University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Animal Minds

General data

Course ID: 3501-UZ20-S
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Animal Minds
Name in Polish: Umysły zwierząt
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Ukończony co najmniej semestr zajęć z filozofii umysłu

Mode:

Classroom

Short description:

The seminar will discuss selected problems in the field of animal mind philosophy, including both the achievements of empirical sciences and the theorists' work.

The seminar consists of two complementary parts. In the first one, we will focus on selected problems of classical philosophy of mind, referring them to the minds of non-human animals, using current scientific knowledge about the cognitive and social functioning of animals. The second one will concern the ethical implications of empirical and philosophical research on the mental life of animals, in particular: the application of cognitive criteria in animal ethics and their importance in resolving moral dilemmas.

Full description: (in Polish)

Seminarium zostało przygotowane we współpracy między Zakładem Epistemologii i Zakładem Etyki, dzięki czemu uwzględnia metody badawcze i podejścia teoretyczne charakterystyczne zarówno dla kognitywistyki, jak i etyki. Podczas zajęć zajmiemy się problemami z zakresu filozofii umysłu zwierząt, czerpiąc zarówno ze zdobyczy nauk empirycznych, jak i prac teoretyków.

Seminarium składa się z dwóch komplementarnych części. W pierwszej skupimy się na wybranych problemach klasycznej filozofii umysłu, odnosząc je do umysłów zwierząt pozaludzkich, przy wykorzystaniu aktualnej wiedzy naukowej na temat poznawczego i społecznego funkcjonowania zwierząt. Druga poświęcona będzie etycznym implikacjom empirycznych i filozoficznych badań nad życiem umysłowym zwierząt, w szczególności stosowaniu kryteriów kognitywnych w etyce zwierząt oraz ich znaczeniu przy rozstrzyganiu dylematów moralnych.

Zagadnienia omawiane podczas pierwszej części zajęć:

- pojęcie umysłu i jego zastosowanie do podmiotów innych niż ludzkie

- przypisywanie zwierzętom pozaludzkim stanów mentalnych

- świadomość i metaświadomość zwierząt

- posiadanie umysłu a bycie podmiotem

- język ludzki a języki zwierząt

- filozoficzne kryteria świadomości i inteligencji w kontekście zachowań zwierząt

- metodologiczne trudności empirycznych badań nad życiem umysłowym i świadomością zwierząt pozaludzkich

Zagadnienia omawiane podczas drugiej części zajęć:

- poszerzanie kręgu wspólnoty moralnej i jej członkowie (podmioty moralne, przedmioty/obiekty moralnej troski, podmioty życia, istoty żywe)

- szczególnie istotne dla etyki zwierząt perspektywy etyczne - co powinno być wyznacznikiem naszego działania - interesy zwierząt, ich prawa czy troska o nie?

- kryteria kognitywne w etyce zwierząt (świadomość, samoświadomość, sensytywność, ...) - jak są traktowane i jak wysoki mają priorytet, jakie alternatywy wobec nich są brane pod uwagę;

- indywidualny, subiektywny dobrostan i jego istotność w etyce zwierząt;

- psychofizyczna tożsamość w czasie, pragnienie kontynuowania życia i śmierć zwierząt;

- miłość, przyjaźń, tęsknota i żałoba (w obrębie gatunku i w relacjach międzygatunkowych).

Bibliography: (in Polish)

- Andrews, K., & Beck, J. (Eds.). (2017). “The Routledge Handbook of Philosophy of Animal Minds”. Taylor & Francis.

- DeGrazia, D. (2014). “Prawa zwierząt. Bardzo krótkie wprowadzenie”. Nomos.

- Lurz, R. W. (Eds.) (2009). “The Philosophy of Animal Minds”. Cambridge University Press.

- Trojan, M. (2013). “Na tropie zwierzęcego umysłu”.Wydawnictwo Naukowe Scholar.

- Waal, F. de (2013). “Małpy i filozofowie. Skąd pochodzi moralność?”. Copernicus Center Press.

- Wohlleben, P. (2017). “Duchowe życie zwierząt”. Otwarte.

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

Student zna i rozumie:

- metody badawcze i strategie argumentacyjne,

- podstawową terminologię w języku polskim i angielskim

- szczegółowe zagadnienia (rzeczowe i metodologiczne) i najważniejsze nowe osiągnięcia

filozofii umysłu, kognitywistyki oraz etyki w zakresie badań nad umysłami zwierząt pozaludzkich,

a także podstawowe zależności między tymi dziedzinami w kontekście tych zagadnień.

Nabyte umiejętności:

Student potrafi:

- poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną

- interpretować tekst filozoficzny, komentując i konfrontując tezy pochodzące z różnych tekstów

- identyfikować proste strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych

- analizować proste argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami

- ujawniać główne wady i błędy logiczne wypowiedzi ustnych i pisemnych

- formułować w mowie i na piśmie problemy filozoficzne, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach społecznych i światopoglądowych

- dobierać strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruować krytyczne argumenty, formułować odpowiedzi na krytykę

Nabyte kompetencje społeczne:

Student potrafi:

- formułować w sposób jasny i uporządkowany swoje zdanie w dyskusji filozoficznej

- formułować pytania i zgłaszać zastrzeżenia do problemów oraz propozycji ich rozwiązań

- okazywać tolerancję wobec osób o odmiennych poglądach,

- przyjmować nowe idee i ewentualnie zmieniać stanowisko w świetle dostępnych danych i argumentów

- rozpoznawać powiązania między koncepcjami filozoficznymi a innymi częściami życia kulturalnego i społecznego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Seminarium badawcze opiera się na systematycznej pracy uczestniczek i uczestników. Ocena będzie wystawiana na podstawie:

- pisemnych notatek z zadanych lektur, obejmujących krótkie streszczenie głównej myśli danego tekstu oraz własny komentarz, przesyłanych przed każdymi zajęciami

- aktywności na zajęciach,w tym przede wszystkim merytorycznego udział w dyskusji, wykazującego znajomość omawianej literatury oraz szerszego kontekstu teoretycznego i społecznego.

Istnieje możliwości poprawy oceny na podstawie krótkiej pracy zaliczeniowej, po uzgodnieniu z prowadzącymi.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)