Analysis of Philosophical Texts
General data
Course ID: | 3501-SP-ATF |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Analysis of Philosophical Texts |
Name in Polish: | Analiza tekstu filozoficznego |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) „Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, "Tractatus logico-philosophicus") W trakcie zajęć omawiane będą wybrane dwudziestowieczne teksty filozoficzne z zakresu epistemologii, ontologii, filozofii języka, filozofii umysłu, metafilozofii oraz etyki. Naszym zadaniem będzie rekonstrukcja i krytyczna analiza zaprezentowanych w nich wywodów. W tym celu wskażemy tezy, które stawiają autorzy, zdefiniujemy najważniejsze terminy, odtworzymy wysuwane argumenty oraz zbadamy ich siłę. |
Full description: |
(in Polish) „Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, "Tractatus logico-philosophicus") W trakcie zajęć omawiane będą wybrane dwudziestowieczne teksty filozoficzne z zakresu epistemologii, ontologii, filozofii języka, filozofii umysłu, metafilozofii oraz etyki. Naszym zadaniem będzie rekonstrukcja i krytyczna analiza zaprezentowanych w nich wywodów. W tym celu wskażemy tezy, które stawiają autorzy, zdefiniujemy najważniejsze terminy, odtworzymy wysuwane argumenty oraz zbadamy ich siłę. |
Bibliography: |
(in Polish) • B. Russell, "Problemy filozofii", przeł. W. Sady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003. • A.J. Ayer, "Problem poznania" (Rozdział II: "Sceptycyzm a pewność"), przeł. E. König-Chwedeńczuk, PWN, Warszawa 1965. • W.V.O. Quine, "O tym, co istnieje", w: tenże, "Z punktu widzenia logiki", przeł. B. Stanosz, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000. • H. Putnam, "Mózgi w naczyniu", w: tenże, "Wiele twarzy realizmu i inne eseje", przeł. A. Grobler, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998. • S. Kripke, "Nazywanie a konieczność", przeł. B. Chwedeńczuk, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001. • J.R. Searle, "Umysł, mózg i nauka "(1. "Problem psychofizyczny", 2. "Czy komputery mogą myśleć?", 3. "Nauka o poznawaniu"), przeł. J. Bobryk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995. • R. Rorty, "Pragmatyzm, relatywizm i irracjonalizm", w: tenże, "Konsekwencje pragmatyzmu", przeł. Cz. Karkowski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1998. • I. Primoratz, "Czym jest terroryzm?", przeł. W.J. Popowski, w: J. Hołówka (red.), "Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna", Wydawnictwo SPACJA, Warszawa 1997. • W. Sinnott-Armstrong, "O Primoratza definicji terroryzmu", przeł. W.J. Popowski, w: J. Hołówka (red.), "Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna", Wydawnictwo SPACJA, Warszawa 1997. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: Student: - ma wiedzę na temat podstawowych metod analizy tekstu filozoficznego; - zna strategie argumentacyjne używane w dwudziestowiecznych dyskusjach dotyczących wybranych filozoficznych problemów. UMIEJĘTNOŚCI: Student: - potrafi interpretować problemy pojawiające się w różnych tekstach filozoficznych; - umie analizować argumentację filozoficzną, wskazywać składające się na nią tezy i założenia, ustalać logiczne i argumentacyjne relacje między elementami filozoficznego wywodu; - jest w stanie ocenić teoretyczną wagę konkurencyjnych stanowisk. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Podstawową kompetencją społeczną, którą nabywają uczestnicy zajęć jest zdolność jasnego, precyzyjnego myślenia. Pozwala ona świadomie kształtować interakcje z otoczeniem i właściwie dobierać środki do realizacji stawianych przed sobą celów. Chroni też przed postawą dogmatyczną. Student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić rzetelność tych danych oraz argumentów i tym samym uodparnia się na różnego typu manipulacje. Poza tym student ma potrzebę zrozumienia otaczającej go rzeczywistości, opisania jej za pomocą dobrze zdefiniowanych terminów. Stara się wnieść w życie społecznej pojęciowy ład. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) (1) udział w dyskusjach; (2) samodzielna analiza fragmentów tekstów filozoficznych. |
Copyright by University of Warsaw.