University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ethics

General data

Course ID: 3501-SP-ET
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ethics
Name in Polish: Etyka
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

During the classes, we will discuss the most important issues of moral philosophy from the methodological and historical perspective as well as with a reference to social practice. In particular, we will focus on the nature of moral thinking and discourse, on selected theories of normative ethics, and on selected problems of applied ethics.

Full description: (in Polish)

W trakcie zajęć omówione zostaną najważniejsze problemy filozofii moralnej z perspektywy metodologicznej, historycznej oraz w odniesieniu do praktyki życia społecznego. Zajmiemy się następującymi kwestiami: 1. metaetyka: natura myślenia i dyskursu moralnego, specyfika sądów wartościujących; 2. wybrane klasyczne teorie filozofii moralnej (kantyzm i utylitaryzm, kontraktualizm) oraz 3. wybrane zagadnienia etyki stosowanej (prawa człowieka, feministyczna etyka troski).

Bibliography: (in Polish)

- Peter Singer (Red.). (2002). Przewodnik po etyce. Warszawa: Książka i Wiedza.

- Richard B. Brandt. (1996). Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Ch. L. Stevenson, Istota sporów etycznych w: Metaetyka, I. Lazari-Pawłowska (red.), Warszawa: PWN 1975.

- J. R. Searle, Jak wywieść powinien z jest, przeł. J. Hołówka, „Etyka” 16 (1978), s. 163-177.

- I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. M. Wartenberg, PWN: Warszawa 1984, rozdz. 1 i 2.

- J. S. Mill, Utylitaryzm w: Utylitaryzm. O wolności, przekł. M. Ossowska i A Kurlandzka, Warszawa: PWN 1959.

- T. Hobbes, Lewiatan czyli Materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, przeł. Cz. Znamierowski, Warszawa: PWN 1954, rozdz. X-XXI.

- J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, Warszawa: PWN 1992, „Traktat drugi”, §§ 1-33 oraz §§ 87-106.

- J. Rawls, Teoria sprawiedliwości, przeł.: M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, Warszawa: PWN 1994, §§ 1-4, 10-11.

- M. Freeman, "Prawa człowieka", przeł. M. Fronia, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007, rozdział 4, "Teorie praw człowieka", s. 70-92.

- C. Gilligan, Innym głosem. Teoria psychologiczna a rozwój kobiet, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2015 s. 67-83, 152-161.

- M. Mead, Mężczyźni i kobiety, przeł. K. Jagiełło, A. Kochan, Wyd. Vis-a-vis/ Etiuda, Kraków 2013, s. 349-366 (rozdział 18, „Obojgu, co się należy”)

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza

‒ znajomość podstawowych pojęć z dziedziny filozofii moralnej

‒ sprawne operowanie językiem teorii wartości

‒ zdolność spójnej prezentacji podstawowych nurtów w etyce

Nabyte umiejętności:

- umiejętność identyfikacji dylematu etycznego i próba wskazania kierunków jego rozstrzygnięcia, m. in. poprzez rozpoznanie płaszczyzny konfliktu oraz prezentację możliwych do zastosowania argumentów

- umiejętność odróżnienie dyskursu opisowego i normatywnego w filozofii moralnej

- dostrzeganie związków problematyki moralnej z tezami filozoficznymi

Nabyte kompetencje społeczne

‒ zdolność jasnego przekazania zdobytej wiedzy teoretycznej ewentualnym słuchaczom, m. in. w procesie dydaktycznym

‒ umiejętność stosowania schematów myślenia moralnego z poziomu abstrakcyjnego do sytuacji potocznych; także pogłębienie wrażliwości moralnej w odniesieniu do środowiska społecznego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć

- praca pisemna na temat uzgodniony wcześniej z wykładowcą

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 nieobecność w semestrze

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)