Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza tekstu filozoficznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-SP-ATF
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza tekstu filozoficznego
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

„Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, "Tractatus logico-philosophicus")

W trakcie zajęć omawiane będą wybrane dwudziestowieczne teksty filozoficzne z zakresu epistemologii, ontologii, filozofii języka, filozofii umysłu, metafilozofii oraz etyki. Naszym zadaniem będzie rekonstrukcja i krytyczna analiza zaprezentowanych w nich wywodów. W tym celu wskażemy tezy, które stawiają autorzy, zdefiniujemy najważniejsze terminy, odtworzymy wysuwane argumenty oraz zbadamy ich siłę.

Pełny opis:

„Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, "Tractatus logico-philosophicus")

W trakcie zajęć omawiane będą wybrane dwudziestowieczne teksty filozoficzne z zakresu epistemologii, ontologii, filozofii języka, filozofii umysłu, metafilozofii oraz etyki. Naszym zadaniem będzie rekonstrukcja i krytyczna analiza zaprezentowanych w nich wywodów. W tym celu wskażemy tezy, które stawiają autorzy, zdefiniujemy najważniejsze terminy, odtworzymy wysuwane argumenty oraz zbadamy ich siłę.

Literatura:

• B. Russell, "Problemy filozofii", przeł. W. Sady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

• A.J. Ayer, "Problem poznania" (Rozdział II: "Sceptycyzm a pewność"), przeł. E. König-Chwedeńczuk, PWN, Warszawa 1965.

• W.V.O. Quine, "O tym, co istnieje", w: tenże, "Z punktu widzenia logiki", przeł. B. Stanosz, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000.

• H. Putnam, "Mózgi w naczyniu", w: tenże, "Wiele twarzy realizmu i inne eseje", przeł. A. Grobler, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

• S. Kripke, "Nazywanie a konieczność", przeł. B. Chwedeńczuk, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.

• J.R. Searle, "Umysł, mózg i nauka "(1. "Problem psychofizyczny", 2. "Czy komputery mogą myśleć?", 3. "Nauka o poznawaniu"), przeł. J. Bobryk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

• R. Rorty, "Pragmatyzm, relatywizm i irracjonalizm", w: tenże, "Konsekwencje pragmatyzmu", przeł. Cz. Karkowski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1998.

• I. Primoratz, "Czym jest terroryzm?", przeł. W.J. Popowski, w: J. Hołówka (red.), "Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna", Wydawnictwo SPACJA, Warszawa 1997.

• W. Sinnott-Armstrong, "O Primoratza definicji terroryzmu", przeł. W.J. Popowski, w: J. Hołówka (red.), "Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna", Wydawnictwo SPACJA, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student:

- ma wiedzę na temat podstawowych metod analizy tekstu filozoficznego;

- zna strategie argumentacyjne używane w dwudziestowiecznych dyskusjach dotyczących wybranych filozoficznych problemów.

UMIEJĘTNOŚCI:

Student:

- potrafi interpretować problemy pojawiające się w różnych tekstach filozoficznych;

- umie analizować argumentację filozoficzną, wskazywać składające się na nią tezy i założenia, ustalać logiczne i argumentacyjne relacje między

elementami filozoficznego wywodu;

- jest w stanie ocenić teoretyczną wagę konkurencyjnych stanowisk.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Podstawową kompetencją społeczną, którą nabywają uczestnicy zajęć jest zdolność jasnego, precyzyjnego myślenia. Pozwala ona świadomie kształtować interakcje z otoczeniem i właściwie dobierać środki do realizacji stawianych przed sobą celów. Chroni też przed postawą dogmatyczną. Student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić rzetelność tych danych oraz argumentów i tym samym uodparnia się na różnego typu manipulacje. Poza tym student ma potrzebę zrozumienia otaczającej go rzeczywistości, opisania jej za pomocą dobrze zdefiniowanych terminów. Stara się wnieść w życie społecznej pojęciowy ład.

Metody i kryteria oceniania:

(1) udział w dyskusjach;

(2) samodzielna analiza fragmentów tekstów filozoficznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)