University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Analysis of Philosophical Texts

General data

Course ID: 3501-SP-ATF
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Analysis of Philosophical Texts
Name in Polish: Analiza tekstu filozoficznego
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

„Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, "Tractatus logico-philosophicus")

W trakcie zajęć omawiane będą wybrane dwudziestowieczne teksty filozoficzne z zakresu epistemologii, ontologii, filozofii języka, filozofii umysłu, metafilozofii oraz etyki. Naszym zadaniem będzie rekonstrukcja i krytyczna analiza zaprezentowanych w nich wywodów. W tym celu wskażemy tezy, które stawiają autorzy, zdefiniujemy najważniejsze terminy, odtworzymy wysuwane argumenty oraz zbadamy ich siłę.

Full description: (in Polish)

„Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, "Tractatus logico-philosophicus")

W trakcie zajęć omawiane będą wybrane dwudziestowieczne teksty filozoficzne z zakresu epistemologii, ontologii, filozofii języka, filozofii umysłu, metafilozofii oraz etyki. Naszym zadaniem będzie rekonstrukcja i krytyczna analiza zaprezentowanych w nich wywodów. W tym celu wskażemy tezy, które stawiają autorzy, zdefiniujemy najważniejsze terminy, odtworzymy wysuwane argumenty oraz zbadamy ich siłę.

Bibliography: (in Polish)

• B. Russell, "Problemy filozofii", przeł. W. Sady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

• A.J. Ayer, "Problem poznania" (Rozdział II: "Sceptycyzm a pewność"), przeł. E. König-Chwedeńczuk, PWN, Warszawa 1965.

• W.V.O. Quine, "O tym, co istnieje", w: tenże, "Z punktu widzenia logiki", przeł. B. Stanosz, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000.

• H. Putnam, "Mózgi w naczyniu", w: tenże, "Wiele twarzy realizmu i inne eseje", przeł. A. Grobler, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

• S. Kripke, "Nazywanie a konieczność", przeł. B. Chwedeńczuk, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.

• J.R. Searle, "Umysł, mózg i nauka "(1. "Problem psychofizyczny", 2. "Czy komputery mogą myśleć?", 3. "Nauka o poznawaniu"), przeł. J. Bobryk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

• R. Rorty, "Pragmatyzm, relatywizm i irracjonalizm", w: tenże, "Konsekwencje pragmatyzmu", przeł. Cz. Karkowski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1998.

• I. Primoratz, "Czym jest terroryzm?", przeł. W.J. Popowski, w: J. Hołówka (red.), "Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna", Wydawnictwo SPACJA, Warszawa 1997.

• W. Sinnott-Armstrong, "O Primoratza definicji terroryzmu", przeł. W.J. Popowski, w: J. Hołówka (red.), "Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna", Wydawnictwo SPACJA, Warszawa 1997.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

Student:

- ma wiedzę na temat podstawowych metod analizy tekstu filozoficznego;

- zna strategie argumentacyjne używane w dwudziestowiecznych dyskusjach dotyczących wybranych filozoficznych problemów.

UMIEJĘTNOŚCI:

Student:

- potrafi interpretować problemy pojawiające się w różnych tekstach filozoficznych;

- umie analizować argumentację filozoficzną, wskazywać składające się na nią tezy i założenia, ustalać logiczne i argumentacyjne relacje między

elementami filozoficznego wywodu;

- jest w stanie ocenić teoretyczną wagę konkurencyjnych stanowisk.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Podstawową kompetencją społeczną, którą nabywają uczestnicy zajęć jest zdolność jasnego, precyzyjnego myślenia. Pozwala ona świadomie kształtować interakcje z otoczeniem i właściwie dobierać środki do realizacji stawianych przed sobą celów. Chroni też przed postawą dogmatyczną. Student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić rzetelność tych danych oraz argumentów i tym samym uodparnia się na różnego typu manipulacje. Poza tym student ma potrzebę zrozumienia otaczającej go rzeczywistości, opisania jej za pomocą dobrze zdefiniowanych terminów. Stara się wnieść w życie społecznej pojęciowy ład.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

(1) udział w dyskusjach;

(2) samodzielna analiza fragmentów tekstów filozoficznych.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)