsekwencje różnego rozumienia filozofii i różnych tradycji filozoficznych dla procesu dydaktycznego. Przedstawione będą konwencjonalne i niekonwencjonalne formy przekazu treści filozoficznych i rozwiązywania filozoficznych sporów, takie jak, eksperyment myślowy, różne formy burzy mózgów, rola pytań otwartych, argument analityczny, argument wizualny, debata, position paper, filozoficzny coaching and counselling. Omawiana będzie różnica między logiczno-problemowym a historycznym modelem uczenia filozofii. W metodyce nauczania filozofii będzie eksponowana rola kompetencji epistemicznych i aksjologicznych jakie może osiągnąć uczeń w czasie zajęć z filozofii:

- rozumienie i umiejętność interpretacji historycznej tradycji filozoficznej;

- intelektualne sprawności i nawyki z zakresu analitycznego i krytycznego myślenia;

- otwartość intelektualna;

- kształtowanie postaw humanistycznych i prospołecznych.

Dyskusja będzie odnosiła się do takich podstawowych zagadnień jak:

- filozofia jako doświadczenie aksjologiczne;

- filozofia jako wprowadzenie do kultury;

- filozofia jako wprowadzenie do krytycznego myślenia;

- mądrość, wiedza a intelektualne sprawności;

- intelektualna pokora a intelektualna arogancja;

- rola pytań w filozofii;

- cnoty intelektualne a dydaktyka filozofii;

- interaktywne metody w dydaktyce filozofii;

- kulturowe uwarunkowania uczenia myślenia (teaching thinking);

- znaczenie filozoficznego mentoringu i coachingu;

- społeczne znaczenie nauczania filozofii – socjalizacja, inkulturacja, indywiduacja.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa literatura

(podstawowa literatura w językach polskim i angielskim)

Williamson T. O co chodzi w filozofii? Od zdziwienia do myślenia, 2019. (fragmenty)

Domański J. Metamorfozy pojęcia filozofii, 1996. (fragmenty)

Pobojewska. A. Co to znaczy filozofować? Analiza i Egzystencja 15, 99-117, 2011.

Pobojewska A. Waga pytań w procesie edukacji w Mroczkiewicz P., Kamińska W. (red), Jak uczyć by nauczyć filozofii? 2014.

Walczak P. Kim jest uczeń filozofii w Mroczkiewicz P., Kamińska W. (red), Jak uczyć by nauczyć filozofii? 2014.

Boyum S. The Concept of Philosophical Experience, Metaphilosophy 2008.

Feldman R. Thinking, Reasoning, and Education w Siegel H., The Oxford Handbook of Philosophy of Education 2012.

Moshman D. The Development of Rationality w Siegel H., The Oxford Handbook of Philosophy of Education 2012.

Harpaz Y. Conflicting Logics in Teaching Critical Thinking, Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, 2010.

Higgins S. A Recent History of Teaching Thinking, The Routledge International Handbook of Research on Teaching Thinking. Abingdon, Oxon: Routledge, 2015.

Harpaz Y. Back to Knowledge: The Ironic Path of Teaching Thinking, Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, 2011.

Ryan S. Wisdom, Knowledge and Rationality, Acta Anal 2012.

Battaly H. Teaching Intellectual Virtues: Applying Virtue Epistemology in the Classroom, Teaching Philosophy 2006

Tanesini A., Goldberg S. C. Intellectual Arrogance, The Aristotelian Society 2016.

Whitcomb D., Battaly H., Baehr J., Howard-Snyder D., Intellectual Humility: Owning Our Limitations, Philosophy and Phenomenological Reaserch 2015.

Madison, B.C. J. Is open-mindedness truth-conducive? Synthese 2017.

Kotzee B., Carter A, J., Siegel H., Educating for Intellectual Virtue: a critique from action guidance, Episteme 2019.

(lista może ulec zmianie w zależności od potrzeb dydaktyki)

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

- rozumienie istoty, założeń, celów i metod edukacji filozoficznej;

- znajomość współczesnych teorii nauczania filozofii;

- świadomość roli i zadań nauczyciela filozofii;

Nabyte umiejętności:

- argumentatywna ocena prezentowanych teorii i i metod ich praktycznego zastosowania

- umiejętność kształtowanie indywidualnego warsztatu pracy nauczyciela filozofii,;

- praktyczne umiejętności w stosowaniu metod prowadzenia zajęć z filozofii z wykorzystaniem różnorodnych form pracy,

- umiejętność prowadzenia zajęć z grupą, jak i nauczania zindywidualizowanego;

- umiejętności oceny i doboru programu nauczania, podręczników i pomocy naukowych w zależności od profilu szkoły czy poziomu nauczania;

Nabyte kompetencje społeczne:

- integrowanie procesu nauczania filozofii z całością procesu edukacyjno-wychowawczego;

- współpracy z nauczycielami innych przedmiotów (cooperative teaching) ,

- wykorzystywanie w pracy dydaktycznej dostępnych zasobów kultury;

- budowanie wśród uczniów kultury uczenia się;

- współpraca z rodzicami, wychowawcami i pedagogami szkolnymi.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Poziom intelektualnego zaangażowania studentów będzie sprawdzany w dwóch formach. Ocena kształtująca, opisowa - w trakcie trwania modułu “Modele nauczania filozofii: teoria i praktyka” przyswojenie materiału będzie szacowane na podstawie poziomu dyskusji w czasie zajęć i krótkiej pracy pisemnej - eseju (ok.1000 słów). Ocena podsumowująca, numeryczna - ostateczna ocena będzie określona na podstawie pracy pisemnej, napisanej na zadany temat i opartej o korektę wcześniejszej pracy i zaliczenie ustne.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)