University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Professional pedagogical placement

General data

Course ID: 3501-PR-PED-150
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Professional pedagogical placement
Name in Polish: Praktyki pedagogiczne 150 godzin
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

pedagogical qualifications

Short description: (in Polish)

Praktyki stanowią część bloku przedmiotów przygotowujących do pracy w zawodzie nauczyciela etyki i filozofii. Celem praktyk jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczną nauczyciela filozofii i etyki i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej z działaniem praktycznym. Podczas praktyk student uczy się m.in. poprzez opracowywanie scenariuszy i konspektów zajęć lekcyjnych, kształtowanie umiejętności wyboru i krytycznego opracowania lektur, materiałów medialnych, audiowizualnych, a także dokumentów życia społecznego i aktualnych wydarzeń kulturalnych przydatnych w pracy nauczyciela.

Full description: (in Polish)

W trakcie praktyk student kształtuje swoje kompetencje dydaktyczne przez: poznawanie specyfiki szkoły, jej sposobu funkcjonowania, organizacji pracy w szkole, sposobu prowadzenia dokumentacji;

Uczy się poprzez najpierw przez obserwowanie czynności podejmowanych przez nauczyciela w trakcie prowadzonych przez niego lekcji oraz obserwowanie aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów, sposobu oceniania uczniów, sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć poszczególnych uczniów (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych), działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny, organizacji przestrzeni w klasie. Student stopniowo podejmuje współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji, organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, Na ostatnim etapie praktyk student samodzielnie prowadzi lekcje z filozofii i etyki. Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być gruntownie opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym. Wybór tematów i konspekty zajęć muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki. W trakcie tego etapu praktyki student analizuje i i interpretuje sytuacje zaistniałe podczas prowadzonych przez niego lekcji, uczy się prowadzić dokumentację praktyki, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, konsultuje sytuacje lekcyjne z opiekunem praktyk, omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studentów na zajęciach i z opiekunem praktyk na WFZ.

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

Po ukończeniu praktyk student dysponuje pogłębioną i sprawdzoną wiedzą na temat:

-organizacji i funkcjonowania szkoły, miejsca filozofii i etyki w strukturach systemu edukacji oraz sposobów prowadzenia wymaganej dokumentacji,

-współczesnych teorii dotyczących nauczania filozofii i etyki oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów oraz prawidłowości i zakłóceń procesów komunikacyjnych zachodzących podczas prowadzenia lekcji z tych przedmiotów,

-zainteresowań i predylekcji uczniów do analizowania określonych zagadnień filozoficznych i dylematów etycznych,

-specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych.

W zakresie umiejętności:

Po ukończeniu praktyk student potrafi:

- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki filozofii i etyki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji

i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji;

-posługiwać się wiedzą teoretyczną do dobierania strategii realizowania działań edukacyjnych;

- rozpoznawać sytuacje uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

-dialogowo i spokojnie rozwiązywać konflikty i tworzyć dobrą atmosferę dla komunikacji w grupie uczniów;

-potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i będącymi w różnej kondycji emocjonalnej.;

-dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej;

-prowadzić pracę grupową oraz zindywidualizowaną, dostosowaną do indywidualnych potrzeb uczniów (np. uczniów z trudnościami czy też uczniów szczególnie uzdolnionych), a także współpracować z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów;

-potrafi analizować i korygować własne działania pedagogiczne oraz wdrażać działania innowacyjne.

W zakresie kompetencji społecznych:

-student zyskuje przekonanie o wartości i społecznym znaczeniu nauczania filozofii

i etyki oraz świadomość konieczności prowadzenie zindywidualizowanych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela tych przedmiotów;

-przekazuje uczniom nie tylko wiedzę teoretyczną, ale uczy ich jak ją wykorzystywać w praktyce życiowej i społecznej i kulturowej;

-ma świadomość istnienia etycznego wymiaru i oceniania uczniów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Oceny praktyk dokonuje ich szkolny opiekun, który po ich zakończeniu przygotowuje krótką charakterystykę praktykant jako potencjalnego nauczyciela przedmiotu i wystawia mu stopień w dzienniku praktyk. Ta ocena wraz z dokumentacją przebiegu praktyk w dzienniczku oraz rozmowami z na ich temat z pełnomocnikiem ds. praktyk w stanowi podstawę ich zaliczenia. Zaliczenia dokonuje pełnomocnik Dziekana ds. praktyk wydając stosowny dokument. Dziennik praktyk prowadzony przez studenta powinien zawierać tematy i terminy lekcji, wyszczególnienie, które z nich były obserwowane, a które prowadzone samodzielnie oraz czas, jaki student poświęcił na przygotowanie się do prowadzenia zajęć ( tj. na przygotowanie konspektów lekcji i materiałów pomocniczych wykorzystywanych podczas ich trwania oraz zebranie i utrwaleni materiału merytorycznego. Istotnym warunkiem zaliczenia praktyk jest, by dokumentacja ich przebiegu w dzienniczku prowadzona byłą systematycznie i skrupulatnie.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)