Ethics
General data
Course ID: | 3501-SP-ET |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Ethics |
Name in Polish: | Etyka |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
During the classes, we will discuss the most important issues of moral philosophy from the methodological and historical perspective as well as with a reference to social practice. In particular, we will focus on the nature of moral thinking and discourse, on selected theories of normative ethics, and on selected problems of applied ethics. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć omówione zostaną najważniejsze problemy filozofii moralnej z perspektywy metodologicznej, historycznej oraz w odniesieniu do praktyki życia społecznego. Zajmiemy się następującymi kwestiami: 1. metaetyka: natura myślenia i dyskursu moralnego, specyfika sądów wartościujących; 2. wybrane klasyczne teorie filozofii moralnej (kantyzm i utylitaryzm, kontraktualizm) oraz 3. wybrane zagadnienia etyki stosowanej (prawa człowieka, feministyczna etyka troski). |
Bibliography: |
(in Polish) - Peter Singer (Red.). (2002). Przewodnik po etyce. Warszawa: Książka i Wiedza. - Richard B. Brandt. (1996). Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. - Ch. L. Stevenson, Istota sporów etycznych w: Metaetyka, I. Lazari-Pawłowska (red.), Warszawa: PWN 1975. - J. R. Searle, Jak wywieść powinien z jest, przeł. J. Hołówka, „Etyka” 16 (1978), s. 163-177. - I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. M. Wartenberg, PWN: Warszawa 1984, rozdz. 1 i 2. - J. S. Mill, Utylitaryzm w: Utylitaryzm. O wolności, przekł. M. Ossowska i A Kurlandzka, Warszawa: PWN 1959. - T. Hobbes, Lewiatan czyli Materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, przeł. Cz. Znamierowski, Warszawa: PWN 1954, rozdz. X-XXI. - J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, Warszawa: PWN 1992, „Traktat drugi”, §§ 1-33 oraz §§ 87-106. - J. Rawls, Teoria sprawiedliwości, przeł.: M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, Warszawa: PWN 1994, §§ 1-4, 10-11. - M. Freeman, "Prawa człowieka", przeł. M. Fronia, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007, rozdział 4, "Teorie praw człowieka", s. 70-92. - C. Gilligan, Innym głosem. Teoria psychologiczna a rozwój kobiet, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2015 s. 67-83, 152-161. - M. Mead, Mężczyźni i kobiety, przeł. K. Jagiełło, A. Kochan, Wyd. Vis-a-vis/ Etiuda, Kraków 2013, s. 349-366 (rozdział 18, „Obojgu, co się należy”) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza ‒ znajomość podstawowych pojęć z dziedziny filozofii moralnej ‒ sprawne operowanie językiem teorii wartości ‒ zdolność spójnej prezentacji podstawowych nurtów w etyce Nabyte umiejętności: - umiejętność identyfikacji dylematu etycznego i próba wskazania kierunków jego rozstrzygnięcia, m. in. poprzez rozpoznanie płaszczyzny konfliktu oraz prezentację możliwych do zastosowania argumentów - umiejętność odróżnienie dyskursu opisowego i normatywnego w filozofii moralnej - dostrzeganie związków problematyki moralnej z tezami filozoficznymi Nabyte kompetencje społeczne ‒ zdolność jasnego przekazania zdobytej wiedzy teoretycznej ewentualnym słuchaczom, m. in. w procesie dydaktycznym ‒ umiejętność stosowania schematów myślenia moralnego z poziomu abstrakcyjnego do sytuacji potocznych; także pogłębienie wrażliwości moralnej w odniesieniu do środowiska społecznego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć - praca pisemna na temat uzgodniony wcześniej z wykładowcą Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 nieobecność w semestrze |
Copyright by University of Warsaw.